نرم افزارحسابداری صدگان

۱۰ اشتباه رزومه که شانس استخدام را کم می‌کند

0 670

حسابداراپ

مسئولان بخش نیروی انسانی با حجم عظیم رزومه های دریافتی، تقریباً به دنبال هر بهانه‌ای هستند تا به شما پاسخ منفی بدهند.

پندار سیستم


به گزارش  بازده، مسئولان بخش نیروی انسانی با حجم عظیم رزومه های دریافتی، تقریباً به دنبال هر بهانه‌ای هستند تا به شما پاسخ منفی بدهند. ۱۰ نمونه ی زیر، چند نمونه از بهانه‌های رایجی هستند که می‌تواند به سادگی رزومه شما را در زباله دان هر شرکتی قرار دهد.

گوگل در امریکا یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای کار به شمار می‌رود و خیلی‌ها به دنبال استخدام در آن هستند. به گفته ی Fast Company این شرکت زمانی که اسکات بیکن حدود یک سال به عنوان مسئول جذب نیرو در آن مشغول بود ۳ میلیون رزومه دریافت کرد.

او در این باره گفته است: «متقاضیان کار در گوگل طیف بسیار وسیعی را در بر می‌گیرند، از نیروی کار بسیار حرفه‌ای گرفته تا کسانی که حتی نمی‌توانند یک جمله را سر هم کنند». بیکن زمانی مسئول جذب مهندس نرم افزار و شبکه برای گوگل بود و در بازاریابی و سایر حوزه‌ها نیز با آن شرکت همکاری داشت.

۱- ظاهر بد

رد کردن رزومه ی کاری متقاضیان به خاطر فرمت بد شاید خنده دار به نظر برسد، مخصوصاً اگر زیبایی بصری ارتباطی با شغل مورد نظر نداشته باشد. با این حال، اتفاقی که می‌افتد دقیقاً همین است.

لیدیا دیشمن از فست کمپانی می‌نویسد: «فرمت رزومه بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید اهمیت دارد. از آنجایی که نگاه سطحی مسئولان امر به رزومه ی شما تنها حدود ۶ ثانیه به طول می‌کشد، ارائه ی سابقه ی کاری در قالبی که توجه فرد را به خود معطوف نگه دارد از اهمیتی حیاتی برخوردار است».

۲- بیان هدف

بیکن بیان هدف در رزومه را «تاریخ گذشته و بسیار مستعمل» می‌داند. حرف زدن درباره ی چیز هایی که شما می‌خواهید، به جای آنچه برای کارفرما می‌توانید انجام دهید، اغلب اوقات تلف کردن وقت کارفرماست. چنین بخش‌های از مد افتاده‌ای در یک رزومه ی کاری می‌تواند شخص را از زمان خود عقب تر نشان دهد.

۳- تمرکز بیش از حد روی تنها یک موقعیت شغلی

تمرکز روی یک نقش شغلی گاهی اوقات منطقی است. اما در مورد شرکت‌های بزرگی مثل گوگل که صدها و شاید هزاران فرصت شغلی خالی دارند، تنظیم کردن رزومه برای تنها یک موقعیت خالی به معنای آن خواهد بود که احتمال بررسی آن توسط مسئولان شرکت برای دیگر فرصت‌های شغلی که ممکن است برای شما مناسب تر باشند بسیار ضعیف خواهد بود.

۴- عدم ارتباط سابقه ی ذکر شده در رزومه با موقعیت شغلی

بیکن توصیه می‌کند لازم نیست تمام موقعیت‌های شغلی که تا به حال داشته‌اید را فهرست کنید. هر مسئولیتی که بیش از ۱۰ سال از زمان آن می‌گذرد را حذف کنید.

اگر واقعاً اصرار دارید تجربه ی کاریِ بیش از ۱۰ سال پیش خود را نیز در این فهرست قرار دهید، به ذکر نام شرکت، عنوان شغلی و تاریخ آن بسنده کنید و از ارائه ی جزییات بیشتر بپرهیزید.

او می‌گوید: «فقط روی مشاغلی تمرکز کنید که با موقعیت شغلی مورد نظر مرتبط هستند».

۵- استفاده ی مکرر از یک رزومه برای موقعیت‌های متعدد

وقتی قرار باشد برای شرکت‌های متعددی درخواست بفرستید، استفاده از یک رزومه برای همه ی آنها کار خیلی ساده‌ای است. باور کنید استخدام نشدن هم به همین سادگی است. بیکن می‌گوید در عوض خیلی بهتر است اگر رزومه ی خود را برای هر شرکت و هر موقعیت شغلی، جداگانه بهینه‌سازی کنید.

۶- بسنده کردن به ذکر مسئولیت‌های پیشین

این یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که در نوشتن رزومه می‌تواند اتفاق بیفتد. اکثریت قریب به اتفاق افراد «مسئولیت»‌های خود در شرکت‌های قبلی شان را می‌نویسند، اما ذکر یک نکته ی مهمتر را فراموش می‌کنند: اینکه در مسئولیت قبلی خود به واقع چه «دستاورد»هایی داشته‌اند.

اگر قرار باشد در مسئولیت خود هیچ دستاوردی نداشته باشید که بتوانید از آن در رزومه ی خود استفاده کنید، شاید بهتر باشد به جای رزومه فرستادن، به سینما بروید.

بیکن در این باره می‌گوید: «خوب است که یک خط به ذکر مسئولیت ها، و دو خط به ذکر دستاوردها اختصاص یابد».

۷- حذف عمدی معرف از شرکت‌های پیشین

تصمیم گیران امور استخدامی، اغلب سابقه ی شما را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهند و نه تنها با معرف هایی که ارائه می‌کنید صحبت می‌کنند، بلکه تمام شرکت هایی که ممکن است برایشان کار کرده باشید اما به هر دلیلی از ذکر نامشان در رزومه ی خود اجتناب کرده‌اید را نیز پیدا می‌کنند و با آنها تماس می‌گیرند. ارائه ی اطلاعات ناقص یا اساساً عدم ارائه ی اطلاعاتی از این دست می‌تواند به گمانه زنی‌های منفی در مورد سابقه ی کاری شما دامن بزند.

۸- ذکر «مهارت بالا در استفاده از مایکروسافت آفیس»

سال ۲۰۱۵ است و کسی انتظار ندارد کار کردن با آفیس را بلد نباشید. در واقع، تمرکز بیش از اندازه روی آفیس به جای ابزار‌های تخصصی تر و به روز تر، می‌تواند دانش شما در این زمینه را کهنه جلوه دهد.

۹- استفاده از کلمات به اصطلاح «دهن پر کن»

بیکن می‌گوید «دو کلمه‌ای که باعث می‌شود هر رزومه‌ای را بلافاصله کنار بگذارم، کلمات هم افزایی و پویایی هستند. استفاده از این کلمات باعث می‌شود آدم بلوف زنی به نظر برسید.

تنها زمانی که استفاده از لغات تخصصی و عامه پسند اینچنینی می‌تواند بلا اشکال باشد وقتی است که بخواهید کلماتِ به کار گرفته شده برای ویژگی‌های خود را با کلماتی که در توصیف فرصت شغلی مورد نظر استفاده شده‌اند هماهنگ کنید.

۱۰- کوتاهی در برقراری ارتباطی دوستانه با مسئول مربوطه

متخصصین و مشاورین جذب نیروی شرکت‌ها نیز انسان هستند و خیلی جای تعجب دارد که به نظر می‌رسد بیشتر متقاضیان فرصت‌های شغلی از قدرت نهفته در این حقیقت درک درستی ندارند.

دیشمن در این باره می‌نویسد: «یکی از بهترین کارهایی که در عرصه ی جست‌وجوی شغل می‌توان انجام داد این است که با مسئول استخدام رابطه‌ای دوستانه برقرار کنید.

نیازهای استخدامی شرکت‌ها باید مرتفع شوند، بنابراین اگر پیامی برای مسئول استخدام شرکتی بفرستید و در آن از وی بخواهید برای بالا بردن شانس خود در این فرآیند شما را راهنمایی کند، حتماً وقت لازم را صرف و به شما کمک خواهند کرد».

در نظر داشته باشید که ممکن است توصیه‌های بالا برای همه ی شرکت‌ها و همه ی موقعیت‌ها صادق نباشد.

اساسی‌ترین اصل پیش از پرداختن به تمام این موضوعات این است که خود شما پیش از نوشتن و فرستادن رزومه، تلاش کنید شرکت و حتی مسئول مربوطه ی آن را بشناسید، و بعد رزومه ی خود را بر اساس دانشی که از این تحقیقات کسب می‌کنید، برای هر دریافت‌کننده بهینه‌سازی کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.