نرم افزارحسابداری صدگان

هوش مالی‌تان را تقویت کنید.

2 786

حسابداراپ

نمی‌توانیم این حقیقت را انکار کنیم که برای رفع نیازهای اولیه زندگی‌مان به پول احتیاج داریم و به همین دلیل نظم دادن به امور مالی و مسائل مربوط به پول و داشتن دانش و آگاهی مربوط به آن برای تک‌تک افراد جامعه ضروری است، البته نمی‌توان این ادعا را داشت که با پول می‌توان خوشبختی را خرید، ولی اگر صادقانه به این موضوع نگاه کنیم آیا بی‌پولی آرامشی به همراه دارد؟


به گزارش جام جم، بی‌پولی و فکر کردن دائم به آن جز اضطراب و نگرانی و مبتلا شدن به انواع و اقسام بیماری‌های جسمانی و روانی نکته مثبتی ندارد. پس باتوجه به اهمیت مساله پول بهتر است به هوش مالی خود که یکی از برترین هوش‌ها در زمینه مالی و اقتصادی است بیشتر توجه و سعی کنیم آن را تقویت کرده و بیشتر به آن بپردازیم تا با استفاده از این هوش، هم بتوانیم در حل کردن مشکلات مالی‌مان بهتر عمل کنیم و هم راه‌های درآمدزایی بیشتر را یاد بگیریم.

هوش مالی بخشی از هوش شماست که می‌تواند موضوعات مربوط به مسائل و مشکلات مالی‌تان را شناسایی و آن را حل کند. نمونه‌های ساده‌ای از این مشکلات که این هوش قادر به رفع آن است شامل نداشتن درآمد کافی و پیدا کردن راهکارهایی برای درآمدزایی بیشتر، بدهی‌های زیاد، داشتن پول و ناآگاهی برای استفاده مفید از آن است. البته اینها بخشی از مشکلات مالی است که ممکن است برای هر فردی در طول زندگی پیش آید. فردی با هوش مالی بالا می‌تواند این مشکلات را به آرامی و مرحله به مرحله حل کند. متاسفانه اگر شما هوش مالی پایینی داشته باشید مشکلات مالی‌تان همیشه حل نشده باقی می‌ماند و هرگز از بین نمی‌رود، بلکه در یک برهه از زمان کمرنگ‌تر و در زمانی دیگر پررنگ‌تر می‌شود. اگر هوش شما در این زمینه پایین است، باید معلومات مالی خود را افزایش دهید. با این افزایش می‌توانید مشکلات مالی را حل کرده و قوی‌تر از قبل شوید.

افراد بسیاری هستند که با وجود تحصیلات بالا، سختکوشی، صداقت و بسیاری از صفات پسندیده هوش مالی پایینی دارند و هرگز در زندگی خود از نظر مالی احساس رضایت نمی‌کنند. آنان به استعداد‌های مالی خود پی نبرده‌اند و فقط یاد گرفته‌اند طبق عادت صبح از خواب بیدار شده و سر ساعت مقرر سر کار خود حاضر شوند، پس از بازگشت به منزل غذای مختصری خورده و به رختخواب روند. درواقع این گروه فقط کارفرمایان خود را که شاید نصف آنان هم تحصیلات ندارند، پولدارتر می‌کنند و خود همیشه درجا می‌زنند. اگر آنان کمی به خود سختی دهند و از استعدادهای مالی‌ و تحصیلاتشان استفاده کنند می‌توانند برای خودشان کار کنند. اهمیت این هوش به این دلیل است که با وجود مشکلات مالی و سایه انداختن آن بر زندگی ما، لذت و شادی را احساس نمی‌کنیم و همیشه با خود کلنجار می‌رویم. یکی از مسائلی که در تعیین هوش مالی مهم است میزان هوش هیجانی ماست؛ اگر افراد نتوانند در زمینه‌های عواطف، احساسات و عادت‌های بد خود را کنترل کنند، قطعا در کنترل و حفظ پول‌هایشان هم با مشکل روبه‌رو می‌شوند. مثلا افرادی که همیشه عادت دارند بیش از درآمد خود خرج کنند، بزرگ‌ترین مقروضان دنیا هستند و حتما لازم است راه‌حل مناسبی برای این مشکل خود پیدا کنند. پس چه خوب است یاد بگیریم روی هوش مالی خود کار و آن را تقویت کنیم، هرچه این کار را بادقت‌تر انجام دهیم می‌توانیم مشکلات مالی خود را راحت‌تر حل کرده و حرفه‌ای‌تر شویم.

در افزایش هوش مالی به توصیه‌های زیر توجه کنید:
برای چیزهایی که ارزش دارند، سرمایه‌گذاری کنید: سرمایه‌گذاری برای موارد بی‌ارزش، ارزش چیزهای باارزش را هم از بین می‌برد.

چشم و ذهنی هوشیار داشته باشیم: از تجربیات مالی دیگران بخوبی استفاده کنید و بر شکست‌های خود و دیگران تمرکز کنید. مطمئن باشید پیروزی مقابل شکست نیست بلکه درون آن است.

اهداف والا انتخاب کنید: بسیاری از کارشناسان مالی به مردم پیشنهاد می‌کنند برای موفق شدن اهداف کوچک را انتخاب کنند، اما به یاد داشته باشید برای دستیابی به بهترین، باید بهترین‌ها را انتخاب کرد و بهترین بود.

همچنین اگر می‌خواهید در زمینه مالی موفق شوید، به دنبال محیط مناسب برای رشد مالی‌تان باشید تا بتوانید از توانایی‌ها و قابلیت‌های خود به بهترین شکل استفاده کنید. مثلا اگر شما در محیطی کار می‌کنید که فقط در آن شکست و ناامیدی تعریف شده است دلیلی ندارد آنجا بمانید، زیرا این یاس و ناامیدی در شما هم رخنه کرده و هیچ‌گاه به رضایت شغلی نمی‌رسید.

استعداد و توانایی‌های خود را دریابید: افرادی که سعی نمی‌کنند استعدادها و قابلیت‌های خود را کشف کنند، افراد تنبلی هستند که فقط کارهای ساده و بی‌دردسر را انجام می‌دهند. باید توانایی‌های خاص خود را پیدا کرده و به خودمان اجازه دهیم در آنها به رشد و تکامل برسیم.

خانم‌ها، مدیر مالی توانمند برای خانواده توانایی زنان برای مدیریت مالی‌شان تا حد زیادی به این امر بستگی دارد که برخی از خرافه‌های زیر را کاملا از ذهن خود پاک کنند.

پول برای یک زن شادی نمی‌آورد: البته نمی‌توان همیشه شادی را با پول خرید اما در فقر ماندن هم برای یک زن خوشحالی به همراه ندارد. گاهی پول و استفاده درست آن راه‌هایی پیش پای شما می‌گذارد که هیچ چیز دیگری قادر به انجام آن نیست. این جمله معروف را به یادداشته باشید که یکی از سرمایه‌داران می‌گفت: من ثروتمند بوده‌ام، فقیر هم بوده‌ام. باور کنید ثروتمند بودن بهتر از فقر است. اگر شما نمی‌توانید از پول خود لذت ببرید به این دلیل است که نمی‌دانید چگونه از پول برای حل مشکلاتتان استفاده کنید. حداقل، پول می‌تواند شما را نزد یک درمانگر خوب ببرد.

صحبت کردن درباره پول در شأن یک خانم نیست: واقعا گفت‌و‌گو درباره پول چه ارتباطی می‌تواند به شأن و منزلت یک خانم داشته باشد؟ حقیقت صحبت کردن درباره پول نیست که دیگران را آزار می‌دهد، بلکه هوش و ذکاوت برخی زنان در زمینه‌های مالی است که آنان را آزرده می‌سازد. زنان فراموش نکنند دانش و پول هر دو برای آنان قدرت را به ارمغان می‌آورد.

این خرافه را باور نکنید که مردان در امور مالی و پول از زنان باهوش‌ترند: آیا ژن ناشناخته‌ای به نام ژن پول در مردان وجود دارد که در زنان نیست. بارها اتفاق افتاده که زنان به هوش مالی مردانشان اطمینان کرده‌اند و در نهایت ورشکسته شده‌اند.

اگر در آمد یک زن بالاتر از همسرش باشد، موجب سرخوردگی همسر وی می‌شود: این باور تا اندازه‌ای درست است، چراکه اغلب بالا بودن درآمد زن باعث ایجاد تنش و ‌اعتماد به نفس در دیگری می‌شود. اما شما با مدیریت درست، گفت‌و‌گو‌های صادقانه درباره مسائل مالی و هزینه‌ها و… با همسرتان می‌توانید این‌گونه تنش‌ها را در خانه از بین ببرید و با ارائه ایده‌های خوب حتی باعث درآمدزایی همسرتان هم بشوید.

پندار سیستم

نیازی نیست تا این اندازه روی تحصیلات عالی برای شغل پردرآمد تاکید داشته باشید: چراکه درآمد شما به‌عنوان درآمد ثانوی بعد از ازدواج محسوب می‌شود. مطمئن باشید افرادی که این تصور نادرست را در شما ایجاد می‌کنند فقط قصد دارند مانع پیشرفت شما به سطوح عالی تحصیلی شوند.

زنان برای امور مربوط به پول و محاسبات مناسب نیستند: چرا برخی بر این عقیده‌اند که دختران در ریاضیات قوی نیستند بنابراین محاسبات به آنان مربوط نمی‌شود؟ تحقیقات نشانگر آن است که دختران و پسران به یک اندازه می‌توانند در درس ریاضی موفق شوند، اما دختران برای یادگیری ریاضیات نگرانی بیشتری دارند.

باید و نبایدهای تقویت هوش مالی
ـ هر روز زمانی را به خواندن مطالبی درباره پول و مسائل اقتصادی اختصاص دهید. برنامه‌های اقتصادی شبکه‌های تلویزیونی را ببینید و با مطالعه کتاب‌ها و مجلات اقتصادی اطلاعات مالی خود را بالا ببرید.

ـ پس‌انداز کردن را شروع کنید. فرقی نمی‌کند چقدر درآمد دارید و از چه مبلغی می‌خواهید پس‌انداز کردن را شروع کنید، حتما مبلغی را به‌عنوان پس‌انداز کنار بگذارید تا در صورت نیاز محتاج نزدیک‌ترین فرد خانواده‌تان هم نشوید.

ـ از مدیر شدن نترسید. از داشتن موقعیت شغلی بالاتر و حقوق پایه بیشتر استقبال کنید. اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و سعی کنید مهارت‌های مدیریت و تجارت را بخوبی فراگیرید و به آن عمل کنید.

ـ هنگامی که شرایط روحی خوبی ندارید، لطفا خرید نکنید. خرید کردن یک راه‌حل کوتاه‌مدت برای حال بد شماست. ممکن است در همان لحظه حالتان خوب شود اما این احساس زودگذر است.

ـ در برابر وسوسه خرج کردن مقاومت کنید. سعی کنید در لحظه‌ای که وسوسه می‌شوید تا پول‌هایتان را یکجا خرج کنید، به احساسات دیگری فکر کنید که بتواند شما را از خرج کردن عاطفی برهاند.

ـ از خود بپرسید در خرج کردن پول تحت تاثیر چه شرایط و افرادی هستید. به‌عنوان مثال اگر به واسطه ازدواج به یکباره به طبقه ثروتمند راه پیدا کرده‌اید، طبیعتا شروع به خرج کردن پول‌های خود می‌کنید و درواقع خودنمایی می‌کنید. مراقب باشید آرامش خود را با این خود نمایی‌ها و ولخرجی‌ها از دست ندهید.

ـ به ارزش‌هایتان توجه کنید. برخی بر این عقیده‌اند که ثروت، فانی و زودگذر است چراکه ممکن است با یک بیماری یا دگرگونی شرایط اقتصادی ناگهان همه پول‌ها نابود شود. پس متناسب با ارزش‌هایتان زندگی کنید نه متناسب با ثروتتان.

– برای استفاده از ارثیه خود برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشید. وقتی ارثیه‌ای به شما می‌رسد این تصور را داشته باشید که این آخرین شانس شماست. با ارثیه خود برای آینده‌تان سرمایه‌گذاری کنید.

– هیچ گاه اجازه ندهید تمام دارایی مشترک‌تان به نام شریک مالی‌تان باشد. حتی اگر این شریک مالی نزدیک‌ترین فرد به شما باشد.

ـ مواظب احساسات‌تان باشید. اجازه ندهید احساسات‌تان مانعی برای حساب و کتاب مالی‌تان شود و به آسانی از حق خود بگذرید.

ـ اجازه ندهید مدرک تحصیلی‌تان تعیین‌کننده سرنوشت‌تان شود. فقط به این دلیل که مدرک فلان رشته را دارید نباید در شغل کم‌درآمد مربوط به آن رشته مشغول به کار شوید.

ـ در کارهای خیریه شرکت کنید. برخی افراد آن قدر غرق در جمع‌آوری پول هستند که دیگر توجهی به مستمندان و اطرافیان نیازمند خود ندارند. هیچ​گاه نیازمندان را فراموش نکنید و پولتان را فقط برای خودتان خرج نکنید. برای دیگران هم مایه بگذارید.

– به فرزندان خود بقبولانید که می‌خواهید از نظر مالی مستقل باشید. اگر دائما فرزندانتان از شما پول طلب می‌کنند، یادآوری کنید که دوست ندارید در روزگار پیری محتاج کسی باشید. البته کمک کردن به فرزندان بد نیست، اما این کار نباید به صورت عادت شود.



محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. hasan می گوید

    تقدیر و تشکر از شما بخاطر مطالب زیبایتان

  2. مدیر سایت می گوید

    ما هم ازاظهارلطف و همراهي شما تشكر ميكنيم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.