نرم افزارحسابداری صدگان

۱۰۰ هزار زن در آستانه بازنشستگی؛ مخالفت وزارت رفاه با مصوبه مجلس

0 646

حسابداراپ

معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تبعات اجرای مصوبه مجلس مبنی بر بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه بدون شرط سنی و تحمیل بار مالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی به صندوق بازنشستگی کشوری از شورای نگهبان خواست تا اجازه تصویب نهایی این مصوبه را ندهد و با ان موافقت نکند.


به گزارش ایسنا، حجت میرزایی در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه بدون شرط سنی اظهار کرد: صندوق های بازنشستگی نهادهای بین نسلی هستند که کارامدی آنها زمینه ساز پویایی و تداوم اجتماعی و به حداقل رساندن تفاوت های طبقاتی است. صندوق ها یک تجربه موفق بشری برای امکان پذیر کردن ادامه حیات اقتصادی هستند.

وی افزود : اگرچه اصالتا صندوق های بازنشستگی، اجتماعی اند اما کارکردهای اقتصادی بالایی دارند و کارکردهای تبعی سیاسی غیرمستقیمی نیز دارند زیرا یکی از عوامل ثبات سیاسی در کنار آرامش اجتماعی هستند.

وی با اشاره به اینکه بی ثباتی اقتصادی صندوق ها در جوامع باعث بی ثباتی های اقتصادی و اجتماعی شده است گفت: تجمع های بازنشستگان درباره حقوق و مستمری هایشان نمونه ای از این بی ثباتی است.صندوق ها ممکن است به کانون بحران در آینده جوامع تبدیل شوند که در ایران نیز همینگونه است.

میرزایی افزود: در صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق فولاد با کسری ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی و در صندوق نیروهای مسلح کسری ۱۰۰ درصدی داریم و این کسری ها بارمالی ۴۰ هزار میلیاردی بر دولت تحمیل کرده که برآورد می شود سال آینده به ۵۰ هزار میلیارد تومان می رسد.

وی ضمن ابراز نگرانی از کسری ها و مشکلات اقتصادی صندوق ها گفت: علت این امر تصمیم های اشتباه اتخاذ شده برای صندوق ها در گذشته است. یک تصمیم بدون انجام کار کارشناسی ممکن است هزارها میلیارد بار مالی ایجاد کند.

معاون اقتصادی وزارت کار و رفاه اجتماعی افزود: صندوق بازنشستگی با ۲۸ مورد تصمیم اشتباه اعم از بازنشستگی پیش از موعد و تامین اجتماعی با تصمیماتی چون افزایش ورود اقشار مختلف و افزایش تعهدات دچار مشکلات عدیده شده اند و امسال سال خوبی برای صندوق های بازنشستگی نبود. در کنار هشدارهای بی سابقه نسبت به وضعیت صندوق ها و تجمعات اعتراضی بازنشستگان و اظهارنظرات صاحبنظران در حالی که انتظار می رفت اصلاحات پارامتریک در برنامه ششم صورت گیرد، اما اتفاقات معکوسی رخ داد.

پندار سیستم

وی با اشاره به تصویب بازنشستگی پیش از موعد بیمه شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در چندماه اخیر گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان را در سنین جوانی جوانمرگ کردیم و منابع و ذخایر را برای بازنشستگی ۱۰۰ هزار نفر به زوال کشاندیم و ۴۰۰۰ میلیارد تومان بار مالی به آن تحمیل کردیم.

میرزایی ادامه داد : همچنین دو بند از برنامه ششم اخیرا به تصویب رسید که بازنشستگی پیش از موعد زنان با ۲۰ سال سابقه بدون شرط سنی از این جمله است. این مصوبه دست کم ۱۵۰ هزار نفر را در آستانه بازنشستگی قرار می دهد و بار مالی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای صندوق بازنشستگی به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نگران هستیم این موضوع به تقابل مشمولین این مصوبه و دولت منجر شود گفت: در حالی که قرار است به استقبال انتخابات برویم چنین اتفاقی به صلاح نیست ضمن آنکه آثار آن به یک سال و دو سال محدود نمی شود و چندین نسل را درگیر می کند.

وی همچنین به بازنشستگی رانندگان تحت پوشش تامین اجتماعی و شمول آنها در دایره مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد و گفت: بار مالی این دوقانون برای صندوق بازنشستگی ۵ تا ۱۰ هزار و برای تامین اجتماعی ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و به این ترتیب همه صندوق ها با کسری بزرگی مواجه خواهند شد.

میرزایی تاکید کرد: این تصمیمات تبعات اجتماعی نیز دارد و تجربه نشان داده جا برای جوان ها باز نمی شود و پیچیدگی های بیشتری را رقم می زند. در کشوری هستیم که سه چهارم نیروی کار ، مشارکتی در روند تولید ندارد و به بهانه های مختلف هر روز این مشارکت را کمتر و کمتر می کنیم.

معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار شاغل زن در دولت داریم که یک سوم این زنان مشمول این مصوبه می شوند گفت: دولت به هیچ وجه با سه مصوبه یاد شده موافق نبوده است و به نظر می رسد فشار مدیران صندوق‌ها، دولت را مجاب کرده که باید به شدت نسبت به منافع صندوق ها و صیانت از آن حساس باشد. طرح بازنشستگی زنان نیز یک پیشنهاد الحاقی بود و از سوی دولت مطرح نشد و امکان دفاع و محاجه کارشناسی برای آن فراهم نشد.

وی با اشاره به اینکه این طرح نیازمند انجام کار کارشناسی بود گفت: اگر این کار حتی از سوی مرکز پژوهش های مجلس کارشناسی می شد مورد مخالفت قرار می گرفت. امیدوارم شورای نگهبان با اشراف و وقوف نسبت به تبعات این موضوع، اجازه تصویب نهایی این قانون را ندهد. تمام تلاش و رایزنی های خود را انجام خواهیم داد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.