نرم افزارحسابداری صدگان

انتقادات بخش خصوصی به برنامه ششم توسعه

0 903

حسابداراپ

با توجه به اینک برنامه های قبلی توسه کمتر از ۳۰ درصد محقق شده دولت باید در تدوین برنامه ششم توسعه خوشبینی را کنار بگذارد و به واقعیت‌ها توجه کند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران صبح امروز در هفتمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به ارائه پیش‌نویس ششم توسعه گفت: این برنامه در حال تدوین است که شاهد باز شدن راه‌های ارتباط وابسته بین‌المللی و همچنین افت قیمت نفت و این توأم شده است به حضور پررنگ فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و ما اعتقاد داریم که در این شرایط باید به سمت توسعه بخش خصوصی پیش برویم و از اقتصاد نفتی دوری کنیم.

وی با اشاره به مزیت‌های موجود در پیش نویس برنامه ششم توسه گفت: کوچک کردن دولت به اندازه ۱۵ درصد، تعیین اولویت‌های هشت گانه برای بهبود کسب و کار و نظام‌مند کردن سیستم پولی و مالی و واگذاری امور به بخش خصوصی و عزم دولت به توسعه بخش خصوصی همچنین نگاه ویژه به تجارت خارجی و الکترونیکی شدن همه فرایندها از جمله مزیت‌های این پیش نویس است ما در این شرایط نواقص و کمبودهای هم وجود دارد که دولت باید به آنان توجه نماید.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: با توجه به وضعیت رکود و شرایط نابسامان اقتصاد و محدودیت منابع مالی، پیش‌بینی رشد هشت درصدی پیش‌بینی خوشبینانه‌ای نیست و دولت و مجلس باید بیشتر به آن توجه کنند و ما با توجه به اینکه برنامه‌های قبلی توسعه کمتر از ۳۰ درصد محقق شده می‌توان گفت این موضوع ناشی از خوشبینی بیش از حد بوده و امروز از دولت تدبیر و مدی این انتظار می‌رود که با واقع‌بینی و نگاه به شرایط فعلی برای امور تصمیم‌گیری نماید چرا که رشد هشت درصدی نیازمند حداقل سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد دلار در سال است که در شرایط فعلی این امر امکان‌پذیر نیست.

رئیس اتاق ایران گفت: همچنین باید در برنامه ششم توسعه بستر تغییر قوانین و سبک‌سازی ان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و عدم توجه به زیرساخت‌ها و واقعیت‌های جامعه از نواقصی است که دیده می‌شود.

به گفته جلال‌پور چگونگی کوچک شدن دولت و زمان و نحوه آن باید شفاف‌تر مشخص شود و به گردشگری که از مسائل مهم اقتصاد است نیز در این پیش نویس به اندازه کافی پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: به تقویت صادرات که اصل اول برای تحریک تقاضا بدون تورم است نگاه جدی نشده و می‌توان گفت به مصوبات قبلی نیز در این حوزه عمل نشده است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در سهم پژوهشی که قرار است سه درصد افزایش بیابد جایگاه بخش خصوصی دیده نشده است و همچنین به تسویه بدهی دولت به بخش خصوصی به اندازه کافی توجه نشده و حتی به تسویه بدهی دولت به بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی نیز پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه هیچ پایش برنامه‌ای در نظر گرفته نشده و ما نگران این موضوع هستیم که این برنامه نیز مانند سایر برنامه‌ها در پایان پنج ساله رصد شود و در این راستا نگاه جدی به برنامه ششم توسعه خواسته بخش خصوصی است و اتاق ایران برای تجدیدنظر در این بخش اعلام آمادگی می‌کند.

رئیس اتاق ایران در ادامه صحبت‌های خود گفت: متأسفانه به دلیل مشکلات پیش روی اقتصاد و هیجانات ناشی از انتخابات پیش روی بودجه سال ۹۵ در سایه قرار گرفته است و با توجه به اینکه این بودجه اولین بودجه دوران پساتحریم و برنامه ششم توسعه است و قرار است که محور آن نفت نباشد باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: انتظار بخش خصوصی این است که در این بودجه به بخش خصوصی توجه ویژه شود و نگاه حدی به مسک نیز داشته باشد و همچنین در سیستم بانکی اهمیت جدی به کسب و کار داده شود و پرداخت بدهی‌های دولت به بخش خصوصی  ایجاد تسهیلات برای بخش خصوصی جهت استفاده از فاینانس خارجی در اولویت قرار گیرد و در این راستا باید در تصویب بودجه به نظرات بخش خصوصی توجه شود.

پندار سیستم

** انتقاد از نحوه خصوصی‌سازی در کشور

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه صحبت‌های خودبا اشاره به ایکه یکی از ممسائل مهم در اقتصاد و در شرایط امروزی و دربرنامه ششم خصوصی‌سازی و نحوه واگذاری‌ها است گفت: متأسفانه در شرایط کنونی سر و صداهای خصوصی سازی با حقایق هماهنگ نیست و آنچه که در خصوصی‌سازی رخ داده مورد تأیید بخش خصوصی نبوده و اتاق ایران بارها به نحوه خصوصی سازی انتقاد کرده است.

وی افزود: همین میزان اندک خصوصی سازی که به بخش خصوصی واقعی واگذار شده در شرایط کنونی در لبه تیغ انتقادات جدی است و انتظار ما این است که قانونگذاران و دولتمردان به قوانین تصویب شده احترام بگذارند و در واگذاری پروژه‌ها اولویت با حفظ بنگاه‌ها باشد تا ایجاد پول چرا که در این مدت دولت میلیاردها تومان پول از این بخش به دست آورده اما متأسفانه نتوانسته به پیشرفت قابل توجهی برسد.

** ا نتظار بخش خصوصی از قوه قضاییه

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از نگاه تبعیض‌آمیز قوه قضاییه به بخش خصوصی و فعالان اقتصاد گفت: تبعیضی که در نگاه به بخش خصوصی وجود دارد قابل قبول نیست چرا که در شرایط کنونی فشار مضاعفی بر کارافرینان از جانب سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد و از یک طرف نیز کارآفرینان با رکود و شرایط سخت مواجه هستند و ما در این شرایط از قوه قضاییه انتظار درک شرایط را داریم.

وی افزود: متأسفانه سایه سنگین تصمیمات سیاسی بر اقتصاد سایه انداخته وانتظار ما این است که قوه قضاییه این نگاه را اصلاح کند.

**لزوم استفاده فعالان اقتصادی از شرایط جدید اقتصاد

جلال پور با اشاره از شرایط جدید اقتصادی ایران گفت: انتظار ما این است که فعالان بخش خصوصی از موقعیت پیش آمده حداکثر استفاده را به عمل آورند چرا که تنها کشورهای ۱+۵ طرف ما نیستند بلکه ما باید به توسعه به کشورهای آسیایی، بلوک شرق و آفریقایی بیاندیشیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته نگاه ما به این کشورها کم رنگ بوده و نتوانستیم از ظرفیت‌های موجود استفاده نماییم.

 

جلال پور به لزوم پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم در جلسه بعدی هیأت نمایندگان وزیر صنعت نیز حضور داشته باشد و امیدواریم که در برنامه ششم نگاه جدی به پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته بسیاری از خسران‌ها و مشکلات ما ناشی از عدم پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بوده و در این راستا اتاق ایران دفتری را راه‌اندازی کرده تا فرآیند پیوستن به WTO تسریع بیابد.

 


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.