نرم افزارحسابداری صدگان

واکنش شرکت های پرداخت به ابلاغیه USSD بانک مرکزی

0 881

حسابداراپ

کارشناسان می‌گویند ثبت تراکنش‌های USSD از مسیر کانال پیوند امنیت برقرار می‌کند اما منجر به کاهش استقبال از این نوع خدمت در میان مردم و خالی ماندن سامانه پیوند از دیتا به‌ منظور تراکنش از این مسیر می‌شود.


به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شرکت شاپرک به نمایندگی از بانک مرکزی در ابتدای امسال به‌تمامی شرکت‌های پرداخت الکترونیک ابلاغیه‌ای مبنی بر ناامن بودن سرویس USSD  ارسال کرد که بر اساس آن این شرکت‌ها موظف به تغییر روش به‌منظور استفاده از این سرویس شدند و به همین منظور نیز سامانه پیوند را طراحی و از اول مهرماه سامانه پیوند را عملیاتی کرد که بنا بر گفته مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی انجام تراکنش USSD خارج از سامانه پیوند از ۱۵ آبان مشمول جریمه‌شده و از اول دی‌ماه برای متخلفین قطع خواهد شد.

روش انجام رجیستری در این سامانه نیز به‌این‌ترتیب است که چنانچه فردی قصد استفاده از سرویس USSD را دارد، باید با مراجعه به بانکی که در آن حساب دارد، مدارک هویتی خود را ارائه و شماره‌حساب مورداستفاده برای USSD را به مسئول مربوطه به‌منظور درخواست اتصال حساب به شماره موبایلش ارائه کند و بانک نیز موظف است اطلاعات شماره کارت مشتری را در سامانه پیوند بانک مرکزی ثبت و بعدازآن مشتری می‌تواند همانند گذشته به استفاده از این سرویس ادامه دهد.

اما آنچه دراین‌بین اهمیت دارد این است که جذابیت پرداخت‌های USSD سهولت آن بوده که توانسته تا حجم بالایی از تراکنش‌ها را به خود اختصاص و با این روند استقبال از آن به نحو چشمگیری کاهش و حتی شاید متوقف شود ازاین‌رو ممکن است از اول دی‌ماه به دلیل استقبال نکردن مردم از این روند به‌منظور پرداخت با USSD اطلاعات زیادی در سامانه پیوند ثبت نشود  که منجر به توقف این خدمت شود.

مدیرعامل شرکت اتیک در این خصوص گفت: اتصال به سامانه پیوند برقرار شده اما در این بخش بحث این است که آیا اطلاعاتی روی سامانه پیوند برای هر شماره موبایل ذخیره ‌شده است یا خیر؟

محمد نژاد صداقت افزود: بانک‌ها باید شماره همراه افراد را به شماره‌حساب و کارت وی متصل و آن شماره کارت را در سامانه پیوند ذخیره کنند که در حال حاضر این کار از سوی بانک‌ها صورت نگرفته و اطلاعات ذخیره شده در سامانه پیوند بسیار اندک است.

وی در پاسخ به این سؤال که بنا بر گفته معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی تراکنش‌های USSD که از ۱۵ آبان ماه از طریق سامانه پیوند انجام نشود مشمول جریمه و از اول دی‌ماه قطع خواهد شد، گفت: این مسئله به دو بخش تقسیم می‌شود دسته اول کارت‌هایی هستند که از قبل با USSD کارکرده‌اند برای این دسته جریمه لحاظ نشده و صرفا این تراکنش‌ها از ۱۵ آبان ماه  مشمول کارمزد نمی‌شود و  از همان تاریخ انجام تراکنش USSD با کارت جدید مشمول جریمه است.

پندار سیستم

نژاد صداقت در پاسخ به این سؤال از اول دی‌ماه هر فردی که بخواهد از خدمات پرداخت با USSD استفاده کند باید به بانک مراجعه و مدارک هویتی خود را ارائه کند و بانک نیز بااتصال شماره همراه فرد به کارت‌بانکی، شماره کارت وی  را در سامانه پیوند ثبت کند، اظهار داشت: بله روال به همین صورت است اما برحسب قائده این روند برحسب برنامه‌ریزی بانک مرکزی قابلیت عملیاتی شدن را ندارد.

نژاد صداقت خاطرنشان کرد:  مهم‌ترین بحث در این قضیه این است که اگر از اول دی‌ماه اطلاعاتی در این سامانه وجود نداشته باشد به‌صورت عملی ارائه این خدمت متوقف می‌شود و بیشتر این پرداخت‌ها به اپ های موبایلی هدایت می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که با این روند فعالیت خدمات USSD متوقف می‌شود، اذعان داشت: سهولت استفاده از این خدمت دلیل اصلی حجم بالای تراکنش‌ها در این بخش بوده است و اگر مردم به‌منظور استفاده از آن مجبور به مراجعه و ارائه اطلاعات هویتی به بانک باشند به‌طورقطع استقبال از پرداخت‌های USSD بسیار کاهش می‌یابد.

نژاد صداقت با اشاره به هزینه بالای تراکنش‌های USSD برای شبکه بانکی، خاطرنشان کرد: مدل خدمت USSD به این صورت است که بانک صادرکننده کارت برای این تراکنش باید به شبکه شتاب و شرکت PSP  کارمزد پرداخت کند که رقم بالایی است.

وی افزود: با این روند بانک یک خدمتی را به‌صورت رایگان به مشتری ارائه می‌دهد که به دلیل مبلغ کم تراکنش‌های آن هیچ منفعتی از این محل کسب نمی‌کند و درازای آن متقبل پرداخت هزینه زیادی به شبکه شتاب و شرکت PSP می‌شود. بنابراین عملا بانک ها انگیزه ای برای ثبت اطلاعات مشتریان در سامانه پیوند نداشته و خدمت USSD عملا قطع خواهد شد.

استفاده از کانال پیوند برای پرداخت با USSD روش خوبی برای امنیت آن است و همچنین منجر به کاهش چشمگیر این نوع از تراکنش‌ها که هزینه بالایی هم برای شبکه بانکی دارد، خواهد شد ازاین‌رو شاید زمان انقضای پرداخت با USSD  فرارسیده است زیرا اپ های بانکی و پرداختی گزینه بهتری در این خصوص هستند و در حال حاضر هم بسیاری از شرکت‌های پرداخت اپ‌های خوبی در این خصوص  طراحی کرده‌اند و با افزایش ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند شاهد توسعه استفاده از اپ‌ها در پرداخت‌های موبایلی خواهیم بود.

منبع:ایتنا



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.