نرم افزارحسابداری صدگان

چگونه مسیر شغلی خودرا انتخاب کنیم؟

0 849

حسابداراپ

خودرابشناسید ،مهم ترین گام در مدیریت مسیر شغلی خویشتن شناسی است. این درست است که شما مسیر شغلی خودرا از جایی شروع کرده اید اما ممکن است بخواهید آن را تغییر دهید.


روشن کنید چه کسانی هستید؟

برای شناسایی خود ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید: دوست دارید چه کاری انجام دهید؟ چه محیطی را برای کار کردن ترجیح میدهید؟ کارکردن با چه نوع افرادی را ترجیح میدهید؟ چه توانایی هایی دارید؟ برای پیشرفت به چه توانایی هایی احتیاج دارید؟

به عبارت دیگر برای مدیریت مسیر شغلی خود نیاز دارید که به پراحساس ترین علایق کاری ،عمیق ترین ارزش های کاری و قوی ترین مهارت های کاری خود پی ببرید. چطور میتوان این موارد را شناسایی کرد؟ شما سه منبع اطلاعات برای خودشناسی در اختیار دارید ،جستجوی درونی ،پرس و جو از دیگران و استفاده از ابزارهای ارزیابی رسمی.

جستجوی درون

برای اینکه بتوانید از خود به عنوان یک منبع اطلاعات در خودشناسی استفاده کنید باید حقیقتا در خود دقت کنید تا زمینه های اصلی شخصیت خود را بیابید. برای انجام این کار میتوانید از چک لیست هایی استفاده کنید که به شما در شناسایی علاق ،ارزش ها و مهارت های کاری تان کمک میکند. همچنین میتوانید از تمرین های کوتاه ذهنی برای کسب اطلاع از خودتان استفاده کنید. روشن کنید که چه چیزی شما را منحصر به فرد میکند؟

تصویر ذهنی خود را جست و جو کنید : برای مثال عکسی را که فکر میکنید به بهترین شکل شمار ا توصیف میکند در مجلات پیدا کنید آنگاه از خود بپرسید چرا این عکس خاص را انتخاب کردم؟
کل زندگی خود را مجسم کنید:تصور کنید در انتهای زندگی خود هستید،به گذشته ی کاری خود نگاه و این جملات را کامل کنید “من به …… افتخار میکنم. ای کاش …… را بیشتر انجام میدادم “

پندار سیستم

اکنون به نتایج حاصل از فعالیت های بالا خوب دقت کنید تا دریابید علایق ،ارزش ها و مهارت های شما در چه مواردی هستند.
پرس و جو از دیگران

افرادی که شمارا خوب میشناسند منبعی عالی برای کسب اطلاعات در خصوص علایق ،ارزش ها و مهارت های شما هستند. اگر شما خود را مدیر عامل رشد حرفه ای خود میدانید ،آنگاه این افراد مانند اعضای هیئت مدیره هستند ،بنابراین تلاش کنید با کمک اعضای هیئت مدیره شناخت خوبی از خود به دست آورید.

با همکارانتان مشورت کنید : اگر در یک شرکت کار میکنید از همکارانتان بپرسی :”شهرت من در شرکت چیست؟”(من در شرکت با چه خصوصیاتی شناخته می شوم؟)
با دوستانتان صحبت کنید: پنج یا شش نفر از دوستانتان که به خوبی شمارا میشناسند انتخاب کنید و از آنها بپرسید :”چهار کلمه برای توصیف من بگویید””اگر بهترین دوستتان از شما بخواهد مرا توصیف کنید به او چه میگویید؟””چه چیزی را به عنوان عامل محرک من میدانید؟”
از افرادی که به خوبی شما را میشناسند بخواهید که یک نامه برای شما بنویسند (البته بدون نام باشد تا بازخور بهتری بگیرید). همچنین بهتر است ترکیب متونعی از افراد را انتخاب کنیدبرای مثال یک سرپرست ،یک عضو خانواده و…

فرمی را که در بردارنده ی سوالات زیر باشد آماده کنید و به کسانی که شما را به خوبی میشناسند بدهید:

چه کاری برای من ایده آل خواهد بود؟
به نظر شما چه چیزی مرا به هیجان می آورد؟
از چه کاری باید دوری کنم؟چرا؟
چه کاری مرا به دردسر می اندازد؟
اگر بخواهم موفق باشم به نظز شما باید چه چیزی را تغییر دهم ؟
چه چیزهایی را نباید تغییر دهم؟

پاسخ ها را جمع آوری کنید، زمینه های مشترک در این پاسخ ها شمارا در شناسایی علایق ،ارزش ها و مهارت هایتان کمک میکند.از کسانی که به سوالات شما پاسخ داده اند صادقانه تشکر کنید.

ابزار های ارزیابی رسمی در شناسایی علایق ،ارزش ها ومهارت های شما میتوانند بسیار کمک کننده باشند. در به کار گیری برخی از این ابزار ها ممکن ایت به یک مشاوره ی مسیر شغلی احتیاج داشته باشید و برای برخی نیز خودتان میتوانید آزمون انجام و نتایج را تغییر دهید.

منبع : سایت مدیران ایران



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.