نرم افزارحسابداری صدگان

تفاوت چک رمزدار بانکی و بین بانکی

0 1,330

حسابداراپ

تفاوت چک های بانکی و بین بانکی در چیست؟ بانک ها برای نقل و انتقال وجوه مشتریان از روشها گوناگونی استفاده می کنند.


  برخی از این راه ها با هزینه و برخی دیگر نیز بدون هزینه است، چکهای بانکی و بین بانکی نیز از جمله این روش ها است که البته با هزینه است.
اما تفاوت این دو در چیست و بهتر است در چه مواقعی از چک های بین بانکی و چه موقع از چک های بانکی استفاده کنیم؟
چک های بانکی در مواقعی استفاده می شود که به عنوان مثال یک نفر به یک نفر دیگر بدهکار می باشد ، در این صورت چکی بانکی که در تمامی شعب آن بانک قابل نقد شدن است را از بانک دریافت و به شخص دیگر ارائه می کند.
این چک تضمینی است و هر دو طرف خیالشان از پاس شدن جمع است به عبارت دیگر این چک مشابه پول نقد است.
دریافت چک بانکی یک ایراد بزرگ دارد و آن این است که درصورت سرقت و مفقود شدن بلافاصله شخصی که چک را دریافت کرده است باید به بانک اطلاع داده و چک را باطل نماید در غیر این صورت و اگر قبل از اعلام مفقودی به بانک ارائه شود چک نقد خواهد شد.
به عبارت دیگر چک بانکی در وجه شخص است و اگر امضایی در پشت آن زده شود چک حامل شده و هر شخصی می تواند به بانک ارائه و دریافت وجه کند.
به نوشته اخبار بانک، از نظر امینت و جلوگیری از سوءاستفاده از مفقود شدن دریافت چک بین بانکی مطمئن تر است چون دریافت کننده چک بین بانکی به بانک دستور می دهد چک را در وجه شماره حساب مشخص و بانک و شعبه مشخص شده صادر کند.
چک بین بانکی حتی در صورت مفقو شدن نیز امکان سوء استفاده وجود ندارد چون فقط و فقط به همان حسابی که در متن چک نوشته شده است واریز خواهد شد.
کارمزد چک بانکی ۲۵۰۰ تومان و بین بانکی نیز ۳۷۰۰ تومان می باشد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.