نرم افزارحسابداری صدگان

سقف ورود ارز مسافرتی به ایران ۱۰ هزار دلار شد+جزئیات

0 475

حسابداراپ

با تصمیم اخیر بانک مرکزی و هماهنگی با سایر دستگاه‌های ذیربط، سقف ورود ارز فیزیکی توسط هر مسافر از خارج از کشور تا سقف ۱۰هزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها افزایش یافته و دو برابر شده است. تا پیش از این میزان ورودی ارز توسط هر مسافر ۵۰۰۰ دلار بود.

پندار سیستم


به گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت ساماندهی مقررات و ورود و خروج ارز همراه مسافران هنگام ورود یا خروج از کشور با توجه به برخی ضعف‌ها و کاستی‌هایی که در ضوابط موجود، وجود داشت، سرانجام بانک مرکزی تهیه و تنظیم ضوابط جدید را در دستور کار قرار داد و به دنبال انجام بررسی‌ها و هماهنگی‌هایی که با دستگاه‌های مرتبط از جمله گمرک، بانک ملی، مرکز اطلاعات مالی و مبارزه پولشویی وزرات اقتصاد و همچنین ریاست جمهوری انجام داد «دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز همراه مسافر» را تدوین کرده است.

بر اساس این دستور العمل که در اول آذر ماه امسال ابلاغ خواهد شد، ورود ارز فیزیکی (اسکناس) توسط هر مسافر از خارج از کشور تا سقف ۱۰هزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها بدون نیاز به اظهار آن در مبادی ورودی گمرک امکان پذیرخواهد شد. این در حالی است که ورود ارز فیزیکی به ‌صورت اسکناس برای مبالغ بیش از ۱۰ هزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها مستلزم استعلام از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی (FIU) به لحاظ مقررات مبارزه با پولشویی است.

بررسی جزئیات دیگر این دستورالعمل بیانگر آن است که برای ورود مبالغ بیش از ۱۰ هزار دلار یا معادل آن به سایر ارزها، مسافر باید نسبت به اظهار آن به درگاه گمرک ورودی اقدام و متعاقبا مسافر توسط گمرک به باجه بانک ملی ایران راهنمایی شده و ضمن تودیع مبلغ مازاد ارز خود، رسید چاپی مربوطه را که حاوی کد رهگیری است، دریافت می‌کند.

پس از صدور تاییدیه مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی (FIU)، وجه مازاد مورد بحث بنا به درخواست مسافر به وی مسترد شده وحواله یا از او به نرخ آزاد خریداری می‌شود. در عین حال که  خروج ارز مازاد بر سقف تعیین شده ۱۰ هزار دلاری با ارائه کد رهگیری مربوطه میسر خواهد بود.

همچنین در چارچوب دستورالعمل جدید، دارندگان اظهارنامه‌های قبلی (غیرالکترونیکی) حداکثر شش ماه فرصت دارند تا با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی گمرک به آدرس www.irica.gov.ir نسبت به ثبت اطلاعات مربوطه و دریافت کد رهگیری اقدام کنند. خروج ارز فیزیکی (اسکناس) دارندگان این نوع اظهارنامه‌ها در مهلت تعیین شده (۶ ماه) و بعد از آن فقط توسط خود شخص اظهارکننده و با همان نوع ارز اظهار شده با ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری و تحویل اصل اظهارنامه‌ قبلی به گمرک مربوطه امکان‌پذیر است.

باید یادآور شد که از اول آذر ماه ۱۳۹۵، ‌ورود و خروج ارز برای مبالغ بیش از ۱۰ هزار دلار یا معادل آن به سایر ارزها در چارچوب دستورالعمل جدید بانک مرکزی و صرفا از طریق مبادی چهارده‌گانه ورودی و خروجی گمرک که باجه‌های فعال بانک ملی در آن‌ها مستقر است امکان‌پذیر بوده و در سایر مبادی ورودی‌/خروجی حداکثر تا سقف ۱۰ هزار دلار یا معادل آن به سایر ارزها مجاز خواهد بود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.