نرم افزارحسابداری صدگان

آزمون رتبه‌بندي حسابرسان

1 775

حسابداراپ

آزمون رتبه‌بندي حسابرسان در روز جمعه يازده آذر‌ماه برگزار شد. سوالات آزمون يادشده سوالات خوب و در حد هر رتبه بود.
همان‌طور كه در نوشتار قبلي عنوان كرده بودم، چنين اقدامي از طرف مسوولان محترم جامعه حسابداران رسمي ايران را قدم بزرگي در پيشبرد كيفيت كار حسابرسي و حسابداري مي‌دانم. ديگر در موسسات، براي هر شخصي رتبه‌اي در نظر گرفته نمي‌شود يا رتبه‌بندي حسابرسان در كليه موسسات حسابرسي به يك روش تعيين مي‌شود.


دانشجويي نزد ما مدت چهار سال كار مي‌كرد و سمت او در اواخر خدمتش «حسابرس» بود. اين شخص به يك موسسه حسابرسي ديگري مراجعه كرده بود تا استخدام آنجا شود. در آنجا اظهار داشته بود كه سمت او سرپرست است. از آن موسسه با من تماس گرفتند كه چنين شخصي به موسسه آنها مراجعه كرده و ادعا كرده كه رتبه كاري او در موسسه شما سرپرست است. من حقيقت امر را به مدير آن موسسه گفتم كه چنين نيست. از آن دانشجو پرسيدم كه چرا جايي كه براي استخدام رفتي عنوان كردي كه در موسسه ما در سمت سرپرست كار مي‌كنيد؟ ايشان اين جواب را به من دادند: «بعد از چهار سال كار كردن در اين موسسه، آيا سمت من نمي‌تواند سرپرست باشد؟»

.

به او گفتم كه مدت كار كرد مهم نيست. البته مدت كاركرد به حساب مي‌آيد ولي صرف گذشت زمان يك كار آموز را به سمت يك مدير ارشد نمي‌رساند. بايد مطالعات او زياد و گسترده و به كارش هم علاقه بسيار داشته و سعي و كوشش زياد هم بكند تا در كار حسابرسي پيشرفت كند. در زمان دانشجويي در موسسه‌اي كار مي‌كردم كه شخصي مدعي بود مدت دوازده سال گرد و خاك ميزها را خورده، البته ايشان حقيقت امر را مي‌گفتند زيرا فقط گرد و خاك ميزها را خورده بود و هيچ چيزي از حسابرسي و حسابداري نمي‌دانست و آخرش هم مودبانه عذرش را خواستند.


اين آزمون جامعه حسابداران رسمي ايران همه حسابرسان را در سطوح مختلف مجبور مي‌كند كه به طور مداوم و سيستماتيك مطالعه كنند. بعضي‌ها متاسفانه فكر مي‌كنند كه هرگاه مدركي مي‌گيرند، «حال فرض كنيم بالاترين مدرك در رشته حسابداري از معتبر‌ترين محل در دنيا، ديگر نيازي به مطالعه ندارند و مشغول كار مي‌شوند. از بيشتر افرادي كه براي استخدام به موسسه ما مراجعه كرده‌اند پرسيده‌ايم كه چه كتابهايي را مطالعه مي‌كنند، پاسخ بيشتر آنها اين بوده كه وقت ندارند و تمام روز را كار مي‌كنند و وقتي به منزل مي‌رسند، ديگر خسته اند و مي‌خوابند و آخر هفته هم گرفتار خانواده و كارهاي شخصي و منزل هستند. اين پاسخ قانع‌كننده نيست.

.

يك حسابرس بايد هر روز به طور سيستماتيك مطالعه در مورد حسابرسي، حسابداري، قانون ماليات‌ها و… داشته باشد و از آخرين استانداردها باخبر باشد. اين يك الزام است وگرنه حسابرس كم‌كم تبديل به حسابرس در حد «تيك زدن» مي‌گردد. تا حالا هر قدر به كارمندان خود يا سايرين توصيه مي‌كردم كه بايد اطلاعات شما به روز باشد و اگر در طي روز وقت آزادي به دست مي‌آوريد يا بين دو كار حسابرسي، چند روزي در محل موسسه هستيد، بجاي خواندن مجلات و گفتن داستان و صحبت كردن در مورد همه چيز، الا مسائل حرفه‌اي، كتاب‌هاي استانداردهاي حسابداري و حسابرسي و ساير كتب معتبر را مطالعه كنند، ولي متاسفانه اين گفته من براي آنها مثل برداشتن يك بار بسيار سنگين بود.

پندار سیستم

.

كارمندي داشتيم كه برا ي ايشان مطالعه چند سطر هم بسيار عذاب آور بود. مثالي است كه مي‌گويد: «اسب را مي‌توان تا جلوي آب برد ولي نمي‌توان مجبور به نوشيدن آن كرد». خب حالا، همه مجبورند كه آن آب را بنوشند و با نوشيدن آن، هم سطح معلومات خود را افزايش مي‌دهند كه در آينده به نفع آنها خواهد بود و هم اينكه كارهاي موسسه به نحو درست و بر اساس آخرين استانداردها صورت مي‌گيرد و آنها مي‌توانند نسبت به گزارشات مالي واحدهاي مورد رسيدگي از نظر تطبيق آنها با آخرين استانداردهاي حسابداري نظر دهند و همچنين رسيدگي‌هاي خود را طبق استانداردهاي حسابرسي انجام دهند.


به كليه حسابرسان در كليه سطوح و آزمون‌دهندگان پيشنهاد مي‌كنم كه در طي سال و طي ۳۶۵ روز، هر روز كمي مطالعه كنند و صرفا در روزهاي آخر قبل از آزمون، با گرفتن چند روز مرخصي، به صورت طوطي وار مطالب را ياد نگيرند. البته در مورد سطح آزمون امسال مي‌توانم بگويم كه در سطح خوبي بود و اين اميد را دارم كه هر ساله اين آزمون‌ها از آزمون‌هاي سال‌هاي قبل فني تر و عملي تر به قولي مشكل‌تر برگزار شود.

.

اين تصميم پسنديده جامعه، همه حسابرسان را كه در موسسات حسابرسي معتبر يا جاهاي ديگر كار مي‌كنند، مجبور به مطالعه خواهد كرد و به زودي شاهد بالا رفتن اطلاعات حسابرسان در موضوعات مرتبط با حسابرسي خواهيم بود. به اين لحاظ، دوباره از مسوولان محترم جامعه حسابداران رسمي ايران كه اين تصميم بسيار عالي را گرفتند، تشكر و قدرداني مي‌كنم. با اين عمل، ديگر حسابرس كم سواد يا سنتي نخواهيم داشت.


همان طور كه در نوشتارهاي قبلي گفته بودم، پيشنهاد مي‌نمايم جامعه همين فكر را در مورد حسابداران كه كار اجرايي مي‌كنند، به عمل آورد. من واقعا شاهد كم‌سوادي بعضي از حسابداران در بعضي از شركت‌ها هستم. علت اين امر، مطالعه نكردن مسائل حرفه‌اي از طرف آن عده قليل حسابداران است. بنابراين، وجود چنين آزموني براي رتبه‌بندي حسابداران مي‌تواند در اعتلاي حرفه حسابداري بسيار موثر باشد و از طرفي هم كار حسابرسان ساده تر شود.


منظور از ساده‌تر شدن كار حسابرسان اين است كه از اين به بعد خود حسابداران، صورت‌هاي مالي يا ساير گزارش‌هاي مالي را طبق آخرين استانداردهاي حسابداري تهيه خواهند كرد و حسابرسان ديگر مجبور نخواهند بود كه به جاي انجام وظيفه اصلي خود كه حسابرسي است، به تهيه صورت‌هاي مالي و پيشنهاد ثبت‌هاي اصلاحي بسيار شوند. با اين عمل، هم حسابرسان و هم حسابداران مجبور مي‌شوند، معلومات خود را در رابطه با حرفه حسابرسي و حرفه حسابداري و موارد مرتبط بالا ببرند و اين مي‌تواند به نفع هر دو گروه تمام شود.

.

بهترين نفعي كه هر دو گروه خواهند برد اين است كه مي‌توانند تبادل معلومات و اطلاعات كرده و موارد جديدي را از هم بياموزند و نه اينكه حسابرس در بعضي مواقع به عنوان مدرس و حسابدار به عنوان دانشجو باشد.

به اين ترتيب، ديگر حسابدار سنتي نخواهيم داشت كه بزرگ‌ترين افتخارشان اين است كه تراز حساب‌هاي آنها مي‌خواند! من شخصا با كساني روبه‌رو شده‌ام كه با باور بسيار زياد اعتقاد داشتند كه حساب‌هاي آنها كاملا صحيح است زيرا تراز حساب‌هاي آنها به قول معروف مي‌خواند!


با آرزوي اعتلاي هر چه بيشتر حرفه حسابرسي و حسابداري در مملكتمان و به اميد اينكه اين حرفه‌ها توسط عموم مردم درك شود و براي آن ارزش قائل شوند. البته عموم مردم هنگامي براي اين حرفه ارزش مناسب قائل خواهند شد كه بدانند كه اين حرفه‌ها چقدر در فعاليت‌هاي اقتصادي آنها مي‌تواند مفيد واقع شود و چقدر به آنها مي‌تواند كمك كند كه در هر موردي تصميم صحيح از روي اطلاعات صحيح كه از قسمت مالي دريافت مي‌دارند، بگيرند.


پيشنهادي هم كه به عموم حسابرسان و حسابداران و اساتيد دانشگاه‌ها دارم اين است كه سوالات جالب و مسائلي كه در حين كار با آنها روبه‌رو مي‌شوند و اين موارد مي‌توانند سوالات آزمون واقع شوند، همراه با پاسخ‌هاي پيشنهادي آن براي جامعه حسابداران رسمي ايران ارسال كنند تا در صورتي كه مسوولان محترم در جامعه حسابداران رسمي ايران آن سوالات را قابل طرح در آزمون‌هاي خود بدانند، در آزمون‌هاي بعدي مطرح كنند و در فصل نامه جامعه هم به ترتيبي كه جامعه تشخيص مي‌دهد، از ارسال‌كنندگان سوالات آزمون تشكر و قدرداني كنند.


البته اين يك پيشنهاد شخصي است و تصميم گيري در مورد آن تنها توسط مسوولان محترم جامعه حسابداران رسمي ايران است.

گارو هوانسيان‌فر – عضو پيوسته انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. صرفا جهت امتناع می گوید

    برادر گرانمایه
    گرچه حرفهی شما همه از سر دلسوزی است…
    نوشته های اخلاقی شما را خواندم خط به خط
    شما همه چیز گفتید که چنین و چنان
    اما برادر گرانمایه
    چرا حتی یک خط هم ننوشتید که برای آزمون مثلا رده پیشنهاد می شود فلان منبع و فلان مباحث را بخوانید و ….
    دومندش ما اسب نیستیم که ما را ببرند کنار آب تا باب دل خودمان بنوشیم
    ما اشرف الخالقینیم…..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.