نرم افزارحسابداری صدگان

شفافيت اقتصادي با اجراي طرح جامع مالياتي

2 758

حسابداراپ

نقش ماليات در توسعه کشورها در جهان کنوني بر کسي پوشيده نيست . محدوديت منابع مالي دولتها براي تامين بودجه جاري و هزينه هاي عمراني ، جوامع بشري را بر آن داشته است که با وضع قوانين مالياتي کارآمد، بخشي از درآمد خود را از طر يق ماليات تامين نمايند. وابستگي بيش از حد بودجه به در آمدهاي نفتي ، آفتي است که اقتصاد کشورهاي صاحب نفت را دچار نقصان نموده و مانع از پيشرفت و توسعه آنها مي گردد.


پندار سیستم

در کشور ما هم به لحاظ دارا بودن اقتصاد تک محصولي ، اتکا دولت به درآمد فروش نفت مي باشد و اين خود معضلي براي شکل گيري اقتصادي سالم و شفاف به حساب مي آيد. در طول ساليان متمادي ، دولتها کوشيده اند تا با وضع قوانين مالياتي جامع و کامل ميزان مشارکت مردم را براي پرداخت ماليات افزايش داده و نوسانات اقتصادي را مهار نمايند ليکن پايين بودن فرهنگ مالياتي و نبود اطلاعات کافي از فعاليتهاي اقتصادي از جمله مهمترين عوامل ناکارآمدي نظام مالياتي در سنوات گذشته بوده است. با توجه به اينکه دنياي امروز براي رسيدن به هر هدف بهينه و جامع در فرداي پيش رو به ارزش اطلاعات پي برده است و دولتها به درستي دريافته اند که بدون داشتن اطلاعات متقن و محکم نمي توانند براي نيل به اهداف ترسيم شده گامي بردارند . نظام مالياتي کشور با رويکرد ايجاد پايگاه اطلاعات موديان ، طرح جامع مالياتي را که زير ساخت اصلي تحول نظام مالياتي است به تصوير کشيد. در همين راستا و با رويکرد پيکر بندي يک نظام مالياتي کارآمد و پويا ، برنامه ريزي براي اجراي اين طرح ملي با هدف ارتقاء بهره وري و کاهش هزينه هاي اجرايي و افزايش رضايتمندي موديان مالياتي آغاز گرديد. طرح جامع مالياتي به عنوان فونداسيون اصلي سازه مستحکم نظام مالياتي تلقي مي گردد که البته بستر سازي لازم را در قالب تعريف و اجراي پروژه هاي زير ساختي به همراه دارد. اجراي طرح جامع مالياتي مبتني برشکل گيري پايگاه اطلاعات اقتصادي يکپارچه و فراگير بوده که سازمان امو مالياتي کشور به عنوان برنامه ريز و متولي اين طرح ، پيش بيني هاي لازم را براي تهيه و آماده سازي نيروي انساني متخصص و فناوريهاي نوين انجام و اقداماتي را در اين زمينه به مرحله اجرا گذارده است. در حال حاضر زير ساختهاي فني اين طرح مهيا شده و نيروهاي متخصص براي اجراي بهينه آن آموزشهاي لازم را ديده اند و اميد مي رود با اجراي کامل اين طرح ، سازمان امور مالياتي بتواند در کمترين زمان ممکن بهترين خدمت را به فعالان اقتصادي ارائه نمايد و بدين ترتيب در وقت و انرژي ايشان صرفه جويي کرده و ميزان رضايتمندي صنوف مختلف را فراهم آورد. بي ترديد همکاري همه جانبه با اجراي اين طرح ، موجب تسريع در اجراي کامل آن مي گردد که در نهايت همه مردم ايران از آن منتفع خواهند شد.

عصمت عزيزي

منبع : سازمان امور مالياتي


محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. کریم آبائی می گوید

    بدبختی مملکت ما ضعف نظارت ها و سوء مدیریت است.

  2. محمد می گوید

    بهتر نیست وقتی مقایسه میکینم پرداخت مالیات را با کشورهای دیگر ، این نکته را هم فراموش نکنند آقایان مسئول که کلیه خدمات هم در آنجا رایگان می باشد و پلیس به مردم احترام قایل میشه برای همین مردم سایر کشورها از پرداخت مالیات احساس ناراحتی ندارند .
    و دیگر اینکه کشوری که از ثروت خدا دادی نفت گاز و معادن فلزات گران بها بهره مند است ، دیگر چه نیازی به پرداخت مالیات داره …
    چرا شفافیت فقط باید برای مردم و تجار باید باشه … بهتر نیست شفافیت از دولت شروع بشه ؟؟؟؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.