نرم افزارحسابداری صدگان

فقط۴۰ درصد اقتصاد کشور مالیات پرداخت می کنند.

0 665

حسابداراپ

حدود ۴۰ درصد اقتصاد کشور از تولید ناخالص داخلی مشمول معافیت هستند که شامل معافیت‌های دائمی مانند کشاورزی و سایر هستند. بخشی از اقتصاد که مشمول مالیات بوده مالیات نمی‌دهند و بار تکفل درآمدهای مالیاتی اقتصاد روی ۴۰ درصد ظرفیت‌ها است.

پندار سیستم


 رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: درآمدزایی ۸ ماهه امسال از مالیات ۳۷ هزار میلیارد تومان بوده و همچنین سهم مالیات از بودجه ۹۴ بیش از ۵۰ درصد است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور امروز در حاشیه هشتمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی در مورد دو لایحه مالیات ارزش افزوده و مالیات استفاده و نظارت بر صندوق‌های فروش اظهار داشت: سازمان مالیاتی به لحاظ پیشبرد کارهای آینده نظام مالیاتی نیازمند تحول در قوانین و مقررات است. لایحه قانون مالیات‌های مستقیم دو سال پیش تقدیم مجلس شد که روزهای نهایی خود را می‌گذراند و تا یک ماه آینده ابلاغ می‌شود. لایحه دوم، مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است که قانون آزمایشی پنج ساله اجرا شد و لازم بود به صورت دائمی درآید.

وی افزود: این لایحه با استفاده از نظرات کارشناسان و استادان جمع‌بندی و به زودی تقدیم دولت می‌شود. لایحه دیگر مربوط به قانون استفاده نگهداری و نظارت بر صندوق‌های فروش است که به عنوان یکی از حلقه‌های اخذ مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مستقیم است، تا براساس واقعیت‌ها و شفافیت اقتصادی بتوان مالیات اخذ کرد.

عسکری افزود: این لایحه نیز مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد و به زودی به دولت تقدیم خواهد شد.

رئیس سازمان مالیاتی در مورد میزان اتکای بودجه سال آینده به درآمدهای مالیاتی تصریح کرد: در برنامه‌های توسعه کشور این هدف دنبال شده که درآمدهای مالیاتی افزایش یابد و براساس واقعیت‌هایی که در کشور حاکم است تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کرد. لازمه اقتصاد بدون نفت، ایجاد بسترسازی برای درآمدهای غیرنفتی است که بتوان برای دولت تأمین مالی کرد. اکنون بخش زیادی از این بسترها آماده شده و نرم‌افزارهای لازم برای این تحول پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر اقتصاد یادآور شد: سیستم و ساختار اداری کنونی پاسخگوی نیازها نیست و به همین علت در حال بررسی و تکمیل این چرخه‌ها هستیم، تا بتوان رصد فعالیت‌های اقتصادی شفاف را فراهم کرد.

به گفته عسکری، ۷۰ درصد درآمدهای مالیاتی به همراه سایر درآمدها در بودجه نقش دارد، اما خود مالیات و گمرک حدود ۵۰ درصد درآمدهای بودجه را تشکیل می‌دهد که مابقی مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری‌های مالی است.

وی ادامه داد: اطمینان می‌دهم برای رسیدن به کاهش سهم نفت در بودجه، دور از دسترس نیست و کشور به سرعت و ظرف چند سال می‌تواند به این هدف برسد و همه ابزارها و امکانات در این مسیر قرار گرفته که نیاز به تکمیل است و نیز اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به این موضوع سرعت می‌دهد.

عسکری افزود: برای سال آینده ۵۰ تا ۵۵ درصد درآمدهای مالیاتی و گمرک در بودجه سهم دارند.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ۹۵ درصد درآمدهای مالیاتی محقق شده است، در پاسخ به سؤال فارس در مورد میزان درآمدهای این مدت گفت: تاکنون بیش از ۳۷ هزار میلیارد تومان درآمدهای هشت ماهه مالیاتی محقق شده است.

وی در خصوص موضوع فرار مالیاتی بیان داشت: در همه اقتصادها این موضوع وجود دارد و باید همه اقتضائات را برای پیشگیری از فرار مالیاتی ایجاد کرد، تبادل اطلاعاتی به شفافیت کمک می‌کند و با تشکیل پایگاه‌های اطلاعاتی از دو سال قبل تاکنون قدم های مثبت در این زمینه برداشته شده است. یکی از علائمی که نشان از موفقیت این کار است، تاکنون ۵۲ درصد از درآمدهای مالیاتی رشد داده شده است که بخشی از آن ناشی از شناسایی درست درآمدها و مؤدیان و دسترسی‌ها است.

عسکری افزود: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در حوزه خاکستری و سیاه بوده که مشمول فرار مالیاتی می‌شوند.

رئیس سازمان مالیاتی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه از چند درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ می‌شود؟ اظهار داشت: حدود ۴۰ درصد اقتصاد کشور از تولید ناخالص داخلی مشمول معافیت هستند که شامل معافیت‌های دائمی مانند کشاورزی و سایر هستند. بخشی از اقتصاد که مشمول مالیات بوده مالیات نمی‌دهند و بار تکفل درآمدهای مالیاتی اقتصاد روی ۴۰ درصد ظرفیت‌ها است.

وی ابراز امیدواری کرد بتوان اتمام طرح جامع مالیاتی و توسعه شفافیت در اقتصاد و تکمیل اصلاح قوانین مالیاتی به سرعت بتوان از تمام ظرفیت‌های اقتصاد جهت درآمدزایی استفاده کرد.

عسکری در مورد مالیات بازیکنان فوتبال و اختلاف میان باشگاه‌ها و فوتبالیست ها برای پرداخت مالیات، اظهار داشت: آنچه مسلم است بستر کار برای سازمان مالیاتی قانون بوده و بازیکن، مربی و باشگاه هر کدام در جایگاه خود مؤدی حساب می‌شوند. اگر باشگاهی در قرارداد قید کند که مالیات فوتبالیست را می‌دهد و این کار صورت نگیرد، به هر حال سازمان فرد فوتبالیست را مسئول پرداخت می‌داند و طی این چند سال تلاش کردیم این موضوع توسط قانون اجرایی شود، زیرا بازیکنان برای جامعه و جوانان الگو هستند که در این راستا بسیاری از آنها مالیات خود را پرداخت کرده، اما بسیاری نیز از پرداخت مالیات سرباز می‌زنند.

عسکری یادآور شد: مالیات موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد و بیش از ۱۰۰ بازیکن و مربی اعم از ایرانی و خارجی اکنون ممنوع‌الخروج هستند که البته همه آنها فوتبالی نبوده و شامل سایر ورزشکاران نیز می‌شود.

به گفته رئیس سازمان مالیاتی، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اخیراً گزارش و اطلاعاتی از موضوع مالیات ورزشکاران خواست که دراختیار آنها قرار گرفته و در کنار این موضوعات به دنبال روش‌هایی هستیم، تا بتوان مالیات‌ از آنها اخذ کنیم و قطعاً بازیکنان افراد بی‌پولی نیستند که نتوانند مالیات بدهند، زیرا علائمی از خود بروز می دهند که نشان می‌دهد باید برای پرداخت مالیات پیش‌قدم شوند.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان شفافیت را در اقتصاد داشت، اما به موضوع ثروتمندان و حساب‌های بانکی آنها ورود نکرد؟ گفت: شفافیت فقط در حساب‌های مالی این افراد نیست و ابعاد مختلفی دارد که با عوامل مختلفی در اقتصاد مرتبط است. اکنون بسیاری از مؤدیان وجود دارند که سال‌ها از مراجع قانونی مجوز گرفته و تا امروز اظهارنامه مالیاتی نداده‌اند که شامل پزشکان، برخی اصناف، وکلا، مهندسان وجود دارند، اما مالیات نمی‌دهند که پرونده و مجوزهای آنها کنترل می‌شود. در قانون فعلی دست سازمان مالیاتی از لحاظ قانون برای بررسی حساب‌های بانکی بسته نیست و اجازه قانون وجود دارد و در مواردی که لازم باشد، از این ابزار استفاده می‌کنیم.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.