نرم افزارحسابداری صدگان

کسری ۴.۸ میلیارد دلاری در تراز بازرگانی کشور

0 457

حسابداراپ

محاسبه آمار صادرات بدون احتساب میعانات گازی، منفی بودن تراز تجاری کشور را نشان می دهد.

 

 

طبق اعلام گمرک ایران، تراز بازرگانی کشور در هفت ماه نخست امسال منفی بوده است.

طبق گزارش گمرک تراز تجاری کشور با  کسری ۴ میلیارد و ۸۲۲ میلیون دلاری  طی ۷ ماه گذشته از سال جاری مواجه شده است.

این آمار گمرک، بر اساس محاسبه میزان صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی است.

بر این اساس ارزش صادرات قطعي كالاهاي غيرنفتي بدون احتساب ميعانات گازي، طي هفت ماهه سال ۱۳۹۴، ۱۷ میلیارد و ۳۸۰ میلیون یورو معادل ۱۹ میلیارد و ۲۵۴ میلیون یورو بوده است. ارزش كل واردات نيز در اين مدت، نزديك به ۲۱ میلیارد و ۶۶۰ میلیون یورو معادل ۲۴ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار برآورد شده است.

با مقايسه اين ارقام، تراز بازرگاني خارجي جمهوري اسلامي ايران بدون احتساب صادرات نفت خام و میعانات گازی طي هفت ماهه سال ۱۳۹۴ با كسري ۴ میلیارد و ۲۸۰ میلیون یورو معادل كسري ۴ میلیارد و ۸۲۲ میلیون دلار مواجه بوده است.

پندار سیستم

بر این اساس، ارزش واردات ۵۵.۵۶ درصد از ارزش كل مبادلات خارجي كشور را به خود اختصاص داده است. اين نسبت در مدت مشابه سال قبل ۶۰.۱۸ درصد بوده است. با این حساب تراز بازرگانی از مدار منفی به سمت صفر حرکت کرده است.

در اين مدت، تراز بازرگاني خارجي كشور (بدون احتساب نفت، گاز و خدمات) با ۸۳ كشور دنيا، منفي و با ۷۹ كشور ديگر مثبت بوده است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، با محاسبه صادرات میعانات گازی در صادرات غیرنفتی، تراز بازرگانی کشور بالاتر از صفر قرار می گیرد. چراکه مجموع صادرات غیرنفتی کشور در ۷ ماه نخست امسال با محاسبه صادرات میعانات گازی ۲۴ میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار برآورد شده در حالی که واردات کشور در این مدت ۲۴ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار اعلام شده است. با این حساب می توان تراز بازرگانی ۵۵ میلیون دلاری در این محاسبه برای کشور در نظر گرفت.




محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.