نرم افزارحسابداری صدگان

چرايی لغو مجوز ها در شبكه بانكی؟

0 608

حسابداراپ

بانك مركزي اين روزها حسابي سرگرم تعيين تكليف بانكها و موسسات مالي در شرف تاسيس است.هنوز بانك مركزي پاسخ نداده كه بدون رضايت و برگزاري مجمع عمومي چگونه بانكها و موسسات را يكطرفه ادغام مي كند؟اين خود باعث چالش در جامعه و بورس مي شود.

.
در فرآيند ساماندهي موسسات مالي و بانكها بويژه خصوصي ها، بانك مركزي بعضا با شدت بالايي برخورد مي كند و در برخي موارد، تخلف ساير بانكها و موسسات از نظر ها پنهان مي شود.بانك مركزي تنها در يك مورد بانك تات با برگزاري مجمع و راي سهامداران ادغام را صورت داده است.اما در ساير ادغام ها و لغو مجوزها به يكباره و بدون اطلاع رساني شفاف و تعيين تكليف سهامداران عمل كرده است.

.
شبكه بانكي كشور اكنون در مرحله حساسي قرار دارد و بانكها به عنوان پيشقراولان مقابله با تحريم و تامين منابع مالي پروژه هاي عمراني و توليد مطرح هستند.
بنابراين بانك مركزي بعنوان پدر معنوي بانكها بايد سايه امنيت را بر سر بانكها بگستراند نه اينكه هر روز فشار جديدي را به شبكه بانكي وارد كند.

.
بانك مركزي از سال گذشته ساماندهي تعاوني هاي اعتبار و بانكها را آغاز كرده و در همين راه چندين موسسه و تعاوني اعتبار را از گردونه شبكه بانكي حذف يا ادغام كرده است.

.
اما در برخورد با بانكها، بانك مركزي رويه تقريبا نابرابري را در پيش گرفته است.اول اينكه در بحث هيات مديره بيشترين فشار را به بانكها و موسسات مالي و اعتباري خصوصي وارد كرد.چندين بانك خصوصي دچار تغيير جدي در هيات مديره خود شدند.حتي افرادي از هيات مديره بانكها كنار رفتند كه به گفته كارشناسان بانكي و حتي كارمندان آن بانك با وجود عدم سوابق بانكي يا تحصيلات مرتبط، از ديگر افراد به اصطلاح با سابقه موفق تر بودند.

.
از سوي ديگر بانكهاي خصوصي به شدت با گزينه افزايش سرمايه درگير شدند و براي بالا سرمايه اوليه مجبور شدند كه از سود سهامداران چشم پوشي كنند تا نظر بانك مركزي را جلب كنند.البته اين موضوع به ذات خود امري پسنديده است اما نه با فشار بالا و در مدت زمان اندك.

.
اما بانك مركزي در اين روزها چند خبر ناخوشايند منتشر كرده است.ناخوشايند براي كاركنان،سهامداران و سپرده گذاران بانك تات،موسسه صالحين و آتي.

پندار سیستم

.
بانك تات به گفته مسوولان بانك مركزي در روند كاري خود تخلف كرده و در كنار صالحين متخلف و آتي بايد لغو مجوز شوند و يك بانك جديد را شكل دهند.اما در اين باره به خاطر نگراني كاركنان، سهامداران و سپرده گذاران بانكي از جمله تات چندين سوال از بانك مركزي وجود دارد كه خوب است بانك مركزي بدان آنها پاسخ دهد تا هر گونه شبه رفع و شفاف سازي رخ دهد.

.

نخست:بانك مركزي مدعي است كه بانك تات به دليل سپرده گذاری و سهامداران تخلف كرده و بنابراين لغو مجوز شده است.اما سوال اينجاست كه آيا بانك مركزي در سپرده گذاري و تركيب سهامداران و يا نحوه تامين سرمايه اوليه در ساير بانكها نيز به اين شدت حساس است؟همين چند روز پيش سازمان بازرسي كل كشور ۵ تخلف عمده در تاسيس بانك ” د ” را رسانه اي كرد كه يكي از تخلفات نحوه مشكوك تامين بخشي از سرمايه اوليه بانك دي بود.حال چرا بانك مركزي به اين گونه بانكها نگاهي نمي اندازد؟

.

دوم: اگر بانك مركزي از ابتدا در جريان سهامداران اين بانك نبوده پس چگونه به اين بانك مجوز اعطا و حالا آن را پس مي گيرد؟از سوي ديگر اين بانك از معدود بانكهاي كاملا خصوصي بوده كه با وجود تعداد شعبه ‌هاي كم خود بر خلاف ساير بانكها و موسسات، سپرده هاي بالايي را در مدت يكسال گذشته جذب كند.اين موضوع را مي توان در استقبال مردم از سپرده گذاري در اين بانك و ساير بانكهاي خصوصي موفق ديد.اين موضوع نشان از اقبال مردم از اين چنين بانكها را دارد.

.
سوم: بانك مركزي به موضوع بيكاري حداقل نيمي از ۳۵۰۰ نفر شاغل در شعب بانك تات،صالحين و آتي پس از لغو مجوز فكر كرده است؟تكليف سهامداران خرد چه مي شود؟از سوي ديگر اين لغو مجوزها به فرض درست بودن آنها، به كاهش اعتماد به شكبه بانكي و بويژه بانك مركزي و كمرنگ شدن مقوله خصوصي سازي در كشور منجر مي شود.
.
چهارم: آيا نمي توان بدون تهديد به لغو يا تعطيل كردن يك موسسه از طريق تذكر شفاهي، كتبي و يا اصلاح رفتار متخلف كار را جلو برد؟
.
پنجم: آيا مي توان بدون توجه به ساختار چند موسسه مالي(كه تعاوني بوده اند) را در يك بانك ديگر ادغام كرد؟

.
با تمام اين تفاسير ساماندهي تعاوني هاي اعتبار، صندوق هاي قرض الحسنه و برخورد با بانكها متخلف از سوي بانك مركزي قابل تقدير است اما در اين فرآيند به نظر مي رسد بايد بيشتر از اين حساسيت خرج شود تا از بروز فضاي رواني متشنج در جامعه جلوگيري شود.از سوي ديگر در برخورد ها و تنبيه تعاوني ها و بانكها در ماههاي اخير نوعي شتاب زدگي و عدم برابري در تنبيه موسسات مالي ديده مي شود.

.

منبع : بينا

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.