نرم افزارحسابداری صدگان

بیانیه لوزان چه تاثیری بر بازارها دارد؟

0 624

حسابداراپ

فعالان بازارها و حتی مردم عادی پس از قرائت بیانیه لوزان این پرسش را مطرح می‌کنند که واکنش بازار به این بیانیه چه خواهد بود.

پندار سیستم

 

بیانیه لوزان شب گذشته توسط وزای خارجی ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا قرائت شد و به ماراتن ۹ روزه مذاکرات پایان داد تا فاز جدیدی از توافق از امروز کلید بخورد. از آغاز مذاکرات بازار داخلی و حتی بازار جهانی منتظر بود تا بر اساس نتیجه این گفت‌و‌گوها واکنش نشان دهد. بی شک مذاکرات هسته‌ای ایران تاثیر مستقیی بر چند بازار مهم خواهد گذاشت. از آن جمله می‌توان به بازار آزاد ارز، بازار طلا، بازار نفت و بازار سهام اشاره کرد.

نفت در مسیر ازرانی

بازار جهانی نفت شاید سریع ترین واکنش را در میان بازارهای یاد شده نشان داد به نحوی که به محض اعلام بیاینه لوزان قیمت جهانی نفت با کاهش دو درصدی مواجه شد. برخی کارشناسان پیش‌بینی می کنند با اجرایی شدن بیاینه لوزان روند نزولی قیمت نفت تشدید می شود. اما این یک روی سکه است چه آن که تحلیل گران معتقدند با تعلیق یا توقف تحریم ها ایران می‌تواند نقش بیشتری در بازار جهانی نفت ایفا کند.

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف طی گزارشی نوشت: با توجه به تداوم کاهش قیمت نفت، هرگونه افزایش صادرات نفت ایران می تواند موجب کاهش بیشتر قیمت ها شود. قیمت نفت از ماه ژوئن گذشته تا کنون ۵۰ درصد کاهش یافته و به حدود ۵۰ دلار رسیده است. ممکن است امضای توافق هسته ای قیمت ها را به حدود ۲۰ دلار در هر بشکه کاهش دهد.

میزان تولید نفت ایران در حال حاضر حدود ۲.۷ میلیون بشکه است که یک میلیون بشکه آن صادر می شود. این رقم فاصله زیادی با رقم صادراتی ایران در زمان پیش از تحریم ها دارد. چارلز رابرتسون، اقتصاددان ارشد موسسه رنسانس کپیتال در این باره گفت: «پس از سال ها سرمایه گذاری کم، ما تردید داریم که ایران بتواند به یکباره مقادیر زیادی نفت به بازار جهانی تزریق کند. آخرین باری که این کشور توانسته بیش از میزان اوج تولید سال ۲۰۱۱ خود (۴.۴ میلیون بشکه در روز) تولید کند، سال ۱۹۷۸ بوده است.»

رفتار هیجانی دلار

بلافاصله پس از قرائت بیانیه لوزان اولین سوالی که در ذهن مردم آمد این بود که آیا دلار ارزان می شود؟ تحلیل گران می گویند ممکن است در روزهای پس از توافق به دلیل هیجانات ناشی از بیانیه لوزان بازار به شکل هیجانی کاهش کمی را تجربه کند اما باید توجه داشت که انچه باعث تقویت ریال در مقابل دلار می‌شود حذف تحریم ها است. که در این خصوص دو روایت متفاوت وجود دارد. طرف ایرانی معتقد است تحریم یکباره حذف ‌می شوند اما طرف امریکایی بر حذف برخی تحریم ها آن هم بصورت تدریجی اشاره می‌کند. لذا اجرای هر کدام از این سناریوها می تواند تاثیر متفادتی بر بازار داشته باشد.

از سوی دیگر، کاهش قیمت نفت ممکن است باعث شود تا ارزش دلار در بازار داخلی ایران افزایش پیدا کند. یعنی هر چه نفت ارزان تر فروخته شود اقتصاد متکی به نفت ضعیف تر می شود و نتیجه ان کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت دلار خواهد بود.

از طرف دیگر در برهه هیجانی بازار که به نظر می رسد از روز شنبه به مدت یک هفته تا ده روز ادامه پیدا کند ممکن است کاهش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی دلار باعث افزایش تقاضا در بازار شده و مجدداً بازار به حالت فعلی درآید.

طلا گرفتار اما و اگرها

قیمت طلا در بازار داخلی ایران تحت تاثیر دو عامل قیمت جهانی طلا و قیمت بازار غیر رسمی دلار است. قیمت جهانی طلا تحت تاثیر اقتصاد آمریکاست. اگر اقتصاد آمریکا شوک مثبت داشته باشد طلا ارزان می شود و هر خبر یا شوک منفی در اقتصاد آمریکا باعث تقویت بازار جهانی طلا می شود. البته تصمیماتی نظیر خرید طلا توسط بانک مرکزی کشورها نیز قیمت جهانی طلا را به نوسان درمی‌آورد.

در بالا تاثیر بیاینه لوزان بر قیمت دلار شرح داده شد لذا در یک رابطه خطی و مستقیم با ارزان شدن دلار و کاهش قیمت جهانی طلا، قیمت طلا در بازار داخلی کاهش می‌یابد و با افزایش این دو قیمت طلا افزایش می‌یابد و اگر این دو در جهت مخالف هم حرکت کنند که معمولاً اینگونه است با توجه به میزان افزایش یا کاهش هر کدام بازار داخلی طلا ممکن است افزایش یا کاهش پیدا کند.

به طور کلی پیش می‌شود، قیمت طلا در هفته یا دهه اول که بازار هیجانی است در بازار داخلی کاهش پیدا کند اما چون این هفته به روز مادر ختم ‌می شود ممکن است افزایش تقاضای داخلی باعث کاهش اثرات واقعی آن شود.

منبع: اقتصاد نیوز

 


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.