نرم افزارحسابداری صدگان

چطورميشود تورم پایین می آيد ولي قیمت ها بالا؟

0 741

حسابداراپ

جماعت اقتصاد خوانده تعلق خاطر زیادی به کلمات مبهم داریم و مردم هم کلافه از این همه زیر و بم نامفهوم مخلوط با اعداد و ارقام گوناگون؛ متاسفانه همین می شود تمام ابعاد گفتمان متقابل کارشناسان اقتصادی و ما روزنامه نگاران اقتصاد خوانده با مردم.



یک مثال ساده: کارشناسان و مدیران با استناد به شاخص قیمت ها استدلال می کنند تورم کاهش پیدا کرده، من روزنامه نگار همین را می نویسم، پیرمرد در روزنامه می خواند به من و آقای کارشناس فحش می دهد که همین دیروز رفتم شیر بگیرم؛ شیر ۲۲۰۰ تومانی شده ۲۵۰۰ تومان چرا دروغ مینویسید …

واقعیت این است که نه کارشناس دروغ گفته؛ نه من اشتباه نوشتم و نه پیرمرد مشکل حافظه پیدا کرده؛ مشکل جای دیگری است. آنچه به عنوان تورم اعلام می شود گرانی نیست بلکه سرعت گرانی است، مثل تفاوت ماشین و سرعت ماشین و کسی هم قصد توضیح دادن این غلط مصطلح را نداد.

ماشین در حال حرکت است و گرانی در حال افزایش، وقتی سرعت ماشین کم می شود یک مسافت را در زمان بیشتری طی می­کند.

پندار سیستم

گرانی هم همین طور در حال افزایش است وقتی نرخ تورم کاهش پیدا میکند به جای آنکه قیمت ها هر ماه به طور مثال ۱۰ تومان گران شود، ۵ تومان گران می شود، نه اینکه قیمت کاهش پیدا کند سرعت بالا پریدنش کم می شود،به همین سادگی.

بانک مرکزی هر هفته قیمت مواد خوراکی را در پایتخت برآورد کرده متوسط آنرا منتشر می کند، تازه ترین گزارش این قیمت ها مربوط است به هفته اول مهرماه، ازحدود ۴۰ قلم مواد غذایی در جدول زیر ۲۴ قلم آنرا با واحد کیلوگرم و شانه برای تخم مرغ و لیتر برای شیر جدا کنی یک سبد کالای تمثیلی داری از مایحتاج مردم درشهرتهران ، قیمت این سبد در مهر سال ۸۹ تا ۹۳ از ۷۹۸۰۰ تومان به ۱۵۵۸۵۶تومان افزایش داشته، تمام آنچه جدول زیر می گوید همین است.

منبع: خبر آنلاين



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.