نرم افزارحسابداری صدگان

كاهش مزد واقعي به ۲۹.۶ درصد

0 486

حسابداراپ

با وجود آنكه سالانه نرخ حداقل دستمزد در توافقي مابين دولت، نمايندگان گروه كارگران و كارفرمايان افزايش مي‌يابد اما بررسي‌هاي بانك مركزي نشان مي‌دهد تنها در سه سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲، دستمزد واقعي كارگران در مجموع ۲۶.۹ درصد كاهش يافته است.


به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، حداقل دستمزدي كه در سال ۱۳۹۰ تعيين شده بود ۳۳۰ هزار تومان بود كه در مقايسه با سال ۱۳۸۹ ۹ درصد افزايش يافته بود اين نرخ در سال ۱۳۹۱ با ۱۸ درصد افزايش به ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ و در سال ۱۳۹۲ با ۲۵ درصد افزايش به ۴۸۷ هزار و ۱۰۰ تومان بالغ شد.

اما بررسي نرخ واقعي دستمزد نشان مي‌دهد دستمزد ۳۰۳ هزار توماني سال ۱۳۹۰ با ۹.۶ درصد كاهش به ۲۹۸ هزار و ۶۰۰ و دستمزد واقعي سال ۱۳۹۲ با ۷.۳ درصد كاهش به ۲۷۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسيده است.

پندار سیستم

افت توان خريد به ۲۷۶ هزار تومان

در واقع بر اساس آمارهاي رسمي بانك مركزي و تحليل‌هاي اين دستگاه، درحالي كه كارگران در سال ۱۳۹۰ حدود ۳۳۰ هزار تومان به عنوان حداقل دستمزد دريافت مي كردند، يعني توان خريدشان در ماه ۳۰۳ هزار تومان بود؛ در سال ۱۳۹۲ توان خريد اين گروه به ۲۷۶ هزار تومان كاهش يافت.

در واقع اين همان نگاه به معيشت خانوار است. اينكه با مزدهاي تعريف شده هر خانوار چقدر قدرت تامين مايحتاج خود را دارد. مجادله‌اي كه هر سال بر سر تعيين حداقل دستمزد صورت مي‌گيرد هم بر سر ملاك قرار دادن سبد معيشت خانوار است كه متاسفانه هيچ گاه كارفرمايان زير بار آن نمي‌روند. سبد معيشت يعني هزينه‌اي كه فرد براي داشتن يك زندگي نرمال برپايه تامين مايحتاج اوليه بايد در طول يك ماه صرف كند.

تحليل بانك مركزي، بررسي مزد واقعي تا سال ۱۳۹۲ را در گزارش خلاصه تحولات اقتصادي منتشر كرده است اما طبق تحليل كارشناسان در سال ۱۳۹۳ نيز روند نزولي قدرت خريد كارگارن ادامه يافته است.

جدیدترین جدول بررسی تاثیر تورم در سبد هزینه خانوار، نشان می‌دهد که قدرت خرید کارگران با تورم اعلامی مراجع رسمی در سال ۹۳ (۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه) ۳۶۶ هزار و ۹۶۶ تومان و ۵ ریال کاهش پیدا کرده است. بنابراين مزد واقعي باز هم مبلغ بيشتري نسبت به سال ۱۳۹۲ كاهش يافته است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.