نرم افزارحسابداری صدگان

بررسی نقاط ضعف و قوت اجرای بودجه سال ۹۴

0 639

حسابداراپ

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در نشست خود با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نقاط ضعف و قوت اجرای بودجه سال ۹۴ را بررسی کرده و براساس صحبت‌های نوبخت،برنامه ششم و لایحه بودجه ۹۵ نیمه اول آذر تقدیم مجلس می‌شود.


به گزارش خانه ملت،امروز دوشنبه (۲۵ آبان) “غلامرضا تاجگردون” در نشست اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: در صحبتی که با هیات رئیسه مجلس صورت گرفته ،سعی بر این شده تا تقسیم کار درستی بین اعضای کمیسیون انجام شود. با توجه به اینکه سال انتخابات مجلس است، موضوع برنامه ششم و لایحه بودجه به درستی بررسی شود.

نماینده مردم گچساران درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منظوراز تخصیصات،تخصیص ماده ۱۸۰ به اعتبارات استانی است،افزود: چرخه فعالیت در استان‌ها خوابیده و احساس فعالیت در پروژه‌های عمرانی دیده نمی‌شود. تخصیص ماده ۱۸۰ باید با اولویت‌بندی پروژه‌ها لحاظ شود که از لحاظ پیشگیری همه نقاط کشور همانند هم هستند.

رئیس کمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی استان‌ها جزو نقاط سردسیر بوده و رئیس جمهور به آن استان‌ها سفر نکرده است،ادامه داد: دراین صورت اعتباراتی به این استان‌ها تخصیص داده نشده است.این استان‌ها پروژه‌های نیمه‌تمام دارند که اگر از ماده ۱۸۰ برای آن پروژه‌ها تامین اعتبار شود، کار مثبتی صورت گرفته است.

در ادامه،غلامرضا کاتب با بیان اینکه اگر از منظر ملی به سه لایحه مهم که در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد، نگاه نکنیم، دچار آسیب می‌شویم،تاکید کرد: باید در بحث‌های اقتصادی در لایحه بودجه سال ۹۵ و برنامه ششم توسعه، اولویت‌بندی صورت بگیرد.

نماینده مردم گرمسار درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بزرگترین چالش در کشور بخش سرمایه‌گذاری و تولید است،تصریح کرد: با ۴ هزارمیلیارد تومان اعتبار در بودجه سال جاری نتوانستیم به هدف اشتغال کامل و کاهش نیروی کار بیکار دست پیدا کنیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توازن بین استان‌ها رعایت نشده است، افزود: در برخی از استان‌ها ۱۲۰ درصد و در برخی استان‌ها ۴۰ درصد رشد داشته‌ایم که انتظار این است که  در بحث شاخص رشد توازن بین تمام مناطق برقرار شود و براساس آمایش سرزمین عمل شود.

غلامرضا مصباحی‌مقدم نیز با بیان اینکه برنامه ششم باید با مشارکت مجلس بسته می‌شد، اظهار داشت: با توجه به مزیت نفت و گاز کشور، تبدیل نفت به پتروشیمی و فرآورده‌های حاصل از آن، اقتصاد کشور را به صورت جهشی می‌تواند پیش ببرد که البته نیاز به سرمایه‌گذاری کلانی داشته، اما این سرمایه‌گذاری می‌تواند نرخ رشد فراوانی برای اقتصاد حاصل کند.

نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ،تصریح کرد:در بخش کشاورزی باید شرایط شیوه بهره‌برداری از آب و کشت دوم برای کشاورزان تسهیل شده و آموزش‌های لازم به آنها داده شود.

سرمایه‌گذاری خارجی منبع مهم در رشد اقتصادی کشور

در ادامه،هادی قوامی با بیان اینکه به یک منبع مهم در رشد اقتصادی کشور توجه نشده که آن استفاده از سرمایه‌ گذاری خارجی است، گفت: برنامه تعقیب یک هدف میان‌مدت و بودجه دنبال کردن اهداف میان‌مدت در طی یک‌سال است. ما در این دو سه ماهی که قصد بررسی این دو سند مهم با هم را داریم، مجلس درگیر انتخابات است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بررسی برنامه را باید به تعویق بیاندازیم، افزود: پس از انتخابات می‌توان برنامه را به طور اساسی بررسی کرد و باید این نکته را در نظر گرفت که آیا برنامه ششم توانسته نقطه عطفی در برنامه‌ریزی کشور ایجاد کند.

بودجه سال ۹۵ براساس برنامه ششم توسعه تدوین شود

حسینعلی حاجی دلیگانی با بیان اینکه با توجه به اینکه ۱۰ درصد از سند چشم انداز طی شده است گفت: آیا ما توانسته ایم به اندازه ۵۰ درصد در مسیر تحقق سند چشم انداز گام برداریم برنامه پنجم رو به اتمام است آیا گزارشی در این رابطه تهیه شده که میزان موفق بودن آن را بررسی کنیم.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بودجه براساس برنامه باید تدوین شود اظهارداشت: برنامه بودجه سال ۹۵ براساس برنامه پنجم تدوین شده و یا براساس سیاست های ابلاغی برنامه ششم تنظیم شده است؟

در ادامه جعفر قادری با اشاره به اینکه قبل از انتخابات مجلس برنامه ششم و بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق باید تمام شود تصریح کرد: در این صورت برنامه پخته و کاملی  خواهیم داشت و باید سازماندهی نیروی تخصصی در بخش کشاورزی به درستی در برنامه ششم توسعه دیده شود.

رضا عبداللهی با بیان اینکه سرمایه گذاری منجر به تولید و تولید باید به فروش برسد و سود نسبت به آن حاصل شود تا بتوان از آن مالیات گرفت اظهار داشت: در تمام دولت این چرخه وجود دارد که باید بستر لازم برای آن را آماده کرد و در این زمینه باید امنیت و سود لازم تأمین شود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در بحث رقابت باید حاکمیت تصمیم گیرد افزود: هر شخص حقیقی و حقوقی که توانایی کار بهتر و با قیمت ارزان تر را دارد پروژه ها باید به آن واگذار شود باید به بخش خصوصی اعتماد کرده و کارها به آن واگذار شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه ها در کشور محدود است اظهار داشت: باید نسبت به اینکه این سرمایه های محدود در چه بخشی استفاده شود تصمیم گیری و اولویت بندی شود توسعه صادرات غیر نفتی و قیمت خوراک پتروشیمی ها باید مشخص شده که یک عزم و اراده جدی نیازمند است.

سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری باید به طور مشخص در برنامه و بودجه تعریف شود

در ادامه عیسی امامی با بیان اینکه دلایل عدم موفقیت در برنامه ها مشخص نشده است گفت: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری باید به طور مشخص در برنامه و بودجه تعریف شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرایندهای آزاردهنده ای در اقتصاد کشور وجود دارد که باید نسبت به آن شفافیت صورت گیرد افزود: صف سپرده گذاری در کشور بیشتر از صف سرمایه گذاری است که باید علت آن را فهمید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سیستم بانکی آمادگی لازم برای انجام تولید را ندارد که ما باید یک فضای تبعیت پذیری از برنامه را ایجاد کنیم.

احمد امیرآبادی فراهانی در این نشست درخواست گنجاندن توریسم مذهبی در برنامه ششم توسعه را داشت تا علاقمندان به آن در سراسر دنیا از آن استفاده کنند.

باید نسبت به برنامه ها آسیب شناسی شود

موسی الرضا ثروتی با تأکید بر اینکه باید نسبت به برنامه ها آسیب شناسی شود اظهار داشت: در تدوین، اجرا و تأمین امکانات زیرساخت ها با مشکل مواجهیم باید یک تیم دایمی در رابطه با برنامه ها تشکیل شود.

پندار سیستم

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توازن منطقه ای در برنامه ها باید رعایت شود افزود: بین مناطق مختلف تفاوت بسیار است فساد و فحشا در مناطق به دلیل کمبود درآمد بالا رفته و به آمایج سرزمین در برنامه ها توجهی نمی شود.

سعید زمانیان دهکردی با اشاره به اینکه اگر همپوشانی و هم افزایی در برنامه ها نباشد برنامه با موفقیت روبرو نخواهد شد تصریح کرد: آمایش سرزمین در تدوین برنامه ها باید در نظر گرفته شود و به پتانسیل های مناطق مختلف توجه شود.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی افزود: آیا نقاط ضعف و قوت برنامه های قبلی در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار داده شده است یا خیر؟

عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی با بیان اینکه بر چه اساسی مبانی و پیش فرض های برنامه ششم توسعه را پیش بینی کرده اید اظهار داشت: باید در برنامه ریزی ها ردیف خاصی برای مناطق کمتر توسعه یافته در نظر گرفته شود که فاصله بین مناطق کاهش یافته و در صورت عدم توجه به آن مهاجرت به کلان شهرها افزایش می یابد.

نماینده مردم میناب و جاسک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث آبزی پروری غفلت کرده ایم تصریح کرد: در مناطق شمالی و جنوبی کشور منابع خوبی برای افزایش درآمد آبزیان وجود دارد که می تواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته و رونق اقتصادی ایجاد کند.

اشتباه مجلس و دولت در ۴ الی ۵ سال اخیر بحث تعطیلی معادن است

شهباز حسن پور بیگلری با تأکید بر اینکه اشتباه مجلس و دولت در ۴ الی ۵ سال اخیر بحث تعطیلی معادن است افزود: در رابطه با تعطیلی معادن بیش از ۴ الی ۵ هزار کارگر بیکار شده اند و فعالیت بخش خصوصی تعطیل شده  که در این رابطه باید کارگروه ویژه تشکیل شود.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر با اشاره به اینکه پسته ارزآوری مناسبی برای کشور داشته است اظهار داشت: دولت هیچ برنامه ای برای جمع آوری این پول ها نداشته و این سرمایه برای خرید کالاهای لوکس استفاده می شود.

رجب رحمنی در ادامه با بیان اینکه برای تأمین آب شرب و آبیاری قطره ای کشاورزی باید برنامه ریزی های لازم صورت گیرد اظهار داشت: شبکه های آبیاری و زهکشی مزارع باید به درستی انجام شود تا در این شرایط سخت خشکسالی با همدلی و همزبانی مشکلات رفع شود.

علی محمد احمدی با بیان اینکه مشکل در اقتصاد محدودیت منابع است اظهار داشت: یک یا دو بخش پیش رو می تواند سبب ایجاد جهش اقتصادی در کشور شود و منابع محدود را به آن سمت هدایت کند تا از لحاظ ایجاد اشتغال و تولید به کشور کمک شود.

نماینده مردم دهلران و آبدانان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید نسبت به حل بحران ها واکنش سریع نشان داده و با مدیریت آنها را رفع نمود.

توجه به مناطق محروم در برنامه ششم توسعه

محمد سقایی در ادامه با بیان اینکه مشکلات اصلی در مورد نحوه تخصیص پروژه ها است تصریح کرد: در استان ها یا تخصیص داده شده اما پروژه ها فعال نیست و یا تخصیصی صورت نگرفته ولی پروژه ها فعال است خزانه در ردیف های خاص اعتبار پرداخت می کند.

نماینده مردم نیریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور به استان های مختلف سفر داشته و پروژه هایی در این استان ها تصویب شده اما اعتباری تخصیص نیافته است افزود: در برنامه ششم توجه به مناطق محروم باید به صورت یک اصل مورد توجه قرار گیرد و مناطق محروم را نمی توان براساس شاخص های قبلی تعریف کرد و باید براساس میزان اشتغال و سرمایه گذاری در استان ها تعریف کرد.

نوبخت: در یکی از سخت ترین سال های دو دهه گذشته قرار داشته ایم

محمد باقر نوبخت در ادامه این نشست با بیان اینکه نحوه توزیع منابع با توجه به محدودیت وصول درآمدها به صورت خاصی صورت گرفته است اظهار داشت: نکته مهم در این رابطه عملکرد منابع است در حال حاضر هنوز تحریم ها در حال اجرا و استمرار است نفت با محدودیت صادر شده و درآمدها به دلیل تحریم بانک مرکزی در جامعه خرج نمی شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تأکید بر اینکه در یکی از سخت ترین سال های دو دهه گذشته قرار داشته و به نقطه پرچالش رسیده ایم افزود: البته با همکاری قوه مجریه، مقننه، شورای عالی امنیت ملی و رهبری های داهیانه مقام معظم رهبری در حال پشت سر گذاشتن این شرایط هستیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ۱۰۲ هزار میلیارد تومان کل منابع وصولی در بیش از ۸ ماه ابتدایی سال ۹۴ است ادامه داد: برای تمام مسائل کشور برنامه های ۲ و ۶ ماهه بودجه سال ۹۵ و برنامه ششم توسعه را داریم.

نوبخت با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه از واقعیت های جامعه مطلع است اظهار داشت سعی این سازمان بر این است که با مسئولیت پذیری مسائل کشور حل شود و محدودیت منابع به هیچ وجه تأثیر منفی بر روحیه تلاشگری ما نگذاشته است.

نماینده یک استان نماینده نیازهای یک منطقه از کشور است

وی با تأکید بر اینکه نماینده یک استان نماینده نیازهای یک منطقه از کشور است افزود: باید در رابطه با منابع محدود اولویت بندی صورت گیرد. در ارتباط با پرداخت های جاری ۸۹ درصد بیشتر نتوانسته اجرایی شود که اگر آن ۱۹ درصد مابقی پرداخت شود به پروژه های عمرانی چیزی اختصاص نمی یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه ۱۴ هزار و ۵۰۵ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی تا کنون پرداخت شده است ادامه داد: از این مقدار ۲ هزار و ۷۲۲ میلیارد تومان برای پروژه های استانی اختصاص یافته است اما با توجه به اینکه درآمدها نسبت به سال گذشته کاهش داشته میزان تملک دارایی ها برای اختصاص دادن به استان ها نزدیک به سال گذشته است که ۲ هزار و ۱۰۰ اعتبار بین آب های مرزی توزیع شده است.

اولویت اول دولت اتمام پروژه های نیمه تمام

وی با بیان اولویت های دولت برای تخصیص اعتبارات به پروژه ها تصریح کرد: طرح هایی که در سال جاری به اتمام می رسد از اولویت های اول ما بوده که تا کنون ۶۰ درصد به آنها اعتبار داده شده است علاوه بر این طرح های آموزشی برای اینکه تا مهرماه آماده شود اعتبار آن را تا اواخر شهریور پرداخت کردیم.

نوبخت افزود: به مصوبات سفر مقام معظم رهبری ۵۱ درصد، مناطق سردسیر ۵۴ درصد و سفر دولت ۵۰ درصد اختصاص یافته و پرداخت شده است همچنین به استان هایی که دولت سفر نداشته برای ایجاد توازن عدالت اعتبارات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه اگر توانایی انجام کاری را نداشته باشیم پروژه آن را تصویب نمی کنیم ادامه داد: اولویت خاصی برای هیچ شخصی قایل نیستیم و تمام تخصیص ها مشخص بوده برای همه کارها استدلال داشته و ریز به ریز و به صورت شفاف آنها را پیگیری می کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کل کشور با بیان اینکه موظف به رعایت عدالت و انصاف هستیم اظهار داشت: تمام اعتبارات منطق تخصیص بهینه دارد که اعتبار آبرسانی به مناطق روستایی در روزهای آینده تکمیل می شود



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.