نرم افزارحسابداری صدگان

باید و نبایدهای استفاده از کارت های بانکی بین المللی

0 830

حسابداراپ

مبادلات تجاری در عرصه بین المللی از ضروریات اقتصاد است که برای اجرای این مهم استفاده از کارت های ارزی بین المللی به تسریع در مبادلات اقتصادی بین المللی کمک می کند، بنابراین باید بانک مرکزی شرایط استفاده از کارتهای بانکی بین المللی را برای فعالان اقتصادی فراهم کند.


مبادلات تجاری در عرصه بین المللی از ضروریات اقتصاد است که برای اجرای این مهم استفاده از کارت های ارزی بین المللی به تسریع در مبادلات اقتصادی بین المللی کمک می کند، بنابراین باید بانک مرکزی شرایط استفاده از کارتهای بانکی بین المللی را برای فعالان اقتصادی فراهم کند.

مبادلات تجاری در عرصه بین المللی از ضروریات اقتصاد است که برای اجرای این مهم استفاده از کارت های ارزی بین المللی به تسریع در مبادلات اقتصادی بین المللی می شود، با توجه به شرایط پسابرجامی بدیهی است امکان دسترسی به شبکه مبادلات اعتباری فراهم است، بنابراین وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و بانک های کشور باید امکان دسترسی به کارت های اعتباری ارزی را فعالان اقتصادی فراهم کنند.

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، برخی از شرکت های پرداخت الکترونیکی بین المللی رایزنی هایی را با بانک مرکزی ایران آغاز کرده اند و بانک مرکزی ایران هم چراغ سبز را به آنها نشان داده، البته به دلیل شرایط خاص سیاسی بین المللی برخی از تحلیلگران داخلی هشدار می دهند که در برقراری ارتباط بانکی با این شرکت های خارجی باید جانب احتیاط از سوی بانک مرکزی ایران و بانکهای ایرانی انجام شود تا اطلاعات بانکی ایران لو نرود، بر اساس یک یادداشت تفاهم، سیستم های کارت های بانکی ایران و آذربایجان با هم ترکیب خواهند شد تا شهروندان دو کشوربتواند از کارت های خود در هر دو کشور استفاده کنند، خبرگزاری خانه ملت، در همین راستا خانه ملت، چند و چون و ضرورت استفاده از این کارت های اعتباری در افزایش مبادلات بین المللی را از نمایندگان مجلس جویا شده که به شرح زیر است:

پورابراهیمی:بانک مرکزی از ظرفیت پیمان های پولی مغفول مانده است/ تسریع در نقل و انتقالات بانکی با کارت های بین المللی

محمدرضا پورابراهیمی داورانی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ترکیب سیستم های کارت های بانکی ایران و آذربایجان برای اینکه شهروندان دو کشور بتوانند از کارت های خود در هردوکشور استفاده کنند،گفت:این تفاهم نامه یکی از ظرفیت های خوب که نظام بانکی از آن می تواند استفاده کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، افزود: بسیاری از ایرانی های خارج از کشور به دلیل عدم امکان نقل و انتقال وجوه با مشکل مواجه هستند، بنابراین اگر کارت خوان ها در کشورهای مختلف ایجاد شده، تا تسویه حساب ها از طریق سیستم انجام شود،کمک شایانی به تسهیل مبادلات تجاری و ارزی در کشور می کند.

نظارت های لازم باید در تمام مبادلات و معاملات در فضای مجازی انجام شود

پورابراهیمی داورانی با بیان اینکه در تمام مبادلات و معاملات در فضای مجازی باید نظارت های لازم انجام شود، ادامه داد:استفاده از کارت های بانکی بین المللی به حل بخشی از مشکلات نقل و انتقال برای تسویه داخلی کمک می کند،بنابراین باید استفاده از کارت های بانکی بین ایران و آذربایجان را به سایرکشورها تعمیم داد و از این ظرفیت برای پیمان های پولی دو یا چند جانبه استفاده کرد.

استفاده از ظرفیت پیمان های پولی دویا چند جانبه در برنامه ششم توسعه گنجانده می شود

پورابراهیمی با اشاره به مغفول ماندن بانک مرکزی از پیمان های پولی دو یا چند جانبه،تصریح کرد: بارها براستفاده از ظرفیت پیمان های پولی دویا چندجانبه تاکید شده و در برنامه ششم توسعه نیز گنجانده می شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،یادآور شد: نهادهای ذی ربط در زمینه استفاده از پیمان های پولی دویاچندجانبه و استفاده از کارت های بین المللی مانند وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، بانک ها باید با رعایت مقررات و ساختار، باید موضوعات مذکور را فراهم کنند تا زمینه تسهیل در انجام مبادلات اقتصادی فراهم شود.

سعیدی مطرح کرد:تسهیل مبادلات تجاری با متصل شدن کارت های بانکی بین المللی

زهرا سعیدی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با اشاره به ترکیب سیستم های کارت های بانکی ایران و آذربایجان برای اینکه شهروندان دو کشور بتوانند از کارت های خود در هردو کشور استفاده کنند،گفت:سیستم بانکی بهترین و امن ترین راه برای تسویه هزینه معاملات تجاری است و یک حساب کنترلی در واقع عامل اصلی است که می توان از طریق آن هزینه معاملات را تسویه کرد.

نماینده مبارکه درمجلس شورای اسلامی،با تاکید بر پیوستن و دسترسی به شبکه های مبادلات اعتباری یا دیگر روش های جا به جایی پول،افزود:براین اساس عموم مردم می توانند از این کارت ها برای پرداخت های خرد در فروشگاه‌های اینترنتی جهانی نظیر رزرو هتل‌ها و بلیت های شبکه حمل نقل و غیره در سراسر جهان استفاده کنند وپرداخت‌های بین بانکی بازرگانان نیز انجام شود.

پندار سیستم

سهولت دسترسی به ارز برای انجام مبادلات تجاری، با دسترسی به شبکه های مبادلات اعتباری

سعیدی با بیان اینکه همکاری های بین بانکی خارجی و دسترسی به شبکه های مبادلات اعتباری باعث می شود تامین ارز مورد نیاز برای مسافران و مردم آسان شود،ادامه داد:ایمنی در انتقال ارز و سهولت دسترسی به ارز برای انجام مبادلات تجاری از مزایای دسترسی به شبکه های مبادلات اعتباری است.

وی با اشاره به اینکه امروزه برای انجام بسیاری از خریدها درفضای مجازی و اینترنتی ضرورت دسترسی به شبکه های مبادلات اعتباری ازطریق کارت های اعتباری احساس می شود، یادآور شد:درحال حاضر یکی از خلاءها در خرید و فروش های اعتباری عدم دسترسی به شبکه های مبادلات اعتباری است که اگر بطور رسمی امکان انجام این کار فراهم نشود،احتمال دسترسی بصورت غیررسمی و با ریسک بالا در این رابطه بوجود می آید.

بانک مرکزی باید بر استفاده صحیح ازکارت های بانکی بین المللی و کارآیی آن نظارت کند

سعیدی افزود:وزارت اقتصاد،بانک مرکزی،بانک ها و سایر نهادهای ذی ربط باید با رعایت مقررات و ساختار،امکان در دسترس قرار گرفتن کارت اعتباری ارزی را فراهم کنند تا زمینه تسهیل در انجام مبادلات تجاری در بازارها فراهم شود.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:بانک مرکزی باید براستفاده از این کارت ها و کارایی آن نظارت کند،تا سوء استفاده کنندگان نتوانند اقداماتی درجهت پولشویی انجام دهند.

شکری مطرح کرد:امنیت پرداخت تجار با استفاده از کارت های بانکی بین المللی

محمود شکری درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با اشاره به ترکیب سیستم های کارت های بانکی ایران و آذربایجان برای اینکه شهروندان دو کشور بتوانند از کارت های خود در هردو کشور استفاده کنند،گفت:درگذشته برای مبادلات پولی و بانکی تجاری بین ایران و عربستان سیستم های کارتخوان دو کشور برای رفاه تجار و حجاج متصل شد، و با این اقدام حجاج دیگر دغدغه تبدیل پول نداشتند و دولت ها تبدیل پول را انجام می دادند.

نماینده مردم تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه استفاده از کارت های بانکی برای تجار از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود:افزایش ارتباطات بانکی و برداشته شدن موانع ارزی سبب تسهیل مبادلات تجاری و به همراه آن رونق اقتصادی می شود.

عدم نیاز به حمل وجه نقد در سفرهای خارجی از مزایای استفاده از کارت های اعتباری بین المللی

شکری با اشاره به مزایای استفاده از کارت های اعتباری بین المللی ادامه داد:عدم نیاز به حمل مقادیر زیاد وجه نقد در سفرهای خارجی، پرداخت صورت حسابهای خرید کالا و خدمات مانند هزینه هتل، رستوران، تهیه بلیط هواپیما، خرید از مراکزخرید، بازدید از پارکها، موزه ها، نمایشگاها و مواردی دیگر با استفاده از کارت اعتباری مطابق پول رایج کشور و دریافت وجه نقد از بیش از میلیون ها دستگاه خودپرداز در سرتاسر جهان از مزایای استفاده از کارت های بانکی بین المللی است، بنابراین هرچه تعداد کشورهای همپیمان ایران در این زمینه گسترش یابد، مراودات سهولت بیشتری پیدا می کند.

وی یادآور شد:به هر حال این روزها و در شرایط پساتحریم که بخش تولید و صادرات کشور به منابع مالی بزرگی نیاز دارد، اتصال شبکه های بانکی ایران به بانک های بین المللی اهمیت ویژه ای دارد و فعالان اقتصادی کشور در انتظار هستند که بانک های ایرانی بتوانند چنین ارتباطاتی را برقرار کنند.

بازار کارت های الکترونیکی در ایران باید به سمت نوآوری حرکت کند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه امروزه نقش کارت های اعتباری بین المللی، در تسهیل تراکنش های بین المللی غیر قابل انکار است، افزود: سهولت در استفاده،تعدد درگاه های پذیرنده و امنیت پرداخت از جمله مهمترین عوامل استفاده از این کارت هاست، لذا صادرکنندگان کارت های ارزی بین المللی همواره تلاش می کنند تا امکانات و خدمات بیشتری را توسط این کارت ها عرضه کنند.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس،با اشاره به حرکت سیستم های بانکی دنیا به سمت پرداخت های الکترونیک حتی تا جایی که چک های الکترونیکی جایگزین اسکناس و چک شده است، تصریح کرد:بازار کارت های الکترونیکی در ایران باید به سمت نوآوری های جدید حرکت کند و بدون توجه به مسائل جانبی و با نظارت بانک مرکزی باید راهکارهایی برای توسعه استفاده از کارت های بانکی بین المللی از طریق ارتباطات بین المللی پیدا کند.

گفتنی است که با توجه به اینکه سیستم های بانکی به سمت پرداخت های الکترونیک پیش می رود تا جایی که چک‌های الکترونیکی جایگزین اسکناس و چک شده است، بازار کارت های الکترونیکی در ایران به سمت نوآوری های جدید است و بدون توجه به تحریم ها و مسائل جانبی و هشدارها در حال یافتن راهکارهایی برای توسعه این بخش از طریق ارتباطات بین المللی می گردد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.