نرم افزارحسابداری صدگان

راز گرانی دلار از زبان مرد اول اقتصاد کشور

0 933

حسابداراپ

 وزیر اقتصاد درباره نوسانات بازار ارز گفت: این نوسان‌ها فصلی است و بر اساس تحلیل بانک مرکزی به‌خاطر نزدیک شدن به ژانویه، افزایش تقاضا و همین‌طور تقاضای محسوس برخی اتباع خارجی و نزدیک شدن به ایام اربعین و سفر به عراق ایجاد شده است.


به گزارش تسنیم، علی طیب‌نیا در حاشیه همایش استحکام ساخت درونی، قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران درباره طرحهای بعدی دولت پس از اختصاص تسهیلات خودرو اظهار داشت: مجموعه سیاست‌هایی که دولت برای تسهیل رونق انتخاب کرده است محدود به این سیاست نیست.

وی افزود: وزارت اقتصاد مجموعه‌ای از سیاست‌ها را طراحی کرده که بخشی از آنها آغاز شده است و یکی از مهم‌ترین آنها افزایش هزینه عمرانی دولت با هدف استحکام سرمایه گذاری در بخش تولید است.

طیب‌نیا با اشاره به کاهش قیمت نفت در سال جاری و به‌تبع آن کاهش منابع و مصارف بودجه به‌شکل معنادار در مقایسه با گذشته گفت: این مسئله از عوامل انقباض در اقتصاد محسوب می‌شود و به این علت افزایش هزینه‌های عمرانی دولت و هزینه‌کرد آن در طرحها و پروژه‌هایی که بتواند آثار القایی زیادی در اقتصاد ایجاد کند در اولویت قرار می‌گیرد.

وزیر اقتصاد گفت: خوشبختانه در یک ماه گذشته توفیق‌های قابل ملاحظه‌ای به دست آمده است تا حدی که بودجه‌ای که برای هزینه‌های عمرانی اختصاص پیدا کرد در مجموع به حدود ۲۰هزار میلیارد تومان رسید.

وی افزود: در حوزه سیاست‌های پولی هم مجموعه‌ای از سیاست‌ها طراحی شده که یکی از آنها کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌هاست.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه این وزارتخانه به بانک مرکزی این فرصت و امکان را داده است تا بین ۱۳ و نیم تا ۱۰ درصد نرخ ذخیره قانونی را برای بانک‌های منضبط کاهش دهد، گفت: به‌ازای هر یک واحد کاهش در نرخ ذخیره قانونی حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان به قدرت وام‌دهی بانک‌ها افزوده می‌شود و این منابع به‌سمت فعالیت‌های تولیدی و رونق بخشهای پیش رو هدایت خواهد شد.

طیب‌نیا مسئله کاهش نرخ سود را یکی دیگر از مواردی دانست که وزارت اقتصاد به‌صورت جدی آن را دنبال می‌کند.

وی گفت: مصمم هستیم در وهله نخست مصوبه قبلی شورای پول و اعتبار را که هنوز به‌صورت کامل اجرایی نشده است اجرا کنیم و بانک مرکزی نظارت و حضور خود را در بازار بین‌بانکی با هدف اجرای کامل و صحیح این مصوبه شورای پول و اعتبار افزایش دهد.

وزیر اقتصاد با ابراز اینکه خوشبختانه توفیقات خوبی در این زمینه به دست آمده است، گفت: اکنون نرخ سود در بازار بین‌بانکی از حدود ۲۹ و نیم درصد به ۲۵ تا ۲۶ درصد رسیده است و با حضور جدی بانک مرکزی در این بازار انتظار داریم این روند نزولی ادامه یابد.

وی افزود: همزمان با اعمال نظارت بیشتر و اتخاذ سیاست برای اعمال کامل مصوبه قبلی شورای پول و اعتبار مسئله کاهش نرخ سود در دستور کار این شورا قرار گرفته است.

طیب‌نیا گفت: فکر می‌کنم نرخ سودی که در حال حاضر بر اقتصاد کشور ما حاکم است به هیچ وجه با مقتضیات بخش واقعی اقتصاد تناسب و هماهنگی ندارد.

وی افزود: با توجه به کاهش نرخ تورم باید شاهد کاهش نرخ سود در آینده باشیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه مجموعه سیاست‌های‌ طراحی شده بسته‌ای است که در ادامه سیاست‌های قبلی دولت در حال اعمال است، گفت: این وزارتخانه به‌صورت مرتب بازارها را رصد و نظارت می‌کند و متناسب با شرایط روز تصمیمات جدیدی می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که طرح کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی برای خرید کالاهای بادوام از چه‌زمانی آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: مسائل اجرایی بسته اقتصادی خروج از رکود و تسهیلات وام را باید از بانک مرکزی سؤال کنیم.

وزیر اقتصاد همچنین درباره کاهش نرخ سود گفت: فعلاً درباره عدد و ارقام نباید حرف زد اما بحثهای مفصلی در این زمینه در شورای پول و اعتبار انجام شده است.

طیب‌نیا گفت: فعلاً اولویت، اعمال سیاست‌های قبلی شورای پول و اعتبار است و با اخذ اطمینان قدمهای بعدی را برمی‌داریم، نرخ سود به‌طور قطع باید کاهش پیدا کند.

وزیر اقتصاد همچنین درباره نوسانات بازار ارز گفت: این نوسان‌ها فصلی است و بر اساس تحلیل بانک مرکزی به‌خاطر نزدیک شدن به ژانویه افزایش تقاضا و همین‌طور تقاضای محسوس برخی اتباع خارجی و نزدیک شدن به ایام اربعین و سفر به عراق ایجاد شده است اما این تغییرات جدی نیست و در گذشته هم در فصول خاص شاهد چنین نوساناتی در بازار ارز بوده‌ایم. آنچه برای ما مهم است وجود ثبات در بازار ارز است.

طیب‌نیا درباره نرخ واقعی ارز گفت: قیمت واقعی را کسی باید برایم تعریف کند.

پندار سیستم


اظهارات وزیر اقتصاد شوخی و توهین به اقتصاددانان است!  

باز هم مدتي است، بازار ارز دچار نوسان شده، به گونه ای که بهای دلار در روز گذشته در بازار تهران به قيمت ۳۵۷۹ تومان رسيد؛ اما امروز اين قيمت به ۳۶۰۰ تومان رسيده است.

به گزارش «تابناک»، وزیر اقتصاد و دارایی، دلیل این نوسانات را تقاضاهای فصلی عنوان کرده و اعلام داشته، به دلیل نزدیک شدن به روزهای ژانویه، این نوسانات در بازار ایجاد شده و در مدت کوتاهی به پایان خواهد رسید.

البته طیب نیا تقاضا برای زائران کربلا را نیز از دیگر دلایل این افزایش ها دانسته و گفته است: مجموعه‌ای از این عوامل به صورت فصلی تقاضای ارز را افزایش داده و فکر نمی‌کنیم قابل ملاحظه باشد. آنچه برای ما در بازار ارز مهم بوده، ثبات پایدار بوده و برای این است که جلوی التهابات و تلاطم آن گرفته شود.

اما برخی، اقدامات دولت برای تعطیلی برخی صرافی ها را دلیل این گرانی می دانند، زیرا با تعطیل شدن این صرافی ها، حجم عرضه ارز در بازار کاهش یافته و به همین دلیل نرخ دلار جهش پیدا کرده است. از سویی، برخی دیگر از اقتصاددان ها نیز امیدواری بازار به پسا تحریم را دلیل این گرانی می دانند و بر این باورند که واردکنندگان در حال آماده شدن برای دوران پس از تحریم هستند.

ولی معاون اسبق بانک مرکزی نظر دیگری دارد. وی با بیان اینکه افزایش یا کاهش نرخ ارز کاملا در اختیار بانک مرکزی است ـ که به نمایندگی از دولت مدیریت می‌کند ـ بیان کرد: به نظر می‌رسد، افزایش آرام آرام قیمت ارز در چند هفته اخیر، مغایر با سیاستی است که دولت برای کاهش تورم دنبال می‌کند.

مستخدمین حسینی ادامه داد: گویا افزایش نرخ ارز ناشی از این است که دولت به ریال آن به خصوص در نیمه دوم سال نیاز دارد و برای تأمین کسری بودجه این اقدام رخ می‌دهد، زیرا افزایش نرخ ارز، یکی از ساده ترین کار برای تأمین نیاز مالی دولت است.

به گفته وی، در ماه‌های پایانی سال و پایان هر ماه برای پرداخت یارانه نقدی در تأمین بخشی از یارانه نرخ ارز افزایش می یابد. افزایش نرخ ارز در این مدت بیشتر از مابه التفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی بوده؛ بنابراین، موضوعی که دولت در جهت حفظ مدیریت ارز دنبال می‌کند، به هم ریخته است.

وی گفت: اینکه تعدادی از صرافی‌ها که به آنها مهلت دادند و قرار شده تعطیل و مجوزشان را لغو کنند و آنها در حال جمع آوری ارز هستند و این تأثیر گذاشته است و یا اینکه سفرها بخصوص سفر اربعین را عنوان می‌کنند، بهانه ریز و درشتی است که برای افزایش نرخ ارز مطرح است و نمی‌تواند از دلایل اصلی باشد.

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به افزایش نرخ ارز در بازار گفت: عمده دلیل افزایش قیمت برابری ارز و ریال، ناشی از محدودیت منابع ارزی در بازار است.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تقاضا برای ارز روز به روز در حال افزایش بوده و منابع هم محدود است، افزود: به عبارتی رشد مناسب ندارد.

وی با تأکید بر اینکه افزایش نرخ ارز بر سایر قیمت‌ها تأثیری ندارد، تصریح کرد: افزایش رخ داده در خصوص نرخ دلار به حدی نیست که نگرانی در این باره رخ دهد. سال‌های گذشته ما شاهد افزایش سه برابری نرخ ارز بودیم که تأثیر آن بر دیگر قیمت ها حتمی بود.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع و با بیان اینکه بالا رفتن نرخ ارز تبعات منفی زیادی خواهد داشت گفت: یکی از واکنش هایی که بازار به بالا رفتن نرخ ارز نشان خواهد داد، بالا رفتن قیمت تمام شده و بالا رفتن قیمت کالا خواهد بود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: این بالا رفتن قیمت کالا باعث خواهد شد بازار نتواند در عرصه رقابت خارجی وارد شود و به همین نسبت، ممکن است تولید داخلی زمینگیر شود. از سوی دیگر، اگر افزایش نرخ ارز با هدف تأمین کسری بودجه باشد، باز هم قیمت تمام شده افزایش پیدا خواهد کرد؛ علاوه بر این، هزینه های دولت را هم افزایش خواهد داد.

این نماینده مجلس گفت: دولت نباید فکر بکند با افزایش نرخ ارز می تواند کسری خود را تأمین کند، چون هر چقدر دولت از این راهکار کسب درآمد کند، همان میزان را نیز باید صرف هزینه های خود کند، چون همان گونه که اشاره شد، با افزایش نرخ ارز قیمت کالا نیز در بازار افزایش خواهد داشت.

جعفرزاده گفت: با این کار ارزش پول ملی کاهش پیدا خواهد کرد و بودجه ای که از این راه تأمین شده، توانایی لازم برای تأمین کالاهای مورد نیاز را نخواهد داشت. دولت باید به این موضوع دقت کند که با افزایش نرخ ارز چند آسیب جبران ناپذیر به اقتصاد کشور وارد خواهد شد؛ نخست اینکه ارزش پول ملی کاهش پیدا خواهد کرد و نکته بعدی، افزایش قیمت کالا خواهد بود و در نهایت تولید صدمه شدید خواهد دید.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اظهاراتی مانند اینکه ما در ماه ژانویه قرار داریم و یا تقاضا به دلیل نزدیک شدن به پایان سال میلادی افزایش داشته است، اظهارات خوبی نیست و توهین به شعور اقتصاددانان محسوب می شود. من از آقای طیب نیا تقاضا دارم، وارد این شوخی ها نشوند.

وی در پایان تأکید کرد، اگر این گونه که وزیر گفته، باشد، باید همه ساله در این فصل شاهد افزایش قیمت ارز بوده باشیم، ولی این اتفاق تا کنون رخ نداده و بیشتر این اظهارات شبیه به مزاح است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.