نرم افزارحسابداری صدگان

چرا ارزش پول در طول یک سال کاهش می یابد؟

0 480

حسابداراپ

در اذهان عمومی، تورم نتیجه وضعیت نابسامان اقتصادی اثبات شده‌است، در صورتی که انواع مثبت و خوب آن نیز وجود دارد.

پندار سیستم


به گزارش تراز تورم کلمه ای است که در اطراف ما، در رسانه ها و صحبت های سیاسی و اقتصادی زیاد به گوش می خورد.
این کلمه اغلب با جملاتی نظیر “تورم اقتصاد را خراب کرده است.” و یا “تورم دشمن درجه یک اقتصاد است.” به گوش می رسد.اما واقعا تورم چیست ؟
به نظر می رسد که دانستن مفهوم این کلمه برای درک مسائل اقتصادی و تجاری ضروری است، اما مفهوم آن زیاد هم پیچیده نیست.

توضیح کوتاه برای مفهوم تورم افزایش بهای عمومی کالاها در طول یکسال است.
هزینه های زندگی با قیمت کالاهای روزمره تعیین می‌شود.

 پاسخ کامل تر برای معنی تورم فرسایش ارزش پول در طول زمان است که این بدین معنی است که برای مثال نمی‌توان دلار را به قیمت گذشته تهیه کرد.

به منظور توضیح کامل تر تورم، در ادامه این گزارش به توضیحاتی درباره برخی از شایع ترین و اساسی ترین راههای به وجود آمدن تورم و در نهایت جنبه های خوب و بد تورم پرداخته می‌شود.

با توجه به پیچیدگی موضوع سعی شده تا جای امکان با مفاهیم ساده این اصطلاحات توضیح داده شود.

مسائل به وجود آورنده تورم عبارتند از:

تورم از کالا

یکی از رایج ترین انواع تورم این مورد است.
در این مورد که با کاهش عظیم تعداد کالاها اتفاق می افتد، قیمت کالاها به صورت سرسام آوری افزایش می یابد.

این مورد از تورم در اکثر موارد در زمان شوک های عظیم مانند بلایای طبیعی, جنگ و یا گمانه زنی های غیرمسئولانه تجارت، اتفاق می افتد.اما اگر شما نخواهید برای مثال ماشین های بسیار گران را بخرید, چه اتفاقی می افتد؟

اگر این اتفاق توسط اکثر مردم آن جامعه اتفاق افتد و همه از خرید محصولات گران شده خودداری کنند, در این صورت کارخانه ها سود عظیمی از دست می دهند و ممکن است منجر به بسته شدن کارخانجات زیادی نیز شود.

این بدین معنی است که مردم دیگر قادر به خرید اجناس نیستند و تورم به بازارهای دیگر گسترش می یابد و درنتیجه حتی ممکن است به کشورهای دیگر نیز انتقال پیدا کند و این امر ممکن است تا حدی ادامه پیدا کند که به یک بحران جهانی منجر شده و هیچ کسی قادر به خرید هیچ جنسی نباشد.
پس می‌توان نتیجه گرفت که تورم می‌تواند بسیار گسترش یابد.

تورم از پول زیاد

بکی دیگر از راههای معمول تورم از مدیریت ضعیف اقتصادی بروز می کند.
ارزش هر دلار با توجه به اینکه چه میزان دلار در بازارهای یک کشور گردش است و باهر دلار چه مقدار خرید می توان کرد, تعیین می شود.
پول هم مانند هر کالای دیگری اگر به حجم زیاد در بازار موجود باشد، دچار کاهش در ارزش می شود.

این بدین معنی است که اگر دولت مقدار اسکناس بیشتری را چاپ کند, ارزش پول از دست می رود و قیمت کالاها نیز به منظور همگام سازی با ارزش جدید پول، باید افزایش یابد.

انواع تورم عبارتند از:

تورم خوب

برخلاف آنچه بسیاری از مردم از گفته های رسانه ها فکر می کنند، تورم در حد متوسط می تواند نشان گر یک اقتصاد نسبتا سالم باشد.
این در حالی است که میزان تورم زیاد، حتما و به وضوح در وضعیت بد اقتصادی اتفاق می‌افتد.

به عبارت ساده تر، اشتغال بیشتر به معنی قدرت خرید بیشتر می‌باشد و این بدین معنی است که تولیدکنندگان باید محصولات بیشتری را به فروش برسانند.
این افزایش در فروش محصولات به تولیدکنندگان دید مثبت نسبت به آینده می‌دهد و آن ها را وسوسه می کند که کم کم اقدام به افزایش قیمت محصولات خود به منظور سود بیشتر کنند.
قیمت بیشتر سبب خرید کمتر می شود؛ اما سود حاصل از قیمت بالا محصولات می تواند باعث تولید محصولات بیشتری توسط تولیدکنندگان شود و عرضه بیشتر در گذر زمان سبب کاهش قیمت ها و دستمزد بالاتر می شود.

بنابراین توضیحات مشخص است که تورم متوسط نشان دهنده اقتصاد سالم و رو به رشد است.

تورم بد

در این مورد از تورم, برخی از مردم پول بیشتری را از تورم به دست می آورند و این پول را صرف سرمایه‌گذاری می کنند و به سرمایه‌دار تبدیل می‌شوند که افزایش این امر نشان دهنده نوعی اشتباه در سمت عرضه یا در سمت پول است.

ترسناک ترین مورد تورم که در اقتصاد رخ می‌دهد، رکود تورمی است که مرکب از رکود اقتصادی و تورم است.
این امر زمانی اتفاق می افتد که قیمت‌ها به صورت سرسام آوری افزایش می یابند، اما اقتصاد راهی برای واکنش ‌نشان دادن از طریق کاهش هزینه ها نداشته و در نتیجه تولید کارآمدتر، بازارهای جایگزین و موارد دیگر رخ می دهد.

به عبارت ساده‌تر، در این موقعیت مردم توانایی خرید کالاها را نداشته و به همین دلیل قیمت ها افزایش می‌یابند.


 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.