نرم افزارحسابداری صدگان

افراد باهوش سرمایه گذاران خوبی هستند؟

0 576

حسابداراپ

اسحاق نیوتن یکی از باهوش ترین افراد در طول تاریخ است با این حال او تجربه درخشانی در سرمایه گذاری ندارد.


به گزارش خبرآنلاین، بی تردید اسحاق نیوتن یکی از نوابغ تاریخ بشر محسوب می شود و خدمات او به علم فیزیک و ریاضی شگفت آور است اما آیا هوش این نابغه بریتانیایی برای سرمایه گذاری موفق در بازارهای مالی کفایت می کرد؟ پاسخ منفی است. در واقع اسحاق نیوین که لقب سر را هم دریافت کرده در میان بازندگان یکی از نخستین حباب های تاریخ بازارهای مالی جای گرفته که نام کمپانی دریای جنوبی (South Sea Company) در آن به چشم می خورد.

پندار سیستم

اسحاق نیوتن در سال ۱۷۱۹ و زمانی که سهام کمپانی دریای جنوبی حدود ۲۰۰ پوند ارزش داشت بخشی از سهام این شرکت را خریداری کرد و سپس زمانی که ارزش سهام این کمپانی به حدود  ۳۷۰ پوند رسید از بازار خارج شد. تا همین جا نیز نیوتن به اندازه قابل توجهی سود کرده بود اما سهام شرکت همچنان رشد می کرد و دوستان نیوتن که هنوز سهام خود را نفروخته بودند به میزان قابل توجهی ثروتمندتر شده بودند. به همین خاطر نیوتن بار دیگر تصمیم گرفت که سرمایه خود را به خرید سهام کمپانی دریای جنوبی اختصاص دهد. او زمانی بار دیگر وارد بازار شد که ارزش سهام شرکت تا حدود ۷۰۰ پوند بالا رفته بود.

این روند صعودی ادامه داشت تا جایی که حتی بسیاری انتظار داشتند که ارزش سهام شرکت به ۱۰۰۰ پوند برسد اما در همان زمان دوران بد شرکت فرا رسید و حباب شکل گرفته در بازار سهام به شدت ترکید. طی حدود یکسال از زمان نخستین سرمایه گذاری نیوتن در این بازار، ارزش سهام کمپانی دریای جنوبی به کمتر از ۲۰۰ پوند رسید و تازه آنجا بود که نیوتن سهام خود را فروخت.

سرمایه گذاری اسحاق نیوتن در سهام کمپانی دریای جنوبی با زیانی ۲۰ هزارپوندی همراه بود که حدودا معادل ۳ میلیون پوند امروزی است. در واقع تجربه نیوتن نشان می دهد که هوش به تنهایی برای موفقیت در بازارهای مالی کافی نیست و شناخت بازار نیز در این میان نقش پررنگی بازی می کند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.