نرم افزارحسابداری صدگان

گلايه از تغییر مبنای پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی

0 529

حسابداراپ

رئیس کانون سراسری انبوه سازان با اعلام اینکه پرداخت حق بیمه از محل عوارض پروانه ساختمانی نمی‌تواند عادلانه اجرایی شود، گفت: عوارض ساختمان‌ها در یک خیابان متفاوت است؛ در حالیکه هزینه ساخت تفاوتی ندارد.

پندار سیستم


جمشید برزگر در گفتگو با مهر با انتقاد از پرداخت حق بیمه از محل عوارض پروانه ساختمانی، گفت: تعیین نرخ بیمه کارگران ساختمانی براساس ۱۲ درصد عوارض و درآمد ناشی از صدور پروانه که به عنوان معادل سهم کارفرما از حذف بیمه کارگران لحاظ شده است قابلیت اجرای عادلانه ندارد زیرا ممکن است یک ساختمان در یک منطقه عوارض متفاوتی داشته باشد بنابراین سهم یک کارفرما بیشتر از کارفرمای دیگر می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه ساختمان سازی برای همه سازندگان یکسان است بنابراین پرداخت حق بیمه هم باید یکسان باشد، اظهار داشت: عوارض ساختمان هایی که بر خیابان ساخته شود با عوارض ساختمان در داخل کوچه متفاوت است در حالیکه از نظر هزینه ساخت تفاوتی باهم ندارند بنابراین تعیین مبنای پرداخت دستمزد کارگر براین اساس عادلانه نیست.

رئیس کانون انبوه سازان با اشاره به قانون تامین اجتماعی برای پرداخت بیمه کارگران، گفت: متاسفانه با حذف تبصره یک که عبارت است از تمامی کارگران ساختمانی که در آن آمده بود و به کار بردن عبارت کارگران ساختمانی دارای پروانه مهارت و اشتغال در ماده پنج، تعداد زیادی از کارگران مستحق مشمول بیمه از دریافت خدمات محروم می‌شوند.

وی با بیان اینکه در نامه های قبلی درخواست شده بود که کارگران ساختمانی با ارائه لیست از سوی کارفرما برای دریافت خدمات بیمه ای به سازمان تامین اجتماعی معرفی شوند، گفت: با نهایت تاسف این موضوع مورد توجه نمایندگان مجلس قرار نگرفت و حتی تبصره یک نیز به دلیل مغایرت ردیف‌های بودجه ای با اصل ۷۵ قانون اساسی حذف شد، بنابراین هیچ تضمینی برای بیمه شدن همه کارگران شاغل در پروژه های ساختمانی وجود ندارد.

برزگر  تصریح کرد: در صورتی که این رقم از ۲۰ درصد سهم کارفرما که در ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی آمده است، بیشتر شود، نقض قانون بالادستی صورت گرفته که اگر کمتر شود، مابه‌التفاوت مبلغ دریافتی و مبلغ مورد نیاز برای بیمه کارگران چطور جبران می شود.

رئیس کانون انبوه سازان با اشاره به اینکه به عنوان مثال حق عوارض پروانه ساختمانی در منطقه ۲۲ تهران نزدیک به ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است، بیان کرد: در قانون تامین اجتماعی به ازای هر مترمربع ۱۴ هزار تومان برای بیمه کارگران ساختمانی باید می پرداختیم که با احتساب یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی به حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان می رسید.

وی با بیان اینکه انبوه سازان می توانند تمامی کارگران ساختمانی را بیمه کنند و مشکلی از این بابت ندارند، گفت: از نمایندگان مجلس درخواست داریم تا این قانون را در مجلس تصویب نکنند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.