نرم افزارحسابداری صدگان

نقش مهم ساختار رهبری هیئت مدیره شرکت‌ها

0 560

حسابداراپ

ساختار رهبری هیئت مدیره شرکت ها به خصوص شرکت های حاضر دربازارهای سهام در تمام دنیا بسیار مهم است.

.

.

ساختار رهبری هیئت مدیره شرکت ها به خصوص شرکت های حاضر در بازارهای سهام و به ویژه آن چه به نقش رئیس هیئت مدیره و یکی بودن و یا مجزا بودن آن با مدیر عامل ارتباط دارد، در تمام دنیا بسیار مهم است. امروز وجود یک رئیس هیئت مدیره مستقل در بسیاری از ساختارهای هیئت مدیره در کشورهای مختلف به امری پذیرفته شده تبدیل شده است.

.

در کشورهای کانادا و آلمان ۵۵ و ۵۰ درصد شرکت ها در بورس رئیس هیئت مدیره مستقل داشته و در کشوری چون انگلستان بیشترین میزان روسای هیئت مدیره مستقل با ۷۶ درصد در بورس فاینانسال تایمز (Financial Times) وجود دارد.در امریکا هم ۲۰ درصد از شرکت های لیست شده در بازار سهام S&P رئیس هیئت مدیره مستقل دارند.

.

پندار سیستم

بررسی روندهای رهبری در هیئت مدیره شرکت ها در بازار سهام S&P آمریکا طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ هم  نشان می دهد تعداد شرکت های این فهرست در بورس امریکا که دارای مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره مجزا هستند از سال ۲۰۰۳ به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. همچنین درصد شرکت های دارای رئیس هیئت مدیره غیرموظف مستقل نیز از ۹ درصد در سال ۲۰۰۴ به ۲۱درصد در سال ۲۰۱۱ افزایش پیدا کرده است.

.

این که چه ساختار رهبری در هیئت مدیره سودمند است به شرایط شرکت و در زمان مشخص بستگی دارد و تحت تاثیر مسائلی مانند کسب و کار و محیط نظارتی و همچنین هزینه ها، منافع و چالش های پیش روی شرکت بوده و تمایل به وجود ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل مجزا کماکان ادامه دارد.

.

در این روند، شرکت ها به این مسئله توجه می کنند که آیا رئیس هیئت مدیره باید بازنشسته شود. برخی شرکت ها از روسای هیئت مدیره بازنشسته در ترکیب خود استفاده می کنند و برخی دیگر رئیس پیشین را ترجیح می دهند.

.

علیرضا امیدوار

مدیرعامل مرکز ترویج حاکمیت شرکتی

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.