نرم افزارحسابداری صدگان

افزایش قیمت ارز ادامه پیدا می‌کند؟

0 957

حسابداراپ

رشد قیمت دلار در بازار با تحلیل های متفاوتی از سوی کارشناسان و مقامات دولتی همراه شده است.


بازار ارز طی روزهای اخیر، ایام پر خبری را پشت سر گذاشته است.

بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را در روز پایانی هفته گذشته به بالای ۳ هزار تومان افزایش داد تا رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برسد و بهای رسمی ارز مقطع مهمی را پشت سر بگذارد.

از ابتدای هفته جاری نیز بازار ارز در مسیر افزایش قیمت گام برداشت. هرچند افزایش بهای دلار در هفته های گذشته آغاز شده بود اما در هفته جاری سرعت بالاتری در این روند ایجاد شد.

بهای دلار در بازار آزاد تا ۳ هزار و ۶۶۵ تومان نیز پیش رفت. در سامانه سنا که نشان دهنده میانگین نرخ معاملاتی در صرافی های مجاز است، طی روز های گذشته رقم ۳ هزار و ۵۶۰ تا ۳ هزار و ۵۹۰ تومان را نشان داده است.

در این شرایط وزیر اقتصاد اعلام کرده است که این التهابات مقطعی است و بار دیگر بازار آرام خواهد شد.

صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی نیز در برنامه ای تلویزیونی اعلام کرد: صعود نرخ دلار تا ۳۶۰۰ تومان در آذرماه سال گذشته هم رخ داد، اما در نهایت این بانک مرکزی بود که توانست سال را با دلار ۳۳۷۵ تومانی به پایان برساند که خود بیانگر رصد و کنترل بازار است. پس شرایط فعلی هم پایدار نخواهد ماند.

طی روزهای اخیر برخی مقامات دولتی، سفر به عراق در ایام منتهی به اربعین حسینی را از دلایل افزایش تقاضا در بازار ارز می دانند.

با این وجود اما برخی کارشناسان اقتصادی و بانکی ریشه افزایش قیمت دلار را در عوامل بنیادین بازار جستجو می کنند.

احمد حاتمی یزد نسبت دادن افزایش نرخ ارز به سفر اربعین را غیرمنطقی می داند.

این کارشناس بانکی به پایگاه خبری اتاق تهران گفت: ارز حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی که به کشور وارد می شود کمتر از نیاز موجود است و به همین دلیل افزایش نرخ ارز بر اساس عوامل بنیادین عرضه و تقاضا رقم خورده است. پیش بینی می شود که این رویه تا پایان سال ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: ارزی که از طریق صادرات نفت به کشور می آید با توجه به کاهش قیمت نفت، در طول ۲۲ تا ۲۳ میلیارد دلار است که عمدتا صرف واردات کالاهای اساسی نظیر انواع غلات و همچنین امور دفاعی می شود. ارز حاصل از صادرات غیرنفتی و پتروشمی هم حدودا همین میزان است که این ارز در بازار آزاد فروخته می شود. مجموع واردات ایران حدود ۶۰ میلیارد دلار است که فراتر از ارز ورودی به کشور است به همین دلیل افزایش قیمت اتفاق می افتد.

پندار سیستم

در این شرایط رئیس انجمن سکه و صراف استان تهران پیش بینی کرده است که با فروکش کردن عطش خرید ارز مسافرتی، از امروز قیمت ارز کاهش یابد.

عباس مسعودی اظهارداشت: بانک مرکزی در این مدت برای تامین تقاضای ارز مسافرتی به بازار ارز تزریق کرده است.


“دلار حباب ندارد”   

 یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه قیمت فعلی دلار کاملاً واقعی است، گفت: با توجه به بررسی روند ارزش دلار، به نظر می‌رسد روند افزایشی قیمت دلار ادامه پیدا خواهد کرد.

پویا جبل عاملی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با تاکید بر اینکه قیمت فعلی دلار کاملاً واقعی است، اظهار کرد: با توجه به بررسی روند ارزش دلار، به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها در بازار ارز در این مقطع ادامه داشته باشد و حبابی در این بازار وجود ندارد.

این اقتصاددان افزود: در اقتصاد زمانی که کالایی با قیمت متفاوتی نسبت به ارزش واقعی آن به فروش رسد و بعد از مدتی به یکباره ارزش و قیمت فروش یکسان شود، به اصطلاح به این موضوع حباب قیمتی گفته می‌شود.

وی با تاکید بر این تعریف گفت: نمی‌توان در حال حاضر قیمت دلار را حباب گونه اعلام کرد و با توجه به شرایط اقتصاد قیمت دلار کاملاً واقعی است.

او خاطرنشان کرد: البته اگر با دخالت بانک مرکزی قیمت فعلی دلار شکسته شود و شاهد کاهش قیمت در بازار آزاد باشیم نمی‌توان مدعی شد که حباب قیمت شکسته بلکه کاهش قیمت تنها به واسطه تحولات بازار در پی مداخله بانک مرکزی بوده است.

این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود روند فعلی قیمت دلار ادامه یابد، یادآور شد: با توجه و بررسی روند قیمت دلار در بازار آزاد باید تاکید شود که قیمت فعلی کاملاً واقعی بوده و با توجه به تورم کشور و شرایط سال‌های گذشته بازار عاری از هرگونه حباب قیمتی است.

جبل عاملی افزود: اگر با افزایش درآمدهای ارزی دولت این درآمدها به بازار ارز تزریق شود، قیمت دلار در پی افزایش عرضه کاهش پیدا خواهد کرد، البته نباید فراموش کرد که در چند وقت گذشته سیاست‌گذاری ارزی تا حدودی کند عمل کرد و با ورود دلار مبادلاتی به کانال ارزشی ۳۰۰۰ تومان عدم شفافیت در این حوزه از بین رفت.

وی در رابطه با یکسان سازی نرخ ارز گفت: درحال حاضر در پی دیرکرد اعلام تک نرخی در اقتصاد شاهد شکاف بسیار بین دو نرخ دلار مبادلاتی و آزاد هستیم، که این موضوع کار را بسیار سخت کرده و اگر بانک مرکزی بخواهد با جهش بسیار تک نرخی را اعلام کند، هزینه بسیاری برای اقتصاد به همراه دارد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.