نرم افزارحسابداری صدگان

مالیات مهمترین ابزار توزیع درآمد است.

0 533

حسابداراپ

مالیات در کشورهای پیشرفته با اقتصاد آزاد برای هر طبقه درآمدی به نسبت حقوق افزایش پیدا می کند. هر چقدر درآمد افزایش پیدا می کند، رقم های مالیاتی هم نسبت به مابه التفاوت درآمدها افزایش پیدا می کند.


دکتر محمود جام ساز اقتصاددان در گفتگو با فرارو گفت:اما متاسفانه در کشور ما تنها از طبقات فقیر، آسیب پذیر و صاحبان صنایع که دارای حسابداری شفاف هستند مالیات گرفته می شود و در مقابل از دلال ها و کسانی که با رانت سروکار دارند و سالیانه میلیاردها دلار گردش مالی، هیچ گونه مالیاتی اخذ نمی شود.»

وی با اشاره به مصوبه اخیر رفع معافیت های مالیاتی برخی بنگاه ها گفت: «این موسسات سالیانه معادل میلیاردها دلار گردش پولی و مالی دارند. اگر به دولت مالیات بپردازند، هم درآمد دولت افزایش پیدا می کند و هم بخش بزرگی از وابستگی بودجه به نفت را پوشش می دهد.»

پندار سیستم

جام ساز تصریح کرد: «اما متاسفانه ساز و کا ر و مکانیزم مالیاتی ما مکانیزمی فشل و عقب افتاده است که قادر به پیگیری و شفاف سازی لازم نیست. ضمن آنکه فساد در موسسات دارایی و بانک ها هم وجود دارد و مالیات ها به درستی از مشمولان مالیات اخذ نمی شود.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ تورم و بیکاری اعلام شده از سوی دولت با واقعیت جامعه هماهنگی دارد یا نه؟ گفت: «من منکر فعالیت دولت در زمینه کاهش تورم و کاهش نرخ بیکاری نیستم. اما دولت در شرایطی قرار گرفته که هم با تحریم های اقتصادی رو به روست و از این جهت تنگاهای مالی شدیدی دارد و هم با فساد عظیم اقتصاد مالی درگیر است. هر دوی این معضلات عملیات اصلاحی دولت را با موانع بسیاری رو به رو می کند.»
وی تصریح کرد: «ممکن است ستانده های محاسباتی این دو نرخ بر اساس داده هایی که به فرمول داده شده به دست آمده باشند اما در جامعه خودشان را نشان نداده اند.»


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.