نرم افزارحسابداری صدگان

ماندگارترين حسابدار

6 650

حسابداراپ

استاد مصطفي علي‌مدد آذرماه ۱۳۱۵ در تهران متولد شد. پس از تحصيلات مقدماتي در سال ۱۳۳۴، به عنوان كارمند در بنگاه عمران دهات مشغول به كار شد و سه سال را در روستاهاي گرمسار گذراند. در سال ۱۳۳۷ به تهران منتقل و در همان سال در موسسه علوم اداري دانشگاه تهران پذيرفته شد.

.

در سال ۱۳۴۳ در موسسه عالي حسابداري ادامه تحصيل داد و در سال ۱۳۴۷ ليسانس گرفت. در مهر ۱۳۴۷ در دوره فوق ليسانس دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران پذيرفته شد و اين دوره را به پايان رساند. از اواسط سال ۱۳۴۷ به وزارت علوم و آموزش عالي منتقل و در سال ۱۳۵۰ به سمت مديركل طرح‌ها و بررسي‌هاي وزارت علوم منصوب شد.

.

در تاسيس دانشگاه بلوچستان نقش كليدي داشت و از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷، با عنوان معاون و قائم مقام رييس دانشگاه بلوچستان خدمت كرد. يكي دو سالي در سال‌هاي پس از انقلاب در سمت معاون اجرايي وزارت علوم مشغول به كار و در نهايت در سال ۱۳۵۹ بازنشسته شد.

.

به موازات فعاليت‌هاي اجرايي، قبل از انقلاب دروس مختلف حسابداري را در دانشگاه‌هاي مختلف به صورت پاره‌وقت تدريس مي‌كرد. بعد از انقلاب نيز، در كنار فعاليت پژوهشي در مركز تحقيقات حسابداري و حسابرسي سازمان حسابرسي، در چند دانشكده‌ مختلف، ازجمله سيستم‌هاي حسابداري و حسابداري بانك‌ها را درس مي‌داد. حاصل فعاليت‌هاي پژوهشي علي مدد در سال‌هاي پس از انقلاب بيش از ۲۰ جلد كتاب است.

.
شبح مرگ 
پرويز صداقت، سردبير «حسابدار رسمي» درباره او نوشته است: و شبح «مرگ» در حال گشت ‌و گذار است. وقتي خبر درگذشتش را شنيدم، بي‌اختيار شب را تا صبح بيدار ماندم و شبح مرگ نيز با من بيدار نشسته بود. شبح مرگ از شكار راست‌گويان و كيميايي چون علي‌مدد بازگشته بود و با منِ بيدار، شب‌زنده‌داري مي‌كرد. شايد اين هم اداي دين به درويشِ شب‌زنده‌داري است كه يك دم از پا ننشست.

پندار سیستم

.

وقتي مرحوم حسن سجادي نژاد درگذشت، مصطفي علي مدد آغاز مقاله‌اش در رثاي وي را با شعري آذين بست كه ختم اين كلام است:

.
بي آن كه ديده بيند
در باغ احساس مي‌توان كرد
در طرح پيچ‌پيچ مخالف‌سُراي باد
يأس موقرانه‌ برگي كه بي‌شتاب
بر خاك مي‌نشيند.

.
محمد شليله، حسابدار رسمي درباره او مي‌گويد:

مصطفي علي‌مدد: دوست، معلم، مشاور و مدافع حسابداران و حسابرسان ايران بود.هر گاه هم كه مشكل بزرگي در راه پيشرفت حرفه‌ حسابداري پيش مي آمد چاره‌جويي‌هايش چاره‌ساز بود و اگر اختلاف نظري در ميان بود داوري‌هاي منصفانه‌‌اش قانع‌كننده‌. يك ويژگي برجسته‌ ديگر هم كه به امتيازهاي پيش‌گفته‌اش اعتبار مي‌بخشيد اين بود كه هيچ‌گاه، هيچ چيز را براي خودش نمي‌خواست. همين هم بود كه احترام و اعتماد همگان را برمي‌انگيخت و همه دوستش داشتند و مورد مشورت همگان قرار مي‌گرفت.

.
آثار ماندگار
اصول حسابداري ـ جلد ۱ و ۲، با نظام‌الدين ملك‌آرايي (كتاب سال ۱۳۷۱) ، مباني و روش‌هاي عمومي حسابداري، با نظام‌الدين ملك‌آرايي، حسابداري پيمانكاري، با نظام‌الدين ملك‌آرايي، بررسي تحليلي يا استفاده از تجزيه و تحليل در حسابرسي، با دكتر فضل‌الله اكبري (كتاب سال ۱۳۷۹) ، اوراق مشاركت: سوابق، مقررات و حسابداري ، حسابداري استهلاك، با دكتر فضل‌الله اكبري ، گزيده‌اي از قوانين و مقررات تجاري براي مديران و حسابداران، با نظام‌الدين ملك آرايي، اقتصاد ايران، تاليف جوليان باري ير، ترجمه، با تقوي، تيموري و نفيسي، ترجمه استاندارد‌هاي بين‌المللي حسابداري شماره ۱، ۵، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۲۱ و ۳۰ با همكاري دكتر تقوي، عالي ور، گودرزي، تيموري، ارباب سليماني و ملك‌آرايي، رهنمودهاي بين‌المللي حسابرسي ، حسابداري كالاي اماني، با نظام‌الدين ملك‌آرايي، اشتباهات و اصلاحات، با نظام‌الدين ملك‌آرايي، جريان وجوه نقد، با نظام‌الدين ملك‌آرايي، بخش عمومي و اقتصاد ايران.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

6 نظرات
  1. z.rajabi می گوید

    یادش گرامی و روحش شاد

  2. z.rajabi می گوید

    مراسم تشييع و خاک‌سپاری پيکر استاد، ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۱۷ خردادماه ۱۳۹۱از بيمارستان مهراد (واقع در خيابان ميرعماد) به سمت بهشت زهرا (قطعه نام‌آوران) برگزار خواهد شد.

    همچنين مراسم ترحيم درگذشت استاد، عصر روز جمعه مورخ ۱۹ خردادماه از ساعت ۱۸:۴۵ الی ۲۰:۱۵ در مسجدالرضا واقع در ميدان نيلوفر (خيابان آپادانا) برگزار خواهد شد.

    http://www.iacpa.ir
    کد: ۱۶۷۴
    گروه: اخبار جامعه
    نویسنده خبر: iacpa Editor

  3. حسن می گوید

    روحشان شاد یادش در دلهای همه اهل فن حساب مندگار خواهد ماند

  4. محمدپور می گوید

    روحش شاد

  5. مرتضی می گوید

    روحش شاد ویادش گرامی باد

  6. ندا می گوید

    روحشون شاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.