نرم افزارحسابداری صدگان

حرمت مجامع را حفظ كنيم

0 725

حسابداراپ

به اعتبار ماده ۸۹ قانون تجارت كشور، مجمع عمومي عادي بايد سالي يكبار در موقعي كه در اساسنامه پيش‌بيني شده است براي رسيدگي به ترازنامه و حساب سود و زيان سال مالي قبل و ساير موارد پيش‌بيني شده در قانون تشكيل شود. مطابق عرف اينگونه جلسات، هيات مديره شركت‌ها اقدام به ارائه‌ گزارش عملكرد خويش به عموم سهامداران شركت مي‌كنند.

.

 

ناگفته پيداست مجمع محل تلاقي تفاوت آرا و نظرات مختلف است و هريك از سهامداران از منظر خويش به واكاوي موضوعات پرداخته و انتظار جذب نظر ديگر سهامداران را به نكات مد نظر خويش دارند. البته توافق اغلب به شكل جامع ميسر نيست و به همين منظور قانون‌گذار وفق ماده ۱۰۳ اكثريت آراي حاضرين را مبناي تصميم‌گيري مي‌داند.

.

در شركت‌هاي انتفاعي مالكين كسب سود حداكثري را مطالبه مي‌كنند و هيچ منطق و قاعده‌اي حق سلب اين انتظار را از سهامداران ندارد. بنابراين انتظار سود آوري بيشتر در مقايسه با ساير فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري مهم‌ترين مولفه‌اي است كه سهامداران را به مداقه و تامل در عملكرد شركت‌ها و پاسخ خواهي از هيات‌مديره مي‌كند.

.

در اين ميان نيز اغلب گفت و شنود بين سهامداران و تيم مديريتي شركت شكلي سخت به خود مي‌گيرد، اما در عين حال طرفين همواره خود را مقيد به حفظ چارچوب حرمت طرف مقابل و شان جلسه مي‌كنند. در اين ميان اما حضور معدود افرادي در لباس سهامدار كه در پوشش روزنه‌هاي قانوني موفق به ورود به مجامع عمومي و فوق‌العاده مي‌شوند، محل توجه اين نوشتار است.

.

پندار سیستم

سوال جدي نگارنده اين نوشتار از قانون گذار و مجري محترم قانون اين است كه آيا رعايت شكل يك قانون مي‌تواند مجوزي براي فراموش نمودن محتواي اخلاق توسط عده‌اي انگشت شمار شود؟ آيا زمان آن نرسيده است كه طرحي نو در‌اندازيد؟

.

در اينجا بايد اين پرسش را مطرح كنم كه با احترام به حقوق همه سهامداران و جامعه سهامداري و اينكه هر سهامداري حتي با يك برگه سهم حق دارد در مجامع شركت‌ها حضور يافته و پرسشگري ‌كند، آيا مي‌توان توجيه اقتصادي معيني براي حضور افرادي كه در روزهاي واپسين قبل از بستن نماد در بورس اقدام به خريد «تعداد محدودي سهم» (گاهي فقط يك سهم ) مي‌كنند، پيدا كرد؟

.

و آيا افراد موضوع اين نوشتار در سايه عدم برخورد قانوني و جدي از ادامه مسير غلط اما انتفاعي خويش منصرف خواهند شد؟ آيا اين موضوع در آينده‌اي نزديك منجر به شكل‌گيري گروه يا گروه‌هاي سازماندهي‌شده‌تر از امروز براي ادامه تشكل يافته براي درخواست‌هاي غيرمنطقي در مجامع نخواهد شد؟

.

در مجموع توصيه جدي نگارنده اين است كه مبادا مجامع شركت‌هاي سهامي عام كه داراي حرمت خاص و ويژه‌اي است و در واقع بالاترين مرجع تصميم‌گيري شركت‌ها است به محل حضور افرادي تبديل شود كه به دنبال خواسته‌هايي هستند جز حقوق سهامداري خود و بررسي آخرين وضعيت شركت.

.
محسن كرباسچي – كارشناس بازار سرمايه

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.