نرم افزارحسابداری صدگان

آغاز اجرای طرح استاد-شاگردی

0 707

حسابداراپ

اجرای طرح «استاد- شاگردی» کلید خورد. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته از اجرای نظام استاد و شاگردی در برخی از استان‌ها خبر داده و گفته است که از این طرح استقبال خوبی هم به عمل آمده است.

.

محمدحسین فروزانمهر در عین حال ابراز امیدواری کرده است که از این طریق زمینه‌های مناسبی برای اشتغال ایجاد شود. پیش‌تر وزیر کار و البته رییس‌جمهور بر احیای این نظام در بازار کار تاکید کرده و این موضوع را یکی از راهکارهای تحقق وعده ایجاد ۵/۲ میلیون شغل در سال ۹۰ عنوان کرده بودند.

.

در نظام استاد و شاگردی، تعيين حداقل دستمزد معنايي ندارد و همه چيز بر مبناي توافق کارگر و کارفرما خواهد بود. کارگري که البته لفظ شاگرد به او اطلاق مي‌شود.

.

تعریف دولتی و البته شخص وزیر کار از نظام استاد – شاگردي، نظامي است که به صورت سنتي افراد در مراکز و کارگاه‌ها آموزش مي‌بينند. نظامي که در گذشته در کشور رواج بسياري داشت و به عنوان نمونه کسبه کارگرانی داشتند که اسم آنها را شاگرد مي‌گذاشتند. اين شاگرد مهارت‌هاي کسب و کار را ياد مي‌گرفت و بعد از چند سال به نقطه‌اي مي‌رسيد که مي‌توانست مستقلا از پس يک کار برآيد.

.

رييس‌جمهور هم در یکی از جلسات شوراي عالي اشتغال بر ضرورت احياي نظام «استاد – شاگردي» براي تحقق وعده ايجاد ۵/۲ ميليون شغل در سال ۹۰ تاکيد کرده بود. همه این تاکیدات ظاهرا به سرانجام رسیده و طرح مذکور در برخی از استان‌ها آغاز شده است.

.

پندار سیستم

اگرچه با این طرح اجرای قانون کار و نظام کارگری و کارفرمایی اصالت خود را از دست می‌دهد و همه چیز به توافقاتی مربوط می‌شود که بین کارگر و کارفرما صورت گرفته، اما برخی کارشناسان نیز در همراهی با ایده دولت معتقدند این روش به آسان شدن جذب نیروی انسانی برای کارفرمایان و تسهیل کاریابی برای بیکاران می‌انجامد.

.

معاون وزیر کار اما در گفت‌وگوی خود با مهر اظهار کرد که «ما در حال مذاکره با کارفرمایانی هستیم که ممکن است به دلیل محدودیت‌های قانون کاری و تامین اجتماعی تاکنون نتوانسته‌اند این فضا را برای گسترش فرصت‌های شغلی استاد – شاگردی به وجود بیاورند.»

.

فروزان مهر خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد از این طریق بتوانیم زمینه‌های مناسبی برای اشتغال به وجود بیاوریم و در ابتدا نیز نگاه بر این بود که «هر کارگاه یک آموزشگاه» شود و بتواند مشاغل موجود در حوزه‌های مختلفی را پوشش دهد.

.

این مقام مسوول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از برگزاری برخی نشست‌ها با اصناف برای گسترش ایده استاد – شاگردی خبر داد و گفت: نشست‌هایی نیز با اصناف در این زمینه‌ها برگزار کرده‌ایم و این گفت‌وگوها از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز انجام شده است.

.

فروزان مهر با تاکید بر اینکه از طریق اقدامات صورت گرفته، هم‌اکنون در برخی از استان‌ها این طرح اجرایی شده است، تصریح کرد: تا به اینجای کار استقبال خوبی از طرح استاد – شاگردی شده است.

دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.