نرم افزارحسابداری صدگان

استمرار بیمه کارگران ساختمانی

1 871

حسابداراپ

پندار سیستم

معاون فني و درآمد صندوق تامين اجتماعي گفت: علي‌رغم ابهامات در مصوبه اخير مجلس، «بيمه كارگران ساختماني» متوقف نشده است و سهميه ۱۰۰ هزار نفري نيم‌سال نخست سال جاري به شعبه‌هاي تامين اجتماعي در سراسر كشور ابلاغ شده است.
.
صمدالله فيروزي در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه براي سال ۹۱ صندوق تامين اجتماعي، انجام بيمه اجتماعي ۲۰۰ هزار كارگر را در تعهدات خود گنجانده است، اظهار كرد: سهميه شش ماه نخست به شعبات تامين اجتماعي در سراسر كشور ابلاغ شده است تا پذيره‌نويسي كنند و سهم هر استان مشخص شود، اما پذيره‌نويسي، جمع‌آوري مدارك لازم از جمله اخذ “كارت بيمه” كمي زمان‌بر است.
.
وي در ادامه با بيان اينكه مصوبه اخير مجلس پيشنهاد دولت نبوده است، افزود: قانون بيمه كارگران ساختماني مصوب سال ۸۶ است و در آن قانون تكليفي براي افرادي كه مي‌خواهند پروانه ساختماني دريافت كنند، تكليفي براي صندوق تامين اجتماعي محقق شده است.
.
فيروزي در ادامه با اشاره به متوقف ماندن قانون بيمه كارگران ساختماني در سال ۸۷، يعني يك سال پس از تصويب در مجلس، عنوان كرد: در صندوق تامين اجتماعي تصميم بر اين شد تا اين قانون به صورت پلكاني اجرا شود، چرا كه تامين اجتماعي قادر نبود جمعيت ۱/۵ ميليون نفري كارگران ساختماني را يك باره بيمه كند؛ ضمن اينكه كارگران نيز بايد كارت مهارت گرفته و پذيره‌نويسي انجام مي‌دادند؛ بدين‌ترتيب هيات وزيران در راستاي كمك به اجراي اين قانون مصوبه‌ اجراي پلكاني آن را تصويب كرد و قانون بيمه كارگران ساختماني از سال ۸۹ اجرايي شد.
.
معاون فني و درآمد صندوق تامين اجتماعي در ادامه با بيان اينكه بدين‌ترتيب تامين اجتماعي يك چهارم حق بيمه را از پروانه‌هاي ساختماني اخذ و ۲۰۰ هزار نفر را بيمه مي‌كرد، عنوان كرد: در سال ۸۹ با اخذ ۲۵ درصد حق بيمه، ۲۰۰ هزار نفر بيمه شدند و در سال ۹۰ با اخذ ۵۰ درصد حق بيمه، ۴۰۰ هزار نفر بيمه شدند و بنابراين پيش‌بيني مي‌شد در سال ۹۱ تعداد كارگران ساختماني بهره‌مند از بيمه اجتماعي به ۶۰۰ هزار نفر برسد.
.
فيروزي در ادامه اعلام كرد: علاوه بر كارگران ساختماني مشمول اين قانون، صندوق تامين اجتماعي با توجه به تفاهم‌نامه ميان وزارت رفاه سابق و وزارت مسكن، كارگران شاغل در مسكن مهر را هم تحت پوشش بيمه اجتماعي قرار داده است و در اين راستا ۵۳۰ هزار كارگر روزمزد شاغل در مسكن مهر تحت پوشش بيمه اجتماعي با تمام تعهدات آن قرار گرفته‌اند.
.
وي در ادامه با بيان اينكه علي‌رغم ابهامات موجود در مصوبه مجلس در زمينه حق بيمه، اجراي بيمه كارگران ساختماني متوقف نشده است، اظهار كرد: به دليل اين ابهامات در حال تهيه استفساريه هستيم، اما تا اين لحظه هيچ‌گونه محدوديتي در اجراي بيمه كارگران ساختماني ايجاد نشده است.
.
فيروزي افزود: پيش از اين قرار بود هم‌زمان با صدور پروانه، حق بيمه دريافت شود، اما در سال جاري مقرر شد در سال صدور پروانه ساخت اين امر اتفاق بيفتد و بدين‌ترتيب امكان «قسط‌بندي» در پرداخت حق بيمه ايجاد شد.
.
معاون فني و درآمد صندوق تامين اجتماعي در پايان عنوان كرد: طبق اين قانون كارگر ساختماني هفت درصد از حداقل دستمزد خود را به عنوان حق بيمه پرداخت مي‌كند و از آنجايي كه حداقل دستمزد هر سال مقداري افزايش مي‌يابد، طبيعي است كه رقم حق بيمه نيز هر ساله متناسب با اين مقدار افزايش يابد.

.

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. پیام می گوید

    باسلام و آرزوی قبولی عبادتها

    اینجانب یک کارگرساخمانی دررشته ی نقاشی ساختمان هستم . موضوعی که میخواهم مطرح کنم در رابطه با نحوه ی اجرای طرح بیمه کارگرساختمانی میباشد و یا نحوه ی ارئه ی کارت مهارت درجه ۳

    اینجانب پس از آموزشهای سازمان فنی حرفه ای و کسب مهارت درجه۱نقاشی ساختمان مدتی زیادی است که در شغل نقاشی سختمان به صورت آزاد{بدون بیمه} مشغول به کار میباشم. مدتی است که متوجه شده ام که میشود با ارائه مدرک مهارت درجه٣فنی حرفه ای از خدمات بیمه کارگری استفاده کرد.لذا برای بیمه شدن و تبدیل مهارت درجه١به درجه٣ اقدام کردم. اما مشکلی که وجود دارد این است که به تازگی قانونی برای بیمه شوندگان ساختمانی تهیه شده که متقاضیان بیمه کارگری باید تائیدیه ٣سال سابقه کار از یک مهندس عمران دارای شماره مهندسی ارائه کند تا مدرک درجه ۱ آنها به درچه ۳ تبدیل شود. تابتوانند بیمه شوند.

    اصل موضوع اینجاست:
    آیا آن نقاشی که به مدت۳ سال زیر نظر مهندس دارای شماره مهندسی مشغول بکار بوده نباید طبق قانون در این مدت بیمه میشده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ در این صورت نیازی به مراجعه به سازمان فنی وحرفه ای میباشد؟؟؟

    آیا مهندسی وجود دارد که تخلفی که بابت بیمه نکردن کارگرش مرتکب شده را اذعان کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    من پس از کسب مهارت از سازمان فنی حرفه ای مدت زیادی است که به شغل نقاشی مشغول هستم تا به حال فردنقاشی را شناسایی نکردم که به مدت ٣ سال با یک مهندس ناظر کار کند.
    آیا شما چنین نقاشی را سراغ دارید؟؟؟؟؟؟؟
    آخرین سوالم اینکه:
    چرادولت به خواسته ی سازمانش مبنی برمخالفت با بیمه شدن کارگر ساختمانی توجه نمیکند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ اگر توجه کند و این طرح را جمع کند دیگر کدورتی بین کارگر و سازامان فنی حرفه ای ودولت درمیان نمیماند.
    با تشکر ازبذل توجهتان .
    هدف ازمطرح کردن این موضوع تقاضای کمک از شما و ایجاد توجه نسبت به این موضوع میباشد. سازمان فنی وحرفه ای یک تشکل دولتی میباشد ضمنا تا ۲۵مرداد مهلت وجود دارد.

    بازهم از بذل توجه صمیمانه متشکرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.