نرم افزارحسابداری صدگان

قانون ؛ اساس تفاهم مالياتي با اصناف

0 549

حسابداراپ

رئيس سازمان امور مالياتي با بيان اينكه اصناف اظهارنامه ناقص مالياتي ارائه مي‌دهند، گفت: استفاده از حساب بانكي براي اخذ ماليات در دستور كار نيست و اگر اصناف براي سال آينده تفاهم نكنند، يكطرفه اظهارنامه ابلاغ مي‌شود.


به گزارش شبكه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا) به نقل از فارس، علي عسكري در مورد چگونگي تفاهم با اصناف و شائبه استفاده سازمان امور مالياتي از حساب بانكي اشخاص براي اخذ ماليات، اظهارداشت: آن چه مسلم است، در نظام مالياتي هر فردي كه فعاليت اقتصادي مي‌كند، بايد به نظام مالياتي فعاليت خود را ارائه كند آنچه در سال‌هاي اخير با اصناف مشكل داشتيم، اين است كه اصناف حاضر نيستند، در اظهارنامه‌اي كه ارائه مي‌دهند، بگويند كه چه كار مي‌كنند.

* اصناف اظهارنامه ناقص به سازمان ارائه مي‌كنند

رئيس سازمان امور مالياتي افزود: رسم بر اين بوده است كه اصناف به سازمان اظهارنامه بدهد و اين كار را انجام مي‌دهند، اما اظهارنامه‌اي كه سفيد است و حتي اطلاعات شخصي فرد به صورت كامل وجود ندارد، از نظر سازمان مالياتي اظهارنامه درست و شفافي نيست.

* رسيدگي به ماليات اصناف براساس قانون

وي بيان داشت: اصناف فكر مي‌كنند كه صرف ارائه يك اظهارنامه ناقص از خود رفع تكليف كردند در صورتي كه از نظر سازمان مالياتي اظهارنامه يعني اطلاعاتي كه نشان‌دهنده فعاليت صنف از نظر درآمد و سود و زيان باشد كه الزامي است و افراد حاضر نيستند، اين موارد را ذكر كنند و در غير اين صورت رسيدگي از سوي سازمان بر اساس اطلاعات و قرائن مالياتي انجام خواهد شد و ماليات تعيين مي‌شود.

* حساب بانكي فعلا ملاكي براي اخذ ماليات از اصناف نيست

عسكري در پاسخ به سؤالي كه از طريق حساب بانكي افراد اين كار صورت خواهد گرفت، بيان داشت: حساب بانكي يكي از روش‌ها است كه البته سازمان هنوز به اين بخش ورود نكرده است و بيشتر خريد و فروش و فعاليت‌هاي ديگر را ملاك قرار مي‌دهد.

پندار سیستم

* دغدغه سازمان ارائه اظهارنامه شفاف است

وي عنوان كرد: اگر كشور يك روزي به اين نتيجه رسيد كه حساب‌هاي بانكي را مبناي تشخيص قرار دهد اين كار انجام خواهد شد. الان عمده دغدغه سازمان اين است كه در اظهارنامه‌ها عنوان كنند كه چه فعاليتي داشته‌اند، تا بر اساس اظهار خود اصناف ماليات وضع شود چون بنا، خود اظهاري است كه به منزله اظهار درآمد و هزينه بوده و  تمام بحث با اصناف بر سر اين موضوع است.

* تفاهم با اصناف براساس قانون

عسكري در پاسخ به اين سؤال كه براي ماليات عملكرد سال آينده امكان تفاهم با اصناف وجود دارد، اظهار داشت: اگر در چارچوب انتظارات سازمان مالياتي بخواهند توافق كنند انجام خواهد شد و در غير اين صورت خود اظهاري را ابلاغ خواهيم كرد.

۷*هزار نفر ممنوع الخروج مالياتي داريم

عسكري در خصوص حداكثر معوقه مالياتي براي ممنوع‌الخروج شدن افراد اظهار داشت: اكنون معمولا نزديك به ۶ تا ۷ هزار نفر ممنوع‌الخروج وجود دارند و سقف آن طبق قانون يك ميليون تومان است.

* سقف ممنوع الخروجي واحد‌هاي توليد ۵۰۰ ميليون تومان

رئيس سازمان امور مالياتي تاكيد كرد: براي واحدهاي توليدي كه پروانه بهره‌برداري از وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند ۵۰۰ ميليون تومان است.

* حذف ماليات علي الراس از نظام مالياتي

رئيس سازمان امور مالياتي در پاسخ به اين سوال كه موضوع علي‌الراس چه زماني از ماليات حذف خواهد شد، گفت: در اصلاح قانون ماليات جديد موضوع علي‌الراس حذف شده است.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.