نرم افزارحسابداری صدگان

خودداری اصناف از ارائه اطلاعات برای تعیین مالیات ۹۱/ حمایت مالیاتی از تولید

0 576

حسابداراپ

معاون سازمان امور مالیاتی از درخواست اصناف برای عدم ارائه مشخصات سود و زیان و تکمیل دفاتر برای پرداخت مالیات سال ۹۱ خبر داد و گفت: در حالی که سهم اصناف در تولید ناخالص داخلی ۳۰ درصد است تنها ۶ درصد مالیات را می‌پردازند.

 

حسین وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در مورد جلسات سازمان امور مالیاتی با اصناف و نحوه اخذ مالیات عملکرد سال ۹۱ گفت: در توافق سال ۹۰ با اصناف مقرر شد اطلاعات هویتی مؤدیان کامل باشد و ترازنامه سود و زیان، حساب درآمد ـ هزینه و دفتر حساب به صورت کامل ارائه شود و حتی مهلت داده شد که تا پایان آبان ۹۱ و بعد در مهلتی مجدد تا ۱۵ آذرماه برای ثبت‌نام اقدام کنند.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی افزود: از دو میلیون و ۸۰۰ هزار اظهارنامه‌ای که سال گذشته از اصناف دریافت کرده‌ایم، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای دریافت شماره اقتصادی ثبت‌نام کرده‌اند که از این میزان ۸۹۰ هزار مؤدی، اطلاعات غلط داده‌اند.

وی افزود: بنابراین، با توجه به این مسائل و عدم انجام شرایط توافق که به امضای طرفین رسیده بود، تعدادی از مؤدیان در سال گذشته از طرح توافق خارج شده و مورد رسیدگی مالیاتی قرار گرفته‌اند،بدیهی است برای آنها برگ مالیات قطعی فعلاً صادر نخواهد شد.

*درخواست اصناف برای عدم تکمیل دفاتر و مشخصات

وی گفت: اما در جلسات امسال، اصناف تقاضا دارند که ترازنامه سود و زیان و مشخصات هویتی را برای مالیات ارائه نکنند و مالیات با کمی افزایش نسبت به سال قبل دریافت شود.

وکیلی تصریح کرد: انتظار مسئولان مجامع و شورای اصناف این است که بدون دادن مشخصات، دفتر، ثبت نام برای شماره اقتصادی و حتی جمع درآمد و هزینه سالانه با درصدی افزایش نسبت به سال گذشته، مالیات را پرداخت کنند.

*مالیات دریافتی از مشاغل ۶ درصد کل است

به گفته وی نتیجه این نوع توافقات از سال‌های گذشته موجب شده تا سهم بخش مشاغل که ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند، از کل درآمد مالیاتی تنها ۶ درصد باشد و حقوق‌بگیران بیش از دو برابر کل مشاغل، مالیات پرداخت کنند.

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: اصناف برای عملکرد سال ۹۱ نه تنها حاضر به ارائه ترازنامه سود و زیان نیستند حتی جمع درآمد و هزینه سالانه را نیز تمایل ندارند، اعلام کنند و خواستار عدم ارائه مشخصات هویتی کامل، دفتر حساب و اظهارنامه الکترونیکی هستند.

وکیلی گفت: با توجه به بروز این مسائل و مجموع شرایط، سازمان امور مالیاتی دستورالعمل خوداظهاری را برای دریافت اظهارنامه و مالیات سال ۱۳۹۱ اصناف را اعلام کرد و مؤدیان می‌توانند براساس شرایط آن، نسبت به ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات اقدام کنند.

* حمایت از واحدهای تولیدی در پرداخت مالیات

به گفته وی، براساس دستورالعمل ۱۵۸ سازمان، مؤدیان مالیاتی می‌توانند از طریق خوداظهاری، مالیات پرداخت کنند و تفاوت این دستورالعمل با سال‌های گذشته، نگاه ویژه آن به بخش تولید است.

وکیلی تصریح کرد: در بخشنامه امسال برای واحدهای تولیدی تهران و مراکز استان‌ها ۱۴ درصد و برای سایر نقاط کشور ۱۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین برای مشاغل غیرتولیدی در تهران و مراکز استان ۱۶ درصد و سایر نقاط کشور ۱۴ درصد نسبت به سال قبل در نظر گرفته شده است.

* مزایای ارسال اظهارنامه الکترونیکی

وکیلی در مورد دیگر شرایط این بخشنامه گفت: در صورتی که مؤدیان اظهارنامه را به صورت الکترونیکی ارسال کنند، می‌توانند ۴۰ درصد مالیات را به صورت نقد و مابقی را در ۶ قسط پرداخت کنند، در حالی که ارسال اظهارنامه به صورت دستی موجب می‌شود که مؤدی کل مالیات را به همراه اظهارنامه پرداخت کند.

وی با بیان اینکه امسال شرط ارائه دفتر حساب برای مشاغل تسهیل شده، اضافه کرد: به این صورت که تنها افرادی که به صورت نمونه از سوی سازمان انتخاب می‌شوند یا مورد رسیدگی قرار می گیرند، باید دفاتر خود را ارائه کنند، اما همه مؤدیان باید دفتر حساب داشته باشند.

*معکوس شدن میزان مالیات پرداختی کارمندان و اصناف

معاون سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه حقوق‌بگیران، مالیات را قبل از دریافت حقوق می‌پردازند اما به اصناف مهلت و امتیاز داده می‌شود، چرا با عدم پرداخت مالیات برخورد سخت‌گیرانه ندارید؟ اظهار داشت: با توجه به حدود ۲۰ سال توافق مالیاتی با اصناف که موجب شده مالیات دو برابری اصناف نسبت به حقوق‌بگیران نسبت معکوس پیدا کند و مالیات حقوق‌بگیران دو برابر آنها شده است، تغییر عادت این دسته از مؤدیان به رعایت تکالیف قانونی و تمکین در مقابل مقررات و پرداخت مالیات حقه با توجه به مجموع شرایط کشور، مشکل شده است.

وی گفت: سهم اصناف در مجموع مالیات‌های مستقیم ۸ درصد و از کل مالیات‌ها ۶ درصد است؛ این در حالی است که مالیات حقوق ۱۵ درصد و اشخاص حقوقی ۶۹ درصد کل را تشکیل می‌دهند.

وکیلی در ادامه این گفت‌و‌گو خبر داد: در سال ۱۳۹۱ حدود ۷۸ درصد از مجموع مالیات‌ وصولی را مالیات‌های مستقیم و ۲۲ درصد را مالیات بر کالا و خدمات و ارزش افزوده تشکیل می‌دهد.

وی در مورد تکمیل بانک اطلاعاتی مؤدیان مالیاتی گفت: برای این کار با برخی دستگاه‌ها در حال مذاکره هستیم و تفاهمنامه ما در این زمینه با سازمان ثبت احوال به امضاء رسیده است.

معاون سازمان امور مالیاتی همچنین در مورد مالیات بر خرید و فروش سکه گفت: کسانی که شغل آنها خرید و فروش سکه باشد، مشمول مالیات سود آن خواهند بود که جزء مالیات مشاغل است و باید اظهارنامه آن را ارایه کنند.

گفت‌وگو از:‌ ابراهیم تاجیک


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.