نرم افزارحسابداری صدگان

ارتقای حسابداری برای دستیابی به اهداف بازار سرمایه

0 644

حسابداراپ

هشتمین كنفرانس سالانه انجمن حسابداری ایران با عنوان «حسابداری، هسته مركزی اقتصاد» با حضور حدود ۸۰۰ نفر از فعالان حرفه حسابداری، مدیران ارشد بازار پول و سرمایه، اساتید دانشگاه و مدیران دستگاه‌های مربوط با سخنان دبیركل انجمن حسابداری ایران آغاز به كار كرد.

.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، دكتر ناصر پرتوی بر این اعتقاد است كه تصمیم‌های انجمن حسابداری ایران، همیشه باید تصمیم‌های خلاق باشد. او اظهار امیدواری كرده است كه انجمن بتواند لغزش‌های ادراك خود را كنترل كند.دبیر كنفرانس «حسابداری، هسته مركزی‌اقتصاد» نزدیكی دانشگاه با صفت را یكی از اهداف انجمن دانسته كه دستیابی به آن، دشواری‌های زیادی را به همراه دارد.

.
دو ارگان تامین‌كننده اهداف عالی 

پرتوی در سخنان خود با اشاره به چالش‌های میان دانشگاه‌ها و صنایع به نقش سازمان‌های بورس و اوراق بهادار و امور مالیاتی اشاره كرد و گفت: سازمان امور مالیاتی می‌تواند با قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های خود صنعت را وادار به انجام موارد علمی بكند و سازمان بورس نیز با توجه به اینكه در كمیته برنامه‌ریزی رشته حسابداری نقش فعالی دارد، می‌تواند نیاز صنعت را تشخیص دهد و دانشگاه را در جهت رسیدن به اهداف صنعت یاری دهد.وی سپس گفت: دو سال پیش در چنین روزی به صورت كاملا عملی از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی كل كشور خواستیم كه نظارت باید به هنگام باشد تا اثر مطلوب و موثری را شاهد باشیم و امروز تحقق گوشه‌هایی از این موارد را نظاره‌گر هستیم.

.
ده‌ها سوال بی‌جواب 

پرتوی با اشاره به بحران‌های رخ داده در اقتصادهای بزرگ دنیا و تبعات این بحران‌ها كه گریبان بانك‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را گرفته است، گفت: سوالی كه در طول این بحران بارها عنوان شده، این است كه حسابداران كجا بودند و نقش آنها در این موارد چیست؟

.
مگرنه این است كه حسابداران شاغل در شركت‌ها و موسسات اقتصادی، حسابداران حرفه‌ای بوده و ملزم به رعایت اخلاق و استانداردها هستند؟

.
مگر نه این است كه حسابرسان ملزم به رسیدگی این شركت‌ها بودند؟مگر نه این است كه باید انواع ریسك، به خصوص ریسك اعتباری را ارزیابی كرد و برای آن ذخیره گرفت؟دبیركل انجمن حسابداران ایران ادامه داد: چرا طیف وسیع استفاده‌كنندگان از صورت‌های مالی را از بروز مخاطرات آگاه نكردند؟ و صدها سوال دیگر…

.
پرتوی سپس با اشاره به تخلف مالی اخیر گفت: مگر نه این است كه در این واحدها، حسابداران حرفه‌ای اشتغال دارند؟چگونه می‌توان اعتبار اسنادی جعلی گرفت و چطور می‌توان در جای دیگری آن را تنزیل كرد؟

.
وی با اشاره به محدود شدن شرایط ورود به حرفه حسابرسی از نبود استانداردهای كارآمد برای رسیدگی انتقاد كرد و گفت: در شرایطی كه بیش از ۱۸۰ صفحه استاندارد در مورد حسابرسی و نظارت بر عملكرد بانك‌ها در دنیا وجود دارد و حتی در هند و پاكستان اعمال می‌شود، آیا حتی ۱ صفحه آن در كشور ما به صورت مكتوب وجود دارد؟

.
آیا استانداردهای بین‌المللی را درست ترجمه كرده‌ایم؟آیا استانداردهای حسابداری ایران بومی‌سازی شده است؟ آیا مردم حق ندارند از ما حسابداران بپرسند كه در این گونه موارد كجا هستید؟!وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری كرد: امیدوارم كه این همایش و همایش‌های دیگر بتواند به برخی از این پرسش‌ها پاسخ بدهد.

.
لازمه اعتماد به بورس ایفای نقش حسابداران است 

پندار سیستم

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در این همایش به نقش و جایگاه حسابداران اشاره كرد و گفت: بازار سرمایه برای ارتقا و رسیدن به جایگاه واقعی خود به تعامل با حرفه حسابداری نیاز دارد، بنابراین همگرایی با استانداردهای بین‌المللی حسابداری در بازار سرمایه یك ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

.
دكتر علی صالح‌آبادی با بیان اینكه سرمایه‌گذاران نیازمند اطلاعات قابل اتكا در بازارهای مالی هستند، اظهار كرد: بورس به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی است و برای این منظور باید اطلاعات بازار با سایر بورس‌ها قابل مقایسه و قابل اتكا باشد كه این امر جز با ابزارها و ضوابط معتبر قابل انجام نیست.

.

صالح‌آبادی با بیان اینكه حركت به سمت استانداردهای بین‌المللی توسط سازمان حسابرسی به تصویب رسیده است عنوان كرد: برای عملیاتی كردن این بخش به یك نقشه راه نیاز داریم تا با برنامه زمان‌بندی مشخص و با همكاری حرفه حسابداری و دستگاه‌های ذی‌ربط این كار دنبال شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینكه باید با گسترش بازارهای مالی بازار سرمایه بتواند در كنار بازار پول نقش مهمی در تامین مالی ایفا كند، اظهار كرد:

از حرفه حسابداری تقاضا دارم كه كمك كند تا این هدف در عمل پیاده‌سازی شود.

.
وی در ادامه این همایش به اهمیت صورت‌های مالی تلفیقی در بازار سرمایه اشاره كرد و گفت: امروز با پذیرش شركت‌های جدید كه شركت‌های تابعه فراوانی دارند تهیه صورت‌های تلفیقی بسیار مهم و ضروری است و باید حرفه حسابداری در زمینه استانداردها و آموزش به این موضوع توجه كرده و آن را تقویت كند.

.
به گفته صالح‌آبادی با پیچیدگی فضای كسب و كار و شركت‌ها طبیعتا باید توجه بیشتری به این مباحث شود تا این حوزه ارتقا یابد.

.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره كنترل داخلی در شركت‌ها گفت: امروزه توجه خاص به كنترل داخلی در شركت‌ها بسیار مهم و ضروری است و باید نظام كنترل داخلی در شركت‌ها ارتقا پیدا كند. وی توضیح داد: با وقوع مساله‌ اخیر مالی در كشور اهمیت این موضوع بیشتر نمایان شد و این موضوع نشان داد كه شركت‌ها باید به سمت كنترل داخلی دقیق و سامان یافته حركت كنند.

.
صالح‌آبادی اضافه كرد: شركت‌هایی كه در بازار سرمایه حضور دارند باید به انتظار سهامداران و انتظار نهادهای نظارتی از جمله سازمان بورس پاسخ دهند.

.

وی یادآور شد:‌ متاسفانه در حال حاضر برخی مدیران شركت‌ها از اطلاعاتی كه باید به بورس ارائه دهند اظهار بی‌اطلاعی می‌كنند و خود را عضو غیر موظف می‌دانند. انتظار از مدیران شركت‌ها این است كه نظام كنترلی خود را ارتقا دهند و حسابرسان نیز باید در خصوص اینكه آیا كنترل‌ها به نحو مناسبی در شركت استقرار پیدا كرده است یا نه، اظهارنظر كنند.

.
صالح‌آبادی در ادامه به اهمیت حاكمیت شركتی اشاره كرد و گفت: هر چقدر كه به سمت جلو حركت می‌كنیم اهمیت حاكمیت شركتی بیشتر می‌شود. به طوری كه در همین مساله‌ مالی اخیر كه اتفاق افتاد اگر حسابرسی داخلی در شركت‌ها پررنگ‌تر بود، می‌شد از وقوع آن جلوگیری ‌كرد. نقش حاكمیت شركتی بعد از وقوع بحران مالی در دنیا مطرح شده است تا اعتماد به بازارهای مالی بازگردد.

.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان كرد: در ایران به دلیل خلاهای موجود در قانون تجارت و به روز نبودن استانداردها، در خصوص حاكمیت شركتی خلأ وجود دارد كه باید برطرف شود، ولی برخی جنبه‌های حاكمیت شركتی توسط بورس در حال پیگیری بوده و مقررات آن در حال تصویب است كه در این زمینه الزام ایجاد كمیته حسابرسی در شركت‌های سهامی عام و حقوق سهامداران اقلیت مدنظر قرار می‌گیرد.

.
وی در پایان با بیان اینكه نقش و جایگاه حرفه حسابداری و حسابرسی در بازارهای مالی باید ارتقا یابد، تاكید كرد: بازار سرمایه بدون حمایت این حرفه نمی‌تواند به اهداف عالی خود دست پیدا كند و لازمه اعتماد به بازار مالی ایفای نقش حسابداران است.

.
حسابرسی مالیاتی باید با حساسیت همراه باشد .

رییس سازمان امور مالیاتی نیز در همایش یادشده به نقش حسابداران اشاره كرد و گفت: در حوزه مالیاتی علاقه‌مندیم كه تعداد حسابرسان و حسابداران در كشور به دلیل اهمیت مسائل مالی و حسابرسی افزایش یابد.علی عسكری با بیان اینكه نقش حسابداران برای پیشبرد امور بسیار حساس و كلیدی است، اظهار كرد: امروزه در حوزه مسائل اجرایی، حساسیت‌های اجتماعی در جامعه ایجاد شده است و تقریبا یك سوال عمومی مطرح است كه جایگاه و نقش حسابداران چیست و چه میزان اخلاق حرفه‌ای در این حوزه رعایت می‌شود؟

.

عسكری ادامه داد: از كسانی كه در حرفه حسابداری مشغول به فعالیت هستند تقاضا دارم كه به حساسیت‌های اجتماعی توجه جدی كنند و در مسائل حرفه‌ای و فنی و تكنیكی نهایت دقت و توجه را اعمال كنند.

.
رییس سازمان امور مالیاتی كشور عنوان كرد:‌ جا دارد كه جامعه حسابداری به اصلاح نقص‌های موجود اقدام كند تا در آینده شاهد ایجاد مسائل و مشكلات مالی نباشیم كه در این میان انجمن حسابداران خبره، جامعه حسابداران رسمی و سازمان حسابرسی می‌تواند نقش كلیدی داشته باشد و سازمان مالیاتی نیز به آنها كمك كند.

.
وی به مقایسه عملكرد ادارات مالیاتی و حسابرسان در پرونده‌های مالیاتی اشاره كرد و گفت: در رسیدگی عملكرد سال ۸۸، دو هزار و ۲۶۱ پرونده مالیاتی مورد رسیدگی قرار گرفت كه در نتیجه، رسیدگی حسابداران نسبت به درآمد ابرازی مودی هفت درصد رشد داشته است كه این میزان عدد قابل توجهی نیست، زیرا در همین رسیدگی كه توسط ادارات مالیاتی انجام شد نسبت به درآمد ابرازی مودی كه به نتیجه قطعی رسیده ۵۵ درصد رشد داشته است، بنابراین نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.

.

 رییس سازمان امور مالیاتی كشور در ادامه به ابهاماتی كه در رسیدگی مالیاتی در واحدهای مالیاتی وجود دارد اشاره كرد و گفت: در بررسی پرونده مالیاتی در یكی از استان‌ها در سال ۷۸ پرونده مقایسه درآمد ابرازی مودی و درآمد رسیدگی شده توسط حسابرسان بیانگر این بود كه رسیدگی ادارات مالیاتی نسبت به رسیدگی درآمد ابرازی مودی ۴۶۸ درصد افزایش داشته است، در حالی كه حسابرسان در رسیدگی خود به یك پنجم این عدد هم نرسیده بودند.

 .

 عسگری اضافه كرد: همچنین در رسیدگی عملكرد سال ۸۷ از چهار هزار و ۶۷۷ پرونده، هزار و ۶۷۶ پرونده به هیات هماهنگی ارسال شد كه پنج هزار و ۸۰۳ ابهام مطرح شد كه در این میان در چهار هزار و ۸۷۴ مورد، نظر همكاران ما و در هزار و ۲۹ مورد نظر حسابرس تایید شد. وی تاكید كرد: وجود این آمار نشان می‌دهد كه جایگاه انجمن و جامعه حسابداران و شاغلان در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی باید بیش از گذشته با حساسیت همراه باشد. رییس سازمان امور مالیاتی كشور در پایان عنوان كرد: برای ارتقا بخشی به مسائل مالی كشور باید دست به دست هم دهیم و تراز كشور را در این زمینه افزایش دهیم.

 .

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.