نرم افزارحسابداری صدگان

عملکرد جامعه حسابداران رسمی ایران تصویب شد

0 707

حسابداراپ

مجمع عمومی سالانه جامعه حسابداران رسمی ایران با حضور اعضای این جامعه در روز ۶ آذرماه امسال برگزار شد.


در این جلسه پس از احراز حد نصاب تشکیل جلسه، آقای نظام الدین ملک آرایی دبیر کل جامعه به اعضا خیر مقدم گفتند و پس از تعیین و انتخاب هیات رییسه مجمع، رسمیت جلسه اعلام و در خصوص دستورات جلسه مجمع عمومی شامل استماع و تصویب گزارش فعالیت سال ۱۳۹۱ شورای عالی، تعیین حق حضور اعضای شورا و تعیین روزنامه کثیر الانتشار اتخاذ تصمیم شد.
بر این اساس طبق مقررات آقای غلامرضا سلامی به‌عنوان رییس، خانم دکتر فریده خلعت‌بری و آقای احمد عبایی کوپایی بعنوان نظار و آقای اسفندیار گرشاسبی بعنوان منشی در جایگاه هیات رییسه قرار گرفتند.
پس از اعلام رسمیت جلسه و پیش از ورود به دستورجلسات مراسم ادای سوگند توسط اعضای جدید برگزار شد. سپس آقای سعید جمشیدی فرد نایب رییس شورای عالی به نمایندگی از شورا گزارش فعالیت سال ۱۳۹۱ را قرائت نموده و در پی آن آقای ظریف گلزار گزارش هیات عالی نظارت را به استماع حاضران رساندند.
باتوجه به گزارش‌های مزبور و طرح نکاتی از سوی اعضا، مجمع عمومی عملکرد سال ۱۳۹۱ شورا را تصویب کردند، حق حضور اعضای شورا به مبلغ فعلی را تایید و روزنامه «دنیای‌اقتصاد» را به عنوان روزنامه کثیر الانتشار تعیین نمود.
خلاصه گزارش عملکرد شورا در سال ۱۳۹۱ بشرح زیر می‌باشد:
سند راهبردی جامعه حسابداران رسمی
مهمترین تصمیمی که در شروع کار شورای چهارم گرفته شد، بازنگری و تدوین استراتژی یا سند راهبردی جامعه بود. در تدوین آن قانون و مقررات حاکم بر جامعه حسابداران رسمی، استراتژی سایر جوامع حرفه‌‌ای، برنامه‌های کاندیداهای شورای عالی دوره چهارم، مصوبات شورای عالی دوره‌های مختلف، موارد مطروحه در جلسات ماهانه اعضا و دیدگاه‌های اعضای شورای عالی و هیات مدیره، مورد توجه قرارگرفت که نقشه راه آینده، برای سال‌های پیش روست. طبق این سند راهبردی جامعه حسابداران رسمی ماموریت دارد امکاناتی را فراهم کند تا اعضای آن بتوانند خدمات حرفه ای خود را در بالاترین کیفیت انجام دهند و هدف‌هایی چون ارتقای حرفه حسابداری و حسابرسی و کمک به فرهنگ پاسخگوئی، حسابخواهی و حسابدهی در کشور و همچنین حمایت حرفه ای موثر از اعضای جامعه و نظارت موثر بر کار حسابداران رسمی و بالابردن دانش تخصصی حسابداران رسمی دنبال شود. سرلوحه این سند راهبردی، رجحان منافع عمومی بر منافع جمعی و منافع جمعی بر منافع فردی است.
۱ . اهم تصمیمات شورای عالی
کلیات
* تشکیل کارگروه جهت اصلاحات جدید مربوط به دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس.
* انتخاب نمایندگان جهت بررسی پیش‌نویس تشکیل مجامع عمومی جامعه و انتخابات اعضای شورای عالی.
* بررسی نحوه اجرای تبصره‌های ۴ و ۵ ماده ۲۷ اساسنامه جامعه.
* انتخاب نمایندگان شورای عالی جهت بررسی آیین‌نامه‌ نظارت حرفه‌ای و تصویب آیین‌نامه مربوط.
* بررسی مشارکت‌نامه تهیه شده توسط کارگروه مؤسسات و ارائه پیشنهادهای لازم جهت اصلاح آن.
* تصویب پیشنهاد هیات مدیره در خصوص اصلاح ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی مؤسسات حسابرسی موضوع ماده ۲۸ اساسنامه و اصلاحیه بعدی آن.
* انتخاب نمایندگان شورای عالی جهت کارگروه مشترک در وزارت امور اقتصادی و دارایی.
* تعیین یکی از اعضای شورای عالی جهت تهیه متن راهبری شرکتی و تدوین لایحه قانونی در این خصوص از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی.
* انتخاب نماینده شورای عالی جهت تهیه دستورالعمل سیاست‌گذاری سایت جامعه.
*تایید دستورالعمل تشکیل مجامع عمومی و تکلیف جهت ارسال برای وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی جهت تصویب (پس از اخذ نظر هیأت محترم عالی نظارت).
* تصمیم‌گیری در خصوص نحوه اطلاع رسانی امتیاز کنترل کیفیت موسسات حسابرسی در سایت جامعه.
* انتخاب نمایندگان جهت بررسی گزارش حسابرسی در خصوص کنترل‌های داخلی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس.
* اتخاذ تصمیم در مورد نظرات اصلاحی وزارت امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با آیین‌نامه تشکیل مجامع عمومی.
* تصویب حسابها و عملکرد سال ۱۳۹۰ جامعه.
* تصویب کمک به هموطنان زلزله‌زده آذربایجان.
* بررسی پیش‌نویس گزارش سال ۱۳۹۰ شورای عالی به مجمع عمومی سالانه.

پندار سیستم

* تصویب پیشنهاد هیات مدیره در ارتباط با اصلاح مفاد قراردادهای حسابرسی.
* تایید آیین‌نامه انضباطی.
*انتخاب نمایندگان شورای عالی جهت اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۸ اساسنامه با توجه به ظرفیت‌های موجود در استانداردهای حسابرسی با رویکرد تسهیل همکاری موسسات حسابرسی با سازمان حسابرسی.
* ارجاع موضوع نحوه برخورد حسابرسان با تغییرات نرخ ارز به کارگروه فنی و استانداردها.
* تصویب آیین‌نامه نحوه اداره فصلنامه حسابدار رسمی.
*تصویب ضوابط آموزش حرفه‌ای مستمر و جدول آموزش اعضا.
* اتخاذ تصمیم در خصوص بند ۳ ماده ۲۵ اساسنامه جامعه مبنی بر شرایط شراکت اعضا در موسسات حسابرسی.
* انتخاب شورای سیاست‌گذاری فصلنامه حسابدار رسمی.
* اتخاذ تصمیم نسبت پیشنهاد هیات منتخب در مورد چگونگی پذیرش کار از سازمان حسابرسی توسط اعضای شاغل و عدم تایید پذیرش کار.
* تصویب حق حضور اعضای کارگروه.
* تصویب آیین‌نامه ماموریت.
* بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد نامه سازمان بورس اوراق بهادار در ارتباط با گزارش حسابرس نسبت به کنترلهای داخلی شرکتهای پذیرفته شده در بورس.
* اتخاذ تصمیم در مورد مکاتبه با بورس جهت اعلام آمادگی برای بررسی موضوع طبقه‌بندی مؤسسات و لایحه راهبری شرکتی.
* بررسی نامه سازمان مالیاتی در خصوص معرفی نماینده جهت هیأت هماهنگی (مالیات بر ارزش افزوده) و تکلیف برای انتخاب نماینده جهت هیات هماهنگی.
* تعیین گروه‌ منتخب جهت انجام اصلاحات مورد نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی در رابطه با آیین‌نامه نظارت حرفه‌ای.
* پیشنهاد جهت تشکیل گروه‌ کاری برای اصلاح اساسنامه با توجه به ناهماهنگی‌های موجود در آن.
* انتخاب نماینده جهت حل و فصل با سازمان مالیاتی.
* تصویب جهت مکاتبه با وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در رابطه با قانون نظام راهبری شرکتی.
*تصویب تاریخ و ساعت و محل انتخابات پنجمین دوره اعضای شورای عالی.
* تایید بودجه سال ۱۳۹۲
۲ . وضعيت داخلي و جهاني حرفه
حرفه حسابداري در جهان يكي از حرفه‌هاي معتبر تلقي شده كه درآمد حاصل از خدمات در اين حرفه در سال ۲۰۱۱ معادل ۳۶۱ ميليارد دلار (۵ در هزار توليد ناخالص داخلي جهان) و تعداد افراد شاغل در آن ۵.۷۱۶.۰۰۰ نفر گزارش شده است. در مقايسه با آن، كل درآمد اعضاي جامعه حسابداران رسمي ايران در سال گذشته حدود ۰۳/۰ درصد توليد ناخالص ملي (GDP) و نسبت اعضاي شاغل در حرفه به جمعيت كشور حدود ۰۱/۰ درصد بوده در حالي كه درآمد این حرفه در كشورهاي پيشرفته و رو به توسعه رقمي حدود ۵/۰ تا ۲ درصد توليد ناخالص مالي بوده است.
 اساسا نسبت تعداد حسابدار رسمي يكي از شاخصه‌هاي مهم اقتصادي تلقي مي‌گردد. بايد يادآور شد در حالي كه متوسط حق‌الزحمه ساعتي حسابداران رسمي در سال ۲۰۱۱ معادل ۱۲۱ دلار براي رسيدگي هر يك ميليون دلار گزارش شده اين رقم در ايران فارغ از مبالغ مورد رسيدگي حداكثر ساعتي
 ۷ تا ۹ دلار مي‌باشد.
۳ . تحلیل شرایط
آمار و اطلاعات ارائه شده حاکی از رشد کمی و کیفی جامعه در طول ۱۰  سال (از ابتدای تاسیس تاکنون) می‌باشد. لکن مقایسه تعداد شرکت‌های مورد رسیدگی توسط اعضای جامعه (حدود ۰۰۰ر۲۰ شرکت) با تعداد شرکت‌هایی که اظهارنامه مالیاتی تسلیم نموده‌اند (حدود ۰۰۰ر۳۰۰ شرکت) حاکی از فاصله عمده بین واحدهای قابل رسیدگی و واحدهای مورد رسیدگی می‌باشد به عبارتی ضریب نفوذ حسابرسی در مقایسه با کشورهای توسعه یافته (طبق آمار فوق) و در مقایسه با دست‌اندرکاران کسب و کار کشور به مراتب پایین‌ است كه نتيجه اين امر مي‌تواند در شفافيت آمار و اطلاعات مالي كشور و همچنين عدم دستيابي دولت به درآمدهاي مالياتي اثرگذار باشد.
تبلیغ عملی و تئوری برای شناساندن حرفه و خدمات آن، تقویت فرهنگ استفاده از خدمات حرفه‌ای در بین ذی‌نفعان، جلب پشتیبانی دولت و مراجع تاثیرگذار بر کار حرفه، بهبود و کیفیت، توجه به نیاز ذی‌نفعان و تنوع‌دهی به محصولات حرفه‌ای، همکاری سازمان یافته با مراکز علمی و دانشگاهی و انجمن‌های حرفه‌ای دنیا، تجهیز حرفه به فن‌آوری‌های نوین (حسابرسی کامپیوتری و حسابرسی مبتنی‌بر ریسک)، محورهای مهمی است که توسط این شورا مورد توجه قرار گرفته و در آینده نیز می‌بایست به نحو مؤثری پی‌گیری شود.
منبع : دنياي اقتصاد

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.