نرم افزارحسابداری صدگان

دیدگاه فعالان صنعتی در مورد تقسیط مالیات صنعت

0 576

حسابداراپ

 «مالیات بخش صنعت قسط‌بندی می‌شود.» این وعده دیگر مسوولان در جهت حمایت از بخش صنعت است. بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی قرار است اگر فعالیت‌های بخش تولیدی و صنعتی در پرداخت مالیات با مشکلی روبه‌رو شود، در چارچوب و تکالیف قانونی تمهیدات لازم برای پرداخت مالیات آنها فراهم شود.

.

قسط‌بندی کردن مالیات بخش صنعت یکی از این تمهیدات است که رییس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی در رابطه با آن می‌گوید: در این جلسات رایزنی‌هایی برای پشتیبانی و حمایت از بخش صنعت در زمینه مالیات امسال انجام شده است. به گفته علی عسکری، بر اساس قانون اگر مالیات به یك واحد صنعتی تعلق گیرد حداكثر تمهیدات قانونی در نظر گرفته شده برای آنها تقسیط مالیات پرداختی اعمال می‌شود. وی دو روز پيش در خصوص قانون بودجه سال جاری مبنی بر تهاتر بدهی دولت با مالیات بخش صنعت گفت: اجرای این قانون منوط به مصوبه دولت است. 

..
ضرورت افزایش پوشش مالیاتی 
قسط‌بندی مالیات بخش صنعت در حالی از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام شده است که فعالان صنعتی دیدگاه‌های مختلفی را در رابطه با آن مطرح می‌کنند. دبیر انجمن صنایع ریخته‌گری در مورد اجرایی شدن این تصمیم می‌گوید: در شرایط فعلی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند و حاشیه سود آنها در یک تا دو سال اخیر به شدت کاهش یافته است.
عبدالحمید قدیمی در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: با توجه به مسائل بخش صنعت به نظر می‌رسد که وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور باید تلاش کند که سطح مالیات را به حد قابل قبولی برساند. در واقع باید پوشش مالیاتی کشور بیشتر شود نه اینکه عمق آن افزایش یابد.

.
دبیر انجمن صنایع ریخته‌گری با بیان اینکه مسوولان باید بپذیرند که کسب و کار صنعت به خصوص از سال گذشته تاکنون شرایط طبیعی نداشته است، گفت: خیلی از واحدها در یک سال گذشته زیان ده نیز شده‌اند. وی افزود: ضریب مالیاتی برای واحدهای تولیدی و صنعتی معمولا ضریب ثابتی دارد که بر اساس مقدار فروش تعیین می‌شود. در واقع سازمان امور مالیاتی کشور در محاسبه مالیات به افزایش هزینه‌ها و زیان‌دهی واحدها توجهی ندارد. قدیمی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی معتقد است که واحدهای زیان‌ده باید تعطیل شوند، اظهار کرد: پرداخت مالیات از سوی واحدهای تولیدی و صنعتی به صورت سالانه است، اما پرداخت آن به صورت علی الحساب است. در واقع اگر طی سال‌های بعد سازمان امور مالیاتی به اسنادی دسترسی پیدا کند که واحدها درآمد بیشتری داشته اند، مالیات متمم برای آنها تعیین می‌شود. 

پندار سیستم

.
تقسیط مالیات عملکرد یا ارزش افزوده؟
علیرضا حائری، دبیر انجمن صنایع نساجی ایران نیز با اشاره به اینکه تقسیط مالیات عملکرد پیش از این نیز صورت می‌گرفته است، گفت: بر اساس روشی که در گذشته اعمال می‌شد، از زمان تعیین و ابلاغ رقم مالیات، تولید کننده می‌توانست ۳۰ درصد مالیات تعیین شده را نقد و مابقی را در مدت شش ماه و مشروط به اینکه به سال بعد موکول نشود، پرداخت کند.

.
دبیر انجمن نساجی ایران معتقد است با توجه به اینکه قسط‌بندی مالیات در گذشته نیز صورت می‌گرفت، باید دید که در روش جدید چه تغییری صورت گرفته و آیا علاوه بر مالیات عملکرد، تقسیط شامل مالیات بر ارزش افزوده نیز خواهد شد. به گفته حائری، در حال حاضر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان مشکل‌ساز شده است، چرا که بر اساس قانون، تولیدکننده هر سه ماه یکبار باید ارزش افزوده ایجاد شده را محاسبه و مالیات آن را پرداخت کند، در حالی که وجه حاصل از فروش هر شش ماه یکبار به دست تولیدکنندگان می‌رسد که اجرای این روش کاهش نقدینگی واحدهای تولیدی را به همراه خواهد داشت، به همین دلیل تولیدکنندگان از تقسیط مالیات بر ارزش افزوده استقبال می‌کنند.

.
دبیر انجمن نساجی در پاسخ به این سوال که تقسیم‌بندی صورت گرفته به صورت کلی چه کمکی به بخش تولید می‌کند، می‌گوید: در صورتی که در روش پیشین تغییراتی صورت گیرد، می‌تواند فرصت و عملکرد بهتری را برای بخش صنعت به همراه داشته باشد، اما این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که اجرای چنین روش‌هایی تنها به صورت کوتاه مدت جوابگوی برخی از مشکلات است و در بلندمدت چاره ساز نخواهد بود.

.
قوانین هم راستا باشد
ابوالحسن خلیلی، از دیگر فعالان صنعتی است که در مورد تقسیط مالیات بخش صنعت معتقد است: قطعی شدن مالیات بخش صنعت معمولا با تاخیر یک تا دو سال صورت می‌گیرد.
دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران افزود: آن چیزی که در این میان اهمیت دارد هم‌راستا بودن بخشنامه‌های دستگاه‌های مختلف با یکدیگر است. وی با اشاره به شرایط دریافت وام از سوی واحدهای تولیدی و صنعتی، گفت: یکی از شرایط دریافت وام بانکی ارائه تسویه حساب مالیاتی است. بنابراین اگر قرار باشد که مالیات بخش صنعت به صورت قسطی دریافت شود، باید در هنگام استعلام بانک‌ها از سازمان امور مالیاتی، این موضوع نیز لحاظ شود.
دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه تقسیط مالیات بخش صنعت یک گام به جلو در جهت حمایت از بخش صنعت تلقی می‌شود، گفت: در حال حاضر سختگیری بازرسان مالیاتی زیاد است و در شرایط امروز صنعت لازم است که کمک و مساعدت بیشتری برای این بخش صورت گیرد. 

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.