نرم افزارحسابداری صدگان

تابستان طاقت‌فرسای اقتصادی

0 573

حسابداراپ

بررسی عملکرد چهار بازار  «مسکن»، «دلار»، «طلا» و «سهام» در فصل تابستان نشان می دهد که متوسط شاخص های قیمتی در هر چهار بازار با کاهش رو به رو بوده است. در نتیجه سرمایه گذاری در هر چهار بازار در فصل گذشته بازدهی منفی ای را برای سرمایه گذاران به همراه داشته است. 


مسکن
بازار  مسکن با امید به تحرک و بازگشت روزهای پر رونق گذشته تابستان خود را آغاز کرد. با افزایش ۱۱ درصدی معاملات اجاره بها نسبت به زمستان گذشته انتظار می رفت که با آغاز فصل جا به جایی این روند ادامه پیدا کند و نمودار تقاضا برای اجاره همچنان صعودی باشد.

به گفته فعالان بازار سه ماه تابستان فرصتی بود برای طرف های عرضه و تقاضا که شرایط رکودی را از میان بردارند اما این چنین نشد. در ابتدا به علت همزمانی فصل جا به جایی با ماه مبارک رمضان عده ای رکود باقی مانده در بازار و کند شدن روند معاملات را به این ماه نسبت دادند. نرح اجاره بها با سلیقه مالکان همراه شد و آنچنان فاصله ای با درآمد مستاجران گرفت که دیگر توانی برای ایجاد تغییر در روند رکودی بازار باقی نماند.

از طرف دیگر بازار خرید و فروش مسکن هم با تحولی رو به رو نشد. متقاضیان مسکن بنا به وعده وزیر راه و شهرسازی در انتظار تغییراتی در شرایط بازار بودند تا اندکی قیمت ها به گفته خودشان معقول تر باشد. پیش از این آخوندی وعده داده بود که به زودی و از ابتدای تابستان اعطای تسهیلات بانکی برای خرید خانه آغاز خواهد شد و دست کم ۵۰ درصد هزینه یک خانه را تامین خواهد کرد اما این اتفاق نیافتاد. همین امر موجب شد که سرمای بازار مسکن در فصل تابستان نیز باقی بماند و نوسانات قیمتی آن در این دوران هم تغییری در شرایط به وجود نیاورد.

با اینحال بنا بر آمار کسانی که به اجبار و یا به امید تغییر شرایط اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کردند با زیان مواجه شدند. زیرا بر اساس برخی از آمارهای مقدماتی، متوسط قیمت فروش هر مترمربع ساختمان مسکونی در تهران در خردادماه حدود چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان اعلام شده بود که بنا بر گزارش‌های اولیه منتشرشده از سوی نهادهای متولی مسکن این مقدار در مردادماه به حدود چهار میلیون و ۱۹۰ هزار تومان رسید. حال بنابر گزارش های اخیر متوسط قیمت هر مترمربع منزل مسکونی در تهران، کمتر از سطح چهار میلیون و ۳۰۰  هزار تومان است.

دلار
دلار در حالی تابستان خود را آغاز کرد که وارد سومین هفته کاهش قیمتی خود شده بود. فعالان بازار در توضیح روند نزولی ارز، به عواملی مثل «خوش‌بینی به توافق هسته‌ای در دور جدید مذاکرات» و «تعویق تقاضای ارزی به امید کاهش بیشتر قیمت» اشاره می کردند. دلار با متوسط قیمت۳۲۶۰ تومان وارد فصل تابستان شد و با نوسانات فراوانی که به علت مشکلات منطقه ای بر این ارز وارد شده بود همراه شد اما در نهایت در شهوریور ماه به حدود قیمت ۳۲۰۰ تومان رسید.

همین کاهش قیمت خریداران این ارز را در تابستان با ضرر رو به رو کرد. کسانی که حال به نتیجه رخدادهای دیپلماتیک و همچنین رشد اقتصادی آمریکا که تاثیر مستقیمی بر قیمت دلار در بازار های جهانی دارد چشم دوخته اند تا زیان خود را از این طریق جبران کنند.

طلا
با نوسانات قیمت دلار سرمایه گذاران همچون همیشه به بازار طلا روی آوردند تا از این طریق سرمایه های خود را حفظ کنند. ماه های تابستان برای خریداران طلا ماه هایی خوب و سود آوری بود. در این رابطه معکوس هر اندازه که دلار با کاهش قیمت رو به رو شد طلا با افزایش قیمت همراه شد. اما در آخرین ماه تابستان ورق برگشت و دلار مجددا به روند صعودی خود بازگشت. با افزایش قیمت دلار و رسیدن به ثبات، قیمت طلا کاهش یافت.

پندار سیستم

بنا بر آمار متوسط قیمت سکه طلای آزادی (طرح جدید) در بازار آزاد تهران در خردادماه حدود ۹۶۴ هزار تومان گزارش شده بود و در طول تابستان نیز با افزایش همراه بود. این در حالی است که این رقم در شهریورماه، به حدود ۹۴۶ هزار تومان رسید و در آخرین ماه از تابستانی خوب برای بازار طلا سرمایه گذارانش را با ضرر رو به رو کرد.

بورس
اما بالاترین میزان زیاد دهی در بازار ها به نام بازار پول و سرمایه زده شد. روند نزولی بورس که از ابتدای سال آغاز شده بود در سه ماهه تابستان هم ادامه پیدا کرد و سرمایه گذاران خود را به بالاترین میزان ضرر دهی رساند.

بنا بر آمار سهامداران در تابستان امسال در مجموع ۵ میلیارد دلار سهام خریده‌اند و سهام بانک‌ها بیشترین زیان را متحمل شده اند.

با آنکه سهام داران در طول تابستان بیشتر سرمایه های خود را در اوراق بدهی که درآمد ثابتی را برایشان تضمین می کنند سرمایه گذاری کردند، اما آمارها نشان می دهد که سهامداران بورس تهران به میزان ۲ درصد در فصل تابستان به ضرر مواجه شده اند.

بنا بر آمار از مجموع ۱۵هزارو۸۴۹ميليارد تومان سهام معادل ۵ميليارددلار سهام خریداری شده ميزان ۳هزار ميليارد تومان (نزديك به يك ميليارد دلار) معادل ۱۹درصد از كل معاملات مربوط به اوراق بدهي يا اوراقي مشابه اوراق مشاركت بوده است.

بورس فصل تابستان را با ۷۲ هزار و ۹۰۰ واحد و ارزش ۳۴۷ هزار میلیارد تومان آغاز کرد. روند نزولی این بازار در طول تابستان هم متوقف نشد و در واپسین روزهای تابستان به شاخص ۷۱ هزار و ۴۴۳ واحدی رسید. یعنی ۱.۴ درصد افت در متوسط ارزش سهام.

فعالان بازار وضعیت بحرانی این بازار را حاصل احتیاط سایه انداخته بر پیکرش دانسته و بر این باور بودند که تا زمانی که امنیت به بازار بازنگشته این روند ادامه پیدا خواهد کرد. با این حال تغییر فضای مذاکرات هسته‌ای و چشم انداز مثبت از روند مذاکرات که همواره بر بورس تاثیرگذار بوده، موجب شده است که در روزهای اخیر حرکت لاک پشتی و محتاطانه خود را کنار بگذارد و به مدار مثبت بازگردد. تحولی که سرمایه گذاران این بازار را امیدوار کرده تا روند زیان ده ترین بازار تابستانی پس از این جور دیگری رقم بخورد.

منبع:فرارو



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.