نرم افزارحسابداری صدگان

درآمد مالیاتی حداکثر ۵ هزار میلیارد تومان قابل افزایش است.

0 609

حسابداراپ

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گرچه سیاست دولت افزایش مالیات به جای نفت است، اما درآمد مالیاتی حداکثر تا ۵ هزار میلیارد تومان قابل افزایش است.

.

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که در مجلس و کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است، افزود: کمیته‌های مربوطه پولی و مالی در مورد اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در کمیسیون اقتصادی تشکیل و  بررسی‌ها آغاز شده است.

.

وی افزود: بعد از اینکه تقاضای دولت مبنی بر رسیدگی به لایحه مالیاتی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در مجلس موافقت نشد، در نتیجه در کمیته‌های تخصصی کمیسیون اقتصادی بررسی شد و با روش کنونی اگر لایحه بودجه ۹۲ بررسی شود، قطعا تصویب قانون اصلاح مالیات‌ها در سال  ۹۲ خواهد بود.

.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: البته مانعی نیست که بخشی از موارد لایحه اصلاح قانون مالیاتی در لایحه بودجه ۹۲ لحاظ شود و قانون بودجه بر اساس لایحه مالیاتی تنظیم شود.

.

نماینده لاهیجان در مجلس تأکید کرد: از طرفی درست است که مالیات باید جانشین درآمد نفتی شود، اما نمی‌توان به یکباره درآمد مالیاتی را جایگزین نفت کرد و به نظر من سال آینده حداکثر ۵ هزار میلیارد تومان می‌توان به درآمد کنونی مالیات اضافه کرد.

.

ندیمی افزود: از طرفی مالیات نباید آنقدر افزایش پیدا کند که مانع سرمایه‌گذاری در اقتصاد شود و تا مردم در جریان تولید و درآمد اقتصادی قرار نگیرند، امکان پرداخت مالیات ندارند.

.

این نماینده مجلس در مورد سهم درآمد مالیاتی از بودجه عمومی دولت گفت: لایحه بودجه حدود ۱۰ پارامتر اصلی دارد که باید این موارد روشن شود، تا در مورد سهم مالیات قضاوت کرد، اما هنوز لایحه دولت ارائه نشده و ارقام کلان بودجه مشخص نیست.

.

ندیمی افزود: بودجه عمومی دولت در سال جاری حدود ۱۵۶ هزار میلیارد تومان است که اگر درآمد مالیاتی پیشنهاد شده دولت حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان باشد تقریبا  ۴۰ درصد درآمد بودجه عمومی از مالیات تأمین می‌شود.

.

ندیمی تأکید کرد: اعداد مالیاتی به نظر من باید در سطح درآمد قانون بودجه سال جاری باشد که این کار بزرگی خواهد بود، چون بسیاری از فعالیت‌ها و جریان تولید دچار کاهش رشد شده است، اما اگر درآمد مالیاتی در سال آینده یکباره به ۱.۵ تا ۲ برابر افزایش یابد، تبدیل به مشکوک‌الوصول و کسری بودجه خواهد شد که در آن موقع هزینه انجام می‌شود، اما بودجه تأمین نمی‌شود که این برای دولت مناسب نیست.

پندار سیستم

.

نماینده لاهیجان در مورد انتقاد برخی از فعالان اقتصادی مبنی بر غیرشرعی بودن مواردی از لایحه اصلاح قانون مالیات گفت: در بخشی از مسائل در اصلاح قانون ورود شده که نیاز به اذن و مجوز مقام معظم رهبری دارد، همان گونه که در زمان امام خمینی(ره) و یا قبلا از مقام معظم رهبری مجوزهایی گرفته شده است، مثلا در مالیات فعالیت‌های زیرمجموعه آستان قدس و مانند آن که چون حیطه قانون‌گذاری و حد و حدود آن بر اساس قانون اساسی مشخص شده و در زیرمجموعه رهبری قرار دارد، بنابراین ورود مالیاتی به این موارد نیاز به مجوز و اذن دارد.

.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اینکه قبلا نیز برای گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از محصولات کارخانه‌های زیرمجموعه آستان قدس اجازه گرفته شده است، گفت: در مورد موضوعات زیر نظر رهبری ۳ مطلب وجود دارد که با در نظر گرفتن رفتار برابر اقتصادی بین مجموعه‌های یاد شده و بنگاه‌های تولیدی و نیز گرفتن اجازه از مقام معظم رهبری و همچنین حد و حدود حوزه قانونگذاری باید رعایت شود.

.

وی افزود: از طرفی اصل گرفتن مالیات باید یک حرکت همه‌گیر باشد و همه افراد باید مالیات بدهند، نه اینکه از برخی مجموعه‌ها مالیات گرفته شود و دوباره برگشت شود و از برخی فعالیت‌ها نیز مالیات گرفته شود.

.

ندیمی گفت: هم اکنون مجموعه‌هایی مانند قرب کوثر از زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا کمک به ساخت مسجد در مناطق محروم می‌کند و به دولت کمک می‌شود.

.

ندیمی تأکید کرد: گاهی دولت سود تسهیلات برای سرمایه‌گذاری را قبول می‌کند که در نتیجه آن باید هزینه تمام شده محصول تولید شده برای مردم ارزان‌تر شود و یا اینکه گاهی کالای ضروری و استراتژیک تولید می‌شود که برای جلوگیری از واردات آن و یا قاچاق به خارج در مورد مالیات تخفیف گرفته می‌شود.

.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اینکه لایحه اصلاح قانون مالیات در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: لایحه اصلاح قانون مالیاتی در کمیته‌های فرعی، کمیسیون اقتصادی و همچنین کمیسیون‌های فرعی مانند برنامه و بودجه، عمران، اجتماعی و فرهنگی بررسی می‌شود و هنوز گزارش صحن کمیسیون اقتصادی ارائه نشده است.

.

ندیمی تأکید کرد: به احتمال زیاد تصویب نهایی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۲ خواهد بود.

.

به گزارش فارس لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم یکی از پروژ‌ه‌های اصلی طرح جامع مالیاتی است که خود این طرح نیز به عنوان یکی از محورهای هفت گانه طرح تحول اقتصادی به شمار می‌رود.

.

از این طرح تحول اقتصادی، محور اصلاح و هدفمندی یارانه از سال ۸۹ اجرا شد ، محور اصلاح قانون گمرکی از سال ۹۰ آغاز و محور اصلاح مالیاتی از امسال شروع می‌شود، هنوز محور اصلاح نظام توزیع، نظام بانکی و بیمه، قانون بازار سرمایه و اصلاح نظام پول ملی وارزی انجام نشده است.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.