نرم افزارحسابداری صدگان

افق بازارهای مالی ۹۲

0 696

حسابداراپ

در آستانه سال نو و با نزديك شدن به زمان انتخابات، دولت تلاش دارد تا به هر نحوي قيمت‌ها را در بازار كاهش دهد؛ اما اين خواسته دولت به دليل شرايطي كه خودش مسبب آن است معلوم نيست با موفقيت مواجه ‌شود. از طرفي در مورد مذاکرات خبر از توافقی بزرگ می‌رسد (شاید نه استراتژیک ولی حداقل تاکتیکی). بالاخره پس از قریب ۱۶ سال مذاکره مردم انتظار گشایش را دارند تا شرايطي همچون گذشته را شاهد باشیم که موجبات تثبیت و آرامش کشور فراهم گردد.

.

افزايش نقدينگي در هشت سال گذشته موجب افزايش سمت تقاضا و كاهش ميزان توليد باعث كاهش سمت عرضه شده است. اين موضوع باعث شرايط ركود تورمي در اقتصاد شده و به همين دليل تلاش‌هاي دولت در جهت كاهش قيمت‌ها به دليل وجود حجم عظيم نقدينگي و فقدان توليد داخلي با مقاومت بازار مواجه مي‌شود. تلاش‌هاي اخير دولت در دو حوزه سكه و ارز نيز با مقاومت روبه‌رو شده است و در هر دو حوزه دولت به‌رغم وعده‌هاي بزرگ دستاوردهايي كوچك داشته است؛ اما باید اعلام کرد که می‌توان سال بعد در انتظار رونق خوبی برای برخی بازارها بود:

پندار سیستم

.
مقصر گراني سکه كيست؟
چندی پیش بانک مرکزی خبر از شروع دور جدید طرح پیش فروش داد؛ اما این در حالی بود که کارشناسان از عدم وجود حباب در بازار سکه خبر داده بودند و جالب آنکه در حرکتی عجیب با تعیین قیمتی بالاتر از بازار سبب افزایش موقت قیمت بازار شد تا کاهش آن و معلوم نشد چه نیتی با این کار داشت. حال جالب بود که بانک مرکزی بدون توجه به تحلیل‌های کارشناسان از آنجا که در پیک قیمتی طلای جهانی اقدام به خرید بخشي از طلاها و افزودن بر ذخایر خویش کرده بود حاضر به اعلام قیمت پایین نبود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که سقف قیمتی سکه عملا با این طرح بانک مرکزی و ادامه رکود قیمت جهانی طلا (ازجمله کاهش ذخایر طلای صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در طلا) بسته شده باشد و از سوی دیگر مشاهده می‌شود که در روزهای اخیر بازار سهام آمریکا رونق تازه‌ای گرفته و کارشناسان اعلام داشته‌اند که بهای پایین سوخت و نیروی کار باعث شده که بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی تصمیم بگیرند که دوباره در این کشور سرمایه‌گذاری کنند.

.
ارز و بازي دوطرفه
بازاری که عمده مردم آن را با عنوان دلار می‌شناسند و شاهد نوسانات فراوانی در چند وقت اخیر در آن بوده‌ایم. بازاری که وقتی داغ می‌شود و بالا می‌رود و نزدیک پیک قیمتی می‌رسد تازه مردم عادی وارد آن می‌شوند، بی‌خبر از هیجان کاذب به‌وجود آمده و سپس کاهش موقت آن توسط همان عده که قیمت را افزایش داده اند تا دوباره ارزهای گران فروخته شده را ارزان به چنگ آورند. اکنون چندی است که بازار رویت اخبار مثبت را در دستور کار خویش قرار داده است و با جو امیدوار‌کننده‌ای که وزیر امور خارجه نیز به وجود آورده منتظر رویت قیمت‌های پایین‌تری برای ارز بایستی بود که نمود آن را در کاهش گسترده گروه قندی در بورس (گروه قندی دارای همبستگی مثبت و قوی با ارز است) نیز می‌توان دید. 

.
احسان غفوریان – مدیر معاملات آتی کارگزاری مشاوران سهام 

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.