نرم افزارحسابداری صدگان

سوءاستفاده ازکارتهای بازرگانی

0 591

حسابداراپ

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان به دارندگان کارتها بازرگانی هشدار داد مراقب افراد سودجو باشند.


علیرضا بکایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در همدان با بیان اینکه کارت بازرگانی براساس قانون صادرات و واردات ایران و قانون امور گمرکی کارت یا برگه شناسایی تجار محسوب می شود که برای انجام تشریفات صادرات و واردات در گمرک‌ها مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: کارت بازرگانی فقط برای انجام تشریفات برای شناسایی هویت واردکننده یا صادرکننده است و واردکننده یا صادرکننده می تواند هم اشخاص حقوقی و هم حقیقی باشد.

وی با اشاره به اینکه هر دارنده کارت بازرگانی باید یک واحد تجاری برای مراجعه داشته باشد، عنوان کرد: دارنده کارت بازرگانی تمامی مسؤولیتهای ناشی از صدور و نگهداری آن را برعهده دارد.

بکایی ادامه داد: زمانی هست که شاید یک دارنده کارت بازرگانی اطلاعات دقیق از شرایط و نحوه بهره برداری از کارت بازرگانی را نداشته باشد یا اینکه از مسؤولیتهای حقوقی داشتن کارت آگاهی نداشته باشد و ممکن است آن را در اختیار دیگران قرار دهد یا براساس وکالت نامه هایی استفاده از کارت بازرگانی با نام خود را به دیگران واگذار کند.

وی یادآور شد: ممکن است که برخی افراد سودجو برای فرار از برخی مسؤولیتها همچون فرار مالیاتی با تطمیع دارندگان کارتهای بازرگانی مبالغ اندکی به آنها واگذار کنند و به نام دارنده کارت بازرگانی اقدام به تجارت کنند.

پندار سیستم

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام کرد: کارت بازرگانی در صادرات در چند ماهه اخیر مورد سوءاستفاده قرار گرفته و تعهدات ارزی ناشی از صادرات علت آن است چراکه صادرکنندگان باید ارز ناشی از صادرات را به سیستم بانکی داخلی بازگردانند و به این علت برخی که دوست ندارند یا توانایی انجام این تعهدات را ندارند با کارتهای بازرگانی دیگران اظهار کالاهای صادراتی را انجام داده و این تعهدات را برای دارنده کارت بازرگانی ایجاد می کنند و مبلغ مختصری هم به دارنده کارت بازرگانی پرداخت می کنند.

بکایی بیان کرد: در مورد واردکنندگان نیز این موضوع از سالهای پیش در حال انجام است به این ترتیب که واردات چون مشمول مالیات است و سیستم مالیاتی کشور به صورت آنلاین انجام نمی شود واردکنندگان از کارتهای دیگران استفاده می کنند. به طوری که وقتی کسی اقدام به واردات می کند مالیات آن ممکن است یک سال دیگر محاسبه شود.

وی اضافه کرد: سوء استفاده کنندگان تا آنجایی که می توانستند با کارت بازرگانی افراد مورد غفلت واقع شده صادرات انجام می دهند و هزینه ای هم به دارنده کارت پرداخت می کنند. افراد زیادی در زمینه کارت بازرگانی دچار مشکل شده اند و تعهدات و بدهی بالایی برای آنها ایجاد شده است.

به گفته بکایی دارندگان مورد سوءاستفاده قرار گرفته کارت بازرگانی تصور عمق این کلاه برداری را نمی کردند و به نوعی بی اطلاعی موجب به وجود آمدن این مشکلات می شود.

وی با بیان اینکه قبل از سال ۱۳۸۷ عده ای فرصت طلب در روستاها طعمه های خود را پیدا می کردند، خاطرنشان کرد: در آن سالها براساس قوانین نیازی به حضور فرد برای دریافت کارت بازرگانی نبود و به همین علت برخی افراد سودجو در روستاها افراد پیر و سالخورده ای که سن بالایی داشتند را طعمه خود قرار می دادند و در قبال مبالغ ناچیزی که به آنها پرداخت می شد به نام آنان کارت بازرگانی می گرفتند و واردات زیادی انجام می دادند و تا اداره‌های مربوطه متوجه قضایا شوند افراد فوت شده بودند.

بکایی اعلام کرد: اما از سال ۱۳۸۷ به بعد شرایط برای دریافت کارت بازرگانی سخت تر شد.

معاون توسعه تجارت خارجی استان همدان به دارندگان کارتهای بازرگانی توصیه کرد که مراقب کارتهای بازرگانی خود باشند و کارت را به صورت قطعی برای انجام هر گونه عملیات واگذار نکنند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.