نرم افزارحسابداری صدگان

اشتباهاتی که در مصاحبه شغلی باید از آن‌ها اجتناب کرد.

0 762

حسابداراپ

کلی گویی، پرحرفی و یا کم حرفی همگی می توانند فرصت ایجاد شده برای یافتن شغل را از بین ببرند.


 به گزارش خبرآنلاین، مصاحبه شغلی در واقع یا باعث می‏شود که فرد صاحب شغل تازه ای بشود و یا اینکه او را از فرصت شغلی جدید محروم می‏کند و باعث تداوم بیکاری فرد می‏شود. اهمیت موفقیت در مصاحبه شغلی زمانی بیشتر می شود که فرد بداند در اقتصاد فرصت های شغلی بسیاری وجود ندارد به همین خاطر افراد تلاش می‏کنند که در مصاحبه شغلی تا آنجا که امکان دارد بر مصاحبه کننده تاثیر بگذارند و نظر مثبت او را جلب کنند. در این میان اشتباهاتی هستند که ارتکاب آن ها در زمان مصاحبه شغلی می‏تواند به بهای از دست رفتن فرصت شغلی تمام شود. لو آدلر (Lou Adler)، نویسنده کتاب “چگونه استخدام کنید و چگونه استخدام شوید” فهرستی از اشتباهاتی را تهیه کرده که در مصاحبه شغلی باید از آن ها اجتناب کرد:

۱– بیان عبارات کلی

اینکه به مصاحبه کننده بگویید که فرد پرتلاشی هستید، توانایی کار گروهی را دارید و در حل مشکلات خبره هستید کمک چندانی به موفقیت در مصاحبه شغلی شما نمی‏کند. به جای استفاده از این عبارات کلی که معمولا در ذهن مصاحبه کننده باقی نمی‏ مانند، سعی کنید در جریان مصاحبه خاطراتی را بیان کنید که بوسیله آن ها توانایی های خود را نیز بیان کرده باشید.

۲– من هیچ ضعفی ندارم

پندار سیستم

اینکه به مصاحبه کننده بگویید که شما هیچ نقطه ضعفی ندارید بیش از آنکه نشان دهنده توانایی های شما باشد، نشان دهنده عدم صداقت شما است. مصاحبه کننده معمولا تلاش می‏کند تا در کنار پی بردن به توانایی های شما، تصویری از شخصیت شما نیز بدست بیاورد و بیان اینکه شما هیچ ضعفی ندارید احتمالا این پیام را به او مخابره می‏کند که شما در مقابل یادگرفتن توانایی های تازه مقاومت می‏کنید و مدیریت شما کار چندان ساده ای نیست.

۳– پاسخ های بسیار کوتاه یا بسیار بلند

در یک مصاحبه شغلی شما نه تنها به واسطه محتوای آنچه بیان می‏کنید بلکه به واسطه شیوه بیان نیز مورد سنجش قرار می‏گیرد و اگر برای مثال پاسخ هایی بسیار کوتاه را ارایه دهید، ممکن است به نظر بیاید که علاقه و اشتیاق چندانی برای شغل تازه ندارید. مدت زمان مناسب برای یک پاسخ بین یک تا دو دقیقه است. به خاطر داشته باشید که معمولا پس از دو دقیقه دیگر مصاحبه کننده توجه چندانی به حرف های شما نمی‏کند و احتمالا فکرش متوجه موضوع دیگری خواهد شد.

۴– نگاه کردن به رزومه

پیش فرض یک مصاحبه کننده این است که شما تسلط کافی به رزومه خودتان دارید و تاریخچه کاملی از کارهایی که انجام داده اید را به خاطر دارید. اگر مصاحبه کننده به نکته ای در رزومه شما اشاره کند و شما برای به خاطر آوردن جزییاتی مانند نام شرکت، تاریخ کار در آن، عنوان شغل و مانند این ها نگاهی به رزومه خودتان بیاندازید احتمالا این پیام را به مصاحبه کننده منتقل خواهید کرد که یا استرس زیادی دارید و یا اینکه تسلط چندانی به رزومه خودتان ندارید. اگر به خاطر سپردن جزییات رزومه برای شما بسیار سخت است، بهتر است نکات مهم آن را روی یک کارت کوچک بنویسید و پیش از آغاز مصاحبه نگاهی به آن بیاندازید.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.