نرم افزارحسابداری صدگان

یکسان‌سازی نرخ ارز فعلا منتفی است.

0 584

حسابداراپ

ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه یکسان سازی نرخ ارز منوط به شفاف شدن شرایط بین‌المللی است، اجرای برنامه‌های جدید در این بخش را منوط به ایجاد ثبات و آرامش قابل قبول در فضای اقتصادی کشور اعلام کرد.

ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یک‌شنبه شب شبکه دو سیما، با تشریح بسته جدید خروج غیرتورمی از رکود، گفت: «یکی از ویژگی‌های این بسته آن است که به هیچ وجه بر مبنای شرایط خیلی خوش‌بینانه پی‌ریزی نشده‌است بلکه مبنای آن شرایط موجود است.»
به گزارش مهر، رییس کل بانک مرکزی کرد: «تورم نقطه به نقطه در خرداد ۹۲ به حدود ۴۵ درصد و تورم متوسط به ۳۵ و ۹ دهم درصد رسیده بود. تورم در مهر ۹۲ به ۴۰ و یک دهم درصد رسید و محاسبات بانک مرکزی و آمار حکایت از رشد اقتصادی منفی ۶ و ۸ دهم درصد داشت.»او به دستاوردهای بسیار مثبت دولت در یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: «تورم نقطه به نقطه در تیر ۹۳ به ۱۴ و ۶ دهم درصد و متوسط تورم به ۲۵ و ۳ دهم درصد رسید که این بسیار نتیجه مطلوبی است.
به دلیل رعایت دقیق انضباط پولی و مالی، نوسانات ارزی به شکل بسیار مطلوبی مهار شد و بازار ارز ثبات نسبی پیدا کرد.»او اضافه کرد، بی اطمینانی از اقتصاد خارج شده و این امر پیش نیاز حرکت به سمت برون رفت از رکود و شکوفایی اقتصادی است. با همبستگی، برنامه‌ریزی متمرکز و هماهنگی که تیم اقتصادی دولت دارد و اعضای کابینه نسبت به آن پایبند هستند، می‌تواند این حرکت آغاز شود.
رییس کل بانک مرکزی افزود:‌ «به همین جهت دولت اقدام به تدوین بسته خروج از رکود کرد و خوشحالیم که این کار تمام شده و علاوه بر لایحه‌ای که به مجلس تقدیم شد، روز سه‌شنبه هم طی همایش بزرگی که با دعوت از فعالان اقتصادی و استادان دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، این بسته به صورت مشروح عرضه خواهد شد، بسته‌ای که می‌تواند آثار بسیار مثبتی در جهت گیری‌های آینده اقتصادی کشور داشته باشد.»

پندار سیستم

سیف در ادامه سخنان خود رفتن افراطی به سمت بنگاهداری را نمونه‌ای از بی‌انضباطی پولی دانست و گفت: «انضباط بانک‌ها، انضباط بازار پول است و دقیقا باید رعایت شود از این رو بانک‌ها حتما باید به حد نصاب مجاز برگردند. دامنه سه ساله‌ای تعریف شد که طی آن هر سال بانک‌ها یک سوم تخطی خود از میزان مورد قبول بانک مرکزی را اصلاح کنند تا بنگاه‌های اقتصادی که در آنها هستند به حد نصاب برسد.
نرخ تورم ۲۵ درصد به عنوان حداکثر توسط دولت اعلام شد و هم اکنون با دستاوردهای حاصل شده پیش‌بینی ما حتما خیلی کمتر از ۲۵ درصد برای پایان سال ۹۳ است.»رییس کل بانک مرکزی یکی از روش‌های افزایش توان تسهیلات بانک ها را تمرکز روی مطالبات لاوصول و غیرجاری ذکر کرد و افزود: «حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان از تسهیلات نظام بانکی لاوصول مانده‌است که سررسید آن سپری و قفل شده‌اند. روشی که ما برای رسیدن به نتیجه در پیش گرفتیم بررسی این مطالبات است به گونه‌ای که بخشی از آنها لزوما سوء‌جریان نبوده و می‌تواند به علت نوسانات شدید نرخ ارز یا مشکلاتی باشد که از ناحیه تحریم ایجاد شده‌است.
ضمن آنکه از چند ماه قبل کمیته‌ای در تک تک بانک‌ها شکل گرفت و یکی از حساس‌ترین کارها طبقه‌بندی این پرونده‌ها و علت‌یابی آنها است، اخیرا هم ریاست قوه قضاییه دستور تشکیل یک مجتمع تخصصی را داده‌اند که می‌تواند به وصول مطالبات نظام بانکی سرعت بدهد.» سیف تاکید کرد:‌ «یکی از دستاوردهای این کمیته‌ها گزارشی بود که به صورت محرمانه برای ریاست قوه قضاییه مبنی بر درشت ترین پرونده‌هایی که الان در مرجع قضایی هست، فرستاده شد از این‌رو کار شروع شده و همه اینها منجر به این خواهد شد که توان ۲۴۰ هزار میلیاردی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان برسد،‌ یعنی پیش‌بینی می‌کنیم ۴۰ هزار میلیارد تومان منبع جدید ایجاد شود.»
وی اولین نیاز واحدهای تولیدی را تامین سرمایه در گردش ذکر کرد و گفت: «منابع محدود است و از آن باید برای به حرکت در آوردن خط تولید و نیز طرح‌هایی که به مرحله بهره‌برداری نزدیک شدند به عنوان اولویت استفاده کرد. شروع سرمایه‌گذاری جدید در اولویت ما نیست از این رو بانک‌ها باید از آن پرهیز کنند.»
رییس کل بانک مرکزی از آماده‌سازی نرم افزاری در جهت انضباط بانکی خبر داد و گفت: «با این نرم‌افزار، خیلی راحت و به سرعت، از پاس شدن یک برگ چک از بانکی که می‌خواهد از منابع بانک مرکزی استفاده کند، جلوگیری می‌شود. این انضباط بانک‌ها را وادار می‌کند که حساب منابع و مصارف و نقدینگی‌های خود را داشته باشند و با این روش‌ها است که می‌توان انضباط را حاکم کرد.»


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.