نرم افزارحسابداری صدگان

ابهام در بند ۷۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۲

0 618

حسابداراپ

مصطفی باتقوا*
در بند ۷۴ قانون بودجه سال ۹۲ آمده است:
«کلیه جریمه‌های مالیاتی» ناشی از تاخیر در پرداخت مربوط به عملکرد سال‌های ۱۳۸۹،۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ بنگاه‌های تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری که بتوانند ظرف شش‌ماه پس‌از لازم‌الاجرا شدن این‌قانون نسبت به تسویه اصل بدهی مالیاتی قطعی‌شده خود اقدام کنند، بخشوده می‌شود.


براساس بخشنامه صادره سازمان امور مالیاتی به تاریخ ۲۵/۰۵/۱۳۹۲ به این موضوع تاکید شده است که تنها بخشش برای مالیات عملکرد است.

پندار سیستم

در حالی که این بینش و تفسیر صحیح به دلایل ذیل صحيح نيست:
الف/ در متن بند بالا عنوان شده «کلیه جریمه‌های مالیاتی» .بنابراین اگر نیاز بود، تنها بخشش شامل مالیات عملکرد باشد، حتما قانون‌گذار باید به این موضوع به صراحت اشاره می‌کرد. حال که موضوع، ابهام دارد و محل مناقشه است با عنایت به اصل ۷۳ قانون اساسی، در صورت وجود ابهام در قانون، باید استفساریه از مجلس شورای اسلامی دريافت شود. شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است. (نه شخص دیگری)
ب/ کلمه عملکرد حالت عمومی دارد. به عنوان مثال هنگام صدور برگ تشخیص برای مالیات حقوق عنوان می‌شود‌: برگ تشخیص مالیات حقوق‌، عملکرد سال ۱۳۹۰ یا برگ مطالبه مالیات تکلیفی‌، عملکرد سال ۱۳۹۰ و… پس دقت می‌شود کلمه عملکرد هم براي مالیات عملکرد‌، هم براي مالیات حقوق و هم براي مالیات تکلیفی به کاربرده شده است. اینکه ادارات مالیاتی به شرح يادشده برداشت و تفسیر شخصی می‌کنند و سازمان امور مالیاتی بخشنامه به شرح بالا صادر می‌کند، صحیح نيست.

*حسابدار رسمی و حسابدار مستقلmbataghvaiacpa@yahoo.com

منبع : دنياي اقتصاد


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.