نرم افزارحسابداری صدگان

واکاوی تجربه سوئد از ساعات کاری کمتر

0 815

حسابداراپ

آناهیتا جمشیدنژاد -خودکارسازی یا اتوماسیون و پیشرفت‏های تکنولوژیک، بسیاری از کشورهای جهان را بهره‏ورتر از پیش ساخته‏اند. با وجود این پیشرفت‏های بزرگ، میزان هفتگی کار در ایالات متحده آمریکا ۴/ ۳۴ ساعت است که میان ۳۶ کشور پیشرفته با بالاترین ساعات کاری رتبه شانزدهم را به خود اختصاص داده است.


این ساعات کمتر از آن چیزی است که احتمالا آنها در یک هفته مفروض کار می‏کنند این در حالی است که زمان مرخصی‏ها و تعطیلات عمومی نیز به حساب آورده می‏شود.

اما آیا نباید آمریکا ساعات کاری کوتاه‏تر و زمان فراغت بیشتری را برای کارکنانش فراهم کند؟

پیش از اینکه رکود بزرگ رخ دهد، اقتصاددان معروف، جان مینارد کینز، یک هفته کاری ۱۵ ساعته را پیش‏بینی کرد که ایده‌آل بود و زمان کافی به افراد برای دنبال کردن علایق‏شان می‏داد. آینده‌نگر، هرمان کان در سال ۱۹۶۷ نوشت که آمریکایی‏ها تا سال ۲۰۰۰ از یک هفته کاری ۳۰ ساعته و ۱۳ هفته تعطیلات سالانه بهره خواهند برد.هیچ کدام از پیش‏بینی‏ها درست از آب درنیامد اما امیدی برای دستیابی به این ایده آرمانی در سوئد وجود دارد. سازمان‏ها در این کشور در حال تجربه یک روز کاری ۶ ساعته هستند. نتایج یک تحقیق جدید نشان می‏دهد که دقیقا چگونه این برنامه کاری کوتاه‏شده می‏تواند بهره‏وری و رضایت شغلی افراد را بالا ببرد.به این دلایل و بیشتر از اینها، زمان آن رسیده است که آمریکا به کشورهای دیگر مانند سوئد نگاهی بیندازد و از آنها الهام بگیرد.

بهبود بهره ‏وری

ابتدا در اوایل دهه ۱۹۹۰ سوئد مطالعه روی ایده ساعات کاری هفتگی ۶ ساعته را روی کارگران خدمات مراقبت از خانه در یک ناحیه شروع کرد. این آزمون سال‏ها ادامه داشت اما محققان نتوانستند هیچ داده قطعی در مورد افزایش بهره‏وری بیابند و سرانجام ساعات کاری هفتگی کوتاه شده برای این کارمندان کنسل شد. گرچه ایده کار کردن در ساعات کمتر همچنان پابرجا بود. یک مطالعه جدید که اوایل امسال منتشر شد، نتایج قطعی‏تری را دربرداشته است. اوایل فوریه ۲۰۱۵ پرستاران یک خانه سالمندان سوئدی روز کاری خود را به ۶ ساعت کاهش دادند اما همان میزان حقوق را حفظ کردند. این مطالعه نشان داد که بهره‏وری بالاتر از قبل بود.پرستاران این مرکز، انرژی بیشتر، استرس کمتر و زمان بیشتری برای رسیدگی به بیماران و سالمندان داشتند و ۸/ ۲ بار کمتر برای استراحت کردن علاقه نشان دادند و زمان بیشتری برای انجام فعالیت با سالمندان سپری کردند.

همه صنایع می‏توانند به این شیوه عمل کنند

پندار سیستم

شاید مدیران در همه جا تصور کنند که ایده ساعات کاری هفتگی کمتر روی کاغذ بسیار جالب است اما در شرکت یا صنعت آنها کارگر نخواهد افتاد. گرچه سوئد یک کشور نسبتا کوچک است اما نتایج ساعات کاری هفتگی کمتر موفقیت‏آمیز بوده است. مرکز خدمات شرکت تویوتا در شهر گوتنبرگ بیش از یک دهه قبل ساعات خود را کاهش داد و هیچ برنامه‏ای برای تغییر مجدد به ساعات کاری هفتگی طولانی‏تر ندارد. یکی از مدیران این شرکت می‏گوید که نرخ گردش کارمندان پایین است، استخدام آسان است، هزینه‏های سرمایه پایین است و «همه خوشحالند».

مشاغل یقه سفید نیز می‏توانند منفعت کسب کنند. Brath یک استارت‏آپ بهینه‏سازی موتور جست‌وجو (SEO )واقع در استکهلم، از چند سال پیش که تاسیس شده‏ است،« ۶ ساعت‌کاری در روز» را عملی کرد. موسس این استارت‏آپ می‏نویسد که دستیابی و حفظ استعدادها به لطف سیاست روزهای کاری کوتاه آسان شده است. او همچنین می‏گوید که روزهای کاری ۶ ساعته خلاقیت را بهبود می‏بخشند و این اطمینان را ایجاد می‏کند که روحیه همه افراد تازه و با نشاط می‏ماند.

یک نیروی کاری شادتر

یک نتیجه واضح از یک روز کاری کوتاه‏تر این است که کارمندان شادتر هستند. این شادی مستقیما در دستیابی به بهره‏وری تفسیر می‏شود. در تجربه‏ خانه سالمندان سوئدی، غیبت‏ها و روزهای بیماری کارمندان پایین آمده بودند. پرستاران گزارش دادند که استرس کمتری داشتند و محققان افزایش ۲۰ درصدی در خوشحالی کارمندان را نشان دادند. انرژی آنها هم سر کار و هم در خانه بسیار بالاتر بود.همان‌طور که مدیران در سوئد بیان کردند، یک نیروی کار شاد یک نیروی کار قابل اطمینان است. کارمندان زمان کمتری برای استراحت صرف می‏کنند و برای تمرکز بسیار راحت‏تر هستند.

این امر در یک مقیاس کوچک انجام شده است

روزهای کاری کوتاه در آمریکا خیلی معمول نیستند اما کارفرمایان در حال تجربه روش‏هایی برای افزایش بهره‏وری و دادن زمان آزاد به کارمندان خود هستند. آزادی دور کاری و کار کردن از منزل رو به افزایش است. به‌طور مشابه ۴۳ درصد سازمان‏ها گزارش داده‏اند که به کارمندان اجازه داده‏اند تا به‌منظور لذت بردن از آخر هفته‏ سه روزه ساعات بیشتری را طی هفته کار کنند. اینها به همان خوبی روز کاری ۶ ساعته نیستند اما قدم‏های در مسیر درست خواهند بود.

رویای هفته کاری کوتاه‏تر و زمان بیشتر برای فراغت قابل دستیابی است

آمریکا کشوری است که به پرکاری معروف است و از این بابت به خود می‏بالد و همچنین یکی از بهره‏ورترین کشورها در جهان به شمار می‏رود. فرهنگ سنتی کار یک‌شبه عوض نخواهد شد. از این گذشته برخی کارشناسان هشدار می‏دهند که کاهش ساعات کاری هفتگی در یک مقیاس بزرگ عملی نیست. حتی برخی کارفرمایان در سوئد تصور نمی‏کنند که به علت دلایل مالی بتوانند روزهای کاری کوتاه‏تر را عملی کنند. عملی کردن ساعات کاری هفتگی کوتاه ساده نخواهد بود. اما کارشناسان آمریکایی معتقدند که اکنون زمان آن است که کسب‌وکارها شروع به تلاش در این زمینه کنند و شاهد نتایج فوق‏العاده آن باشند.

منبع: knote



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.