نرم افزارحسابداری صدگان

تسهیلاتی که در غفلت سیستم بانکی پرداخت می‌شود

0 564

حسابداراپ

برخی شرکت‌ها و گروه‌ها سعی دارند تا با انجام خدمات بانکی در عین غفلت بانک مرکزی از فعالیت آنها، منابع مالی مردم را جذب کنند.

پندار سیستم


به گزارش خبرنگار ایبنا، فعالیت موسسات مالی اعتباری غیرمجاز در سال های اخیر و مشکلات به وجود آمده ناشی از اقدامات آنها در سطح جامعه، باعث شده تا تمرکز بانک مرکزی و نهادهای ذی ربط به سمت ساماندهی این موسسات معطوف شود.

موسساتی که با سرمایه های مردم سر و کار دارند و در عین نظارت بانک مرکزی بر سیستم بانکی و مالی کشور، به فعالیت های غیر مجاز خود و جذب سرمایه های مردم ادامه می دهند. موسساتی که تنها با پرداخت چند درصد سود بالاتر توانسته اند به اندازه یک بانک چندین و چندساله اعتماد سپرده گذاران را جلب و نقدینگی جمع کنند.

به دفعات از سوی بانک مرکزی و مسئولان این بانک به مردم تذکر داده شده تا از سپرده گذاری در موسسات فاقد مجوز خودداری کنند اما سودها و طرح های به ظاهر پُرسود آنها بخشی از سپرده گذاران سیستم بانکی را مجذوب خود کرده و باعث شده تا به دفعات شاهد مشکلات حاصل از فعالیت اینگونه موسسات در سطح کشور باشیم، مشکلاتی که می تواند در صورت بی تدبیری مسئولان ذی ربط باعث بروز بحران های اجتماعی در جامعه شود.

حال اینکه بانک مرکزی تمرکز خود را معطوف به کنترل فعالیت های موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز و همچنین بانک ها در کشور کرده، اقدامی قابل ستایش و تقدیر است ولی به همان میزان که نظارت ها و مقابله با فعالیت های غیرمجاز بانکی شدت می یابد، فعالیت های پولی خارج از چارچوب و پیچیده تر نیز در جریان بوده و شکل می گیرد.

جدا از مسائل مربوط به موسسات غیرمجاز بانکی، برخی بنگاه های اقتصادی غیربانکی نیز امروز به گردونه رقابت در جذب سپرده های مردم وارد شده اند. آنها اقدام به جذب سپرده می کنند و به آنها قول پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه می دهند.

به عنوان مثال اخیرا گروهی با استفاده از نام های معتبر اقدام به فروش زمین و واحدهای تجاری به متقاضیان و تبلیغات پیرامون آن کرده اند.

در پیگیری های خبرنگار ایبنا مشخص شد که موضوع “پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه خرید واحدهای تجاری” برای متقاضیان با سود صفر درصد مطرح است. هرچند ممکن است رسیدگی به هرگونه فعالیت پولی در کشور با بانک مرکزی نباشد، ولی سوال این است که اینگونه بنگاه های اقتصادی چگونه می توانند به منابعی دسترسی داشته و با استفاده از آن به متقاضیان وام قرض الحسنه پرداخت کنند؟

یعنی آنها توانسته اند از بانک هایی وام های کلان با نرخ سود صفر درصد دریافت کرده و حالا می خواهند در ارقام کوچک بین مردم تقسیم کنند؟ بنابراین امروز در بازار پول ایران نه تنها چالش فعالیت موسسات غیرمجاز حل نشده باقی مانده، بلکه دخالت های دیگری نیز در قالب فعالیت های اقتصادی در انجام امور بانکی شکل می گیرد و ممکن است برخی از مردم به فکر سپرده گذاری در اینگونه بخش ها بیافتند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.