نرم افزارحسابداری صدگان

دلايل افزايش قيمت تمام شده توليد كالا در ايران

0 1,703

حسابداراپ

برخي كارشناسان معتقدند قيمت تمام شده بعضي كالاها در كشور ما به سه برابر متوسط جهاني نيز رسيده است. اما سوال اساسي اين است كه چه عواملي باعث مي‌شود قيمت تمام شده كالاها تا اين حد افزايش يابد؟

.

.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،در كاهش قيمت تمام شده عوامل موثري دخيل‌اند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به كاهش سيكل توليد و افزايش حجم توليد كالا و خدمات اشاره كرد. كاهش زمان توقف، تعمير و خواب ماشين‌آلات و تجهيزات، بومي‌سازي و توليد داخلي با جايگزيني مواد اوليه، كاهش ضايعات و دورريزها، بهبود سيستم و فرايند توليد و كاهش مصرف انرژي نيز از جمله فاكتورهايي است كه به كاهش قيمت تمام شده مي‌انجامد. افزايش توليد و در نتيجه سرشكن شدن هزينه‌هاي سرانه سربار مي‌توانند به شدت قيمت تمام شده كالاها را كاهش دهند.

.

ايران يكي از كشورهاي مهم در مسير ترانزيت دنياست، ولي متاسفانه از ظرفيت‌هاي ترانزيتي آن به خوبي استفاده نشده و بيشتر مواقع بارهاي ترانزيتي از كريدورهاي رقيب عبور مي‌كنند. به نظر مي‌رسد تحليل مسيرهاي ترانزيتي در ايران و مقايسه آن با كشورهاي همجوار مانند تركمنستان، ازبكستان و قزاقستان مي‌تواند به بهبود شرايط ترانزيت و در نهايت كاهش هزينه حمل ونقل بينجامد.

پندار سیستم

.

هم اكنون دستگاه‌هاي مختلفي در كشور به صورت مستقيم يا غير مستقيم در پروسه قيمت تمام شده كالا و خدمات دخيلند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت كشور، اتاق‌هاي بازرگاني، وزارت جهاد كشاورزي و حتي وزارت خارجه اشاره كرد. اين درحالي است كه سهم هر كدام از اين دستگاه ها در اين موضوع متفاوت است.

.

عادلانه نبودن توزيع زيرساخت‌ها و نهاده‌هاي توليدي دولتي، عدم تمايل بنگاه‌ها به بهره گيري از خدمات شركت‌هاي مشاور، نامساعد بودن فضاي كسب و كار شركت‌هاي مشاور، توجه ناكافي مديران دستگاه‌ها به ارتقاي بهره‌وري و كوچك بودن بنگاه‌ها از جمله مهم‌ترين عوامل افزايش قيمت تمام شده كالا در ايران ذكر شده است.

.

از سوي ديگر وجود ظرفيت‌هاي فراوان خالي در صنايع همگن، عدم سيستم حسابداري صنعتي و محاسبه دقيق و به هنگام قيمت تمام شده و عدم توجه به تكنيك‌هاي جديد توليد از ديگر علل افزايش قيمت تمام شده در ايران است.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.