نرم افزارحسابداری صدگان

دارایی شرکت ها پس از خصوصی سازی نباید پس گرفته شود

0 525

حسابداراپ

رئیس سازمان خصوصی سازی درباره خدشه وارد شدن به روند خصوصی سازی و واگذاری سهام شرکت های دولتی به مردم ابراز نگرانی کرد و گفت: نباید این اجازه داده شود که پس از خصوصی سازی، دارایی های این شرکت ها از آنها پس گرفته شود.


میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» ادامه داد: در واگذاری سهام از سوی بورس یا سازمان خصوصی سازی به مردم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که سهام این شرکت ها به موجب فهرست اموال و دارایی ها و صورت های مالی میان دوره ای آنها قیمت گذاری می شود.
وی که معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز است، تاکید کرد در این زمینه سازمان خصوصی سازی مقصر نیست و اضافه کرد: این سازمان فقط متولی آماده سازی شرکت ها برای واگذاری یا عرضه از طریق بورس است و گاهی تغییر نکردن فضای کسب و کار یا حفظ دارایی ها و اموال به سیاستگذاری های کلان و نوع نگاه به فرایند خصوصی سازی باز می گردد.
پوری حسینی از سازمان بورس و اوراق بهادار خواست تمام تلاش خود را برای حمایت از سهامداران شرکت های خصوصی شده با بازپس گیری پروانه های بهره برداری آنها به کار بندد.
وی درباره بازپس گیری پروانه بهره برداری از شرکت های چادرملو و گل گهر پس از واگذاری این شرکت ها تاکید کرد سلب دارایی و اموال از شرکت ها پس از خصوصی سازی به بی اعتمادی به روند خصوصی سازی منجر می شود.
چندی پیش یک عضو هیات مدیره سازمان بورس از قضایی شدن موضوع بازپس گیری پروانه بهره برداری از شرکت های چادرملو و گل گهر خبر داده بود.
رئیس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد دو شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و گل گهر از سوی سازمان خصوصی سازی قیمتگذاری و عرضه نشده است و ادامه داد: در امیدنامه این شرکت ها فهرست اموال و دارایی آنها آورده شده و سازمان بورس با استناد به اطلاعات نوشته شده در امیدنامه آنها، به عرضه سهام این دو شرکت در بورس مبادرت کرده است.
پوری حسینی مراجعه به امیدنامه شرکت های چادرملو و گل گهر را راهگشا دانست که به این واسطه موضوع از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان متولی بازار سهام قابل پیگیری است.
وزارتخانه معادن و فلزات پیشین هجدهم آبان ماه ۱۳۷۴، پروانه بهره برداری از معدن چادرملو را برای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو صادر کرد.
در این مجوز ذخیره معدن ۳۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تن زمین شناسی و ۳۰۰ میلیون تن قابل بهره برداری اعلام شده بود.
همچنین سنگ آهن گل گهر نیز در امیدنامه خود از داشتن پروانه بهره برداری معدن خبر داده بود.
معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: نباید پس از خصوصی سازی این پروانه به عنوان یک دارایی مهم و در اختیار، از آنها سلب می شد؛ بنابراین حق پیگیری این موضوع برای سهامداران صنعت سنگ آهن و سازمان بورس محفوظ است.
وی تاکید کرد سازمان خصوصی سازی در این مسیر مدافع اجرای قانون است و تصریح کرد: سازمان خصوصی سازی از ارایه هر گونه حمایتی که به رعایت حقوق سهامداران و سرمایه گذاران منتج شود، دریغ نخواهد کرد.
این مقام مسئول درباره واگذاری سهم سنگ آهن مرکزی که در سال ۱۳۹۲ از سوی سازمان خصوصی سازی به فروش رسید، گفت: قیمتگذاری و فروش سهام این شرکت دولتی به واسطه صورت های مالی و فهرست دارایی های آن از سوی سازمان خصوصی سازی صورت گرفت، بنابراین سازمان خصوصی سازی در برابر هر گونه اقدامی از سوی دولت برای پس گیری دارایی و اموال این شرکت، خود را به حمایت از سهامداران این شرکت مکلف می داند.

پندار سیستم

منبع:ایرنا



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.