نرم افزارحسابداری صدگان

نحوه محاسبه سود سپرده در بانکها

2 2,387

حسابداراپ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار بانک ، بسیاری از مراجعه کنندگان به بانک ها که به امید دریافت سود در بانک سپرده گذاری می کنند روش محاسبه سود سپرده را به خوبی نمی دانند. در این مطلب می خواهیم با فرمول مورد استفاده در بانک ها برای نرخ سود سپرده ها را آموزش دهیم.

پندار سیستم



سود روز شمار؟
وقتی کارمند بانک به شما می گوید سود روزشمار ۱۸ درصد یعنی کمترین مانده روزانه شما جمع شده و در پایان سی روز محاسبه می شود.
سپس عدد به دست آمده در ۱۸ درصد ضرب و مجموع آن تقسیم بر ۳۶۵ می شود. عبارت ۳۶۵ معرف ۳۶۵ روز سال می باشد. عدد به دست آمده از فرمول گفته شده مبلغ سود محاسبه شده برای مدت یک ماه می باشد که اگر مبلغ ثابت باشد محاسبه آن راحت تر از محاسبه مبلغ روزشمار می باشد.
به عنوان مثال اگر ۱۰ میلیون تومان را بصورت ثابت در بانک با نرخ ۱۸ درصد نگه داریم سود آن اینگونه به دست می آید که عدد ۱۰ میلیون در ۳۰ برای ماه های ۳۰ روزه و ۳۱ برای ماه های ۳۱ روزه ضرب شده و عدد ۳۰۰میلیون به دست آمده در ۱۸ درصد ضرب می شود.
حال عدد ۵۴ میلیو به دست آمده بر ۳۶۵ تقسیم می شود و مبلغ ۱۴۷ هزار تومان به دست می آید و این سود یک ماه مبلغ ۱۰ میلیون تومان ثابت با نرخ ۱۸ درصد است. اشتباهی که اکثر مراجعه کنندگان در بانک دچار می شوند اینگونه است که عدد ۱۰ میلیون را در ۱۸ درصد ضرب نموده و آن ار تقسیم بر ۱۰ می کنند و تصور می کنند ماهانه ۱۸۰ هزار تومان سود پول آنها می شود که این روش کاملا غلط است.


محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. بهزاد می گوید

    بنده ميخوام بدونم نحوه تسويه روزانه سود بانكي چطوريه؟ به عنوان مثال براي يك حساب روز شمار كه سود هم به صورت روزشمار به حساب وارد ميشه من اگه يك روز اول صبح هيچ پولي تو حساب نداشته باشم و تا آخر ۲۴ ساعت روز چند بار پولم كم و زياد بشه و در لحظه ۲۳:۵۹ شب مثلا ۱۰۰ ميليون تو حسابم باشه بانك براي اون روز چطوري سود رو در نظر ميگيره ؟ ۱- به اندازه كمترين مقدار روز يعني هيچي؟ ۲- يه اندازه ميانگين روز ۳- به اندازه مقداري كه در لحظه آخر شب تو حسابم بوده يعني ۱۰۰ ميليون؟ در ضمن خيلي ممنون ميشم بدونم كه بانك مركزي قانون ثابتي براي اين قضيه داره براي بانك هاي خصوصي يا هر بانك به سليقه ميتونه عمل كنه؟ خيلي ممنون

  2. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    به اندازه ۱۰۰ تومان ملاک است .یعنی پولی که در حساب شمادرآن روز رسوب میکند.
    این محاسبات برای همه ی بانکها یکسان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.