نرم افزارحسابداری صدگان

تناقض در دستور‌العمل معافیت بیمه‌ای کارفرمایان

0 735

حسابداراپ

 رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کاریابی‌ها با اشاره به تناقض موجود در دستورالعمل وزارت کار با دستورالعمل تامین اجتماعی در مورد بند «و» ماده «۸۰» برنامه پنجم گفت که دستورالعمل تامین اجتماعی موجب ایجاد مشکلات فراوانی شده است.

.
بابک‌هاشمی‌پور در خصوص اجرای بند«و» ماده «۸۰» برنامه پنجم به منظور تامین بخشی از سهم بیمه کارفرمایان در توسعه اشتغال اظهار داشت: در حال حاضر این ماده به سختی و کندی در حال اجراست‌ زیرا دستورالعمل تامین اجتماعی به گونه‌ای است که در اجرا با مشکل مواجهیم.

.
وی در خصوص علت این موضوع گفت: در حال حاضر تناقض آشکار میان دستورالعمل اجرایی صندوق تامین اجتماعی با آیین‌نامه مصوب هیات وزیران و دستورالعمل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد.

.
رییس هیات‌مدیره کانون انجمن کاریابی‌ها تصریح کرد: راجع به این موضوع در حال حاضر یک دستورالعمل از وزارتخانه در اوایل شهریور‌ماه و بخشنامه‌ای که روی آن دستورالعمل صادر شده داریم‌ که در آن بخشنامه‌ به صراحت ذکر شده از ابتدای برنامه پنجم تسهیلات بند«و» ماده «۸۰» شامل کارفرماها خواهد شد.

.
وی ادامه داد: همچنین دستورالعمل دیگری در تاریخ ۱۴ آبان‌ماه امسال از سوی تامین اجتماعی برای اجرا ابلاغ شده که این دستورالعمل مغایرت‌هایی هم با دستورالعمل و بخشنامه وزارتخانه و هم با آیین‌نامه دولت دارد.

.
هاشمی‌پور تصریح کرد: مغایرت آن با آیین‌نامه هیات وزیران در مورد تفسیر مبنای شروع کار کارجویی که از تسهیلات استفاده می‌کند، است‌ زیرا طبق مصوبه هیات وزیران مبنای تخفیف پلکانی، روز شروع کار است‌ اما طبق نظر تامین اجتماعی، سال اول، منظور سال اول برنامه است نه روزشروع به کار‌ که این مورد‌ اختلاف بزرگی به وجود آورده است.

.
وی ادامه داد: مغایرت بعدی این است که در مصوبه هیات وزیران و بخشنامه وزارت کار آمده است مبنای بیشترین میزان به کارگماری ‌شده، سال قبل است درحالی‌که در دستورالعمل تامین اجتماعی سال قبل از روز تقاضای فرد محاسبه می‌شود.

پندار سیستم

.
این مقام مسوول گفت: یکی از مشکلات این است که تامین اجتماعی اجرای این قانون از ابتدای سال ۹۰ را قبول نمی‌کند و مبنای اجرا را زمان ابلاغ دستورالعمل، یعنی آبان‌ماه را قبول دارد.

.
وی تصریح کرد: این موضوع موجب شده تمام افرادی که طبق اطلاعیه وزارت کار از ابتدای سال ۹۰ نیرو استخدام کرده‌اند، دچار سردرگمی بشوند.

.
هاشمی‌پور اضافه کرد: در واقع این موضوع موجب می‌شود که اکثر کارگاه‌ها از شمول ماده «۸۰» خارج شوند.
وی ادامه داد: همچنین طبق نظر تامین‌اجتماعی اگر یک فرد از کارگاه بنا به هر دلیل برود یا اخراج شود تمامی افراد شاغل در کارگاه از شمول این قانون خارج می‌شوند.

.
رییس کانون کاریابی‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به این مشکل اغلب کارگاه‌ها رغبتی برای استفاده از تسهیلات این ماده ندارند و از تصمیم خود منصرف می‌شوند.وی در خصوص اینکه متولی حل این مشکل کیست، اظهار داشت: شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند این مشکل را حل کند‌ زیرا طبق  بخشنامه شهریورماه وزارتخانه هرگونه دستورالعمل بعد از این بخشنامه باید با نظر این وزارتخانه باشد‌ در حالی‌که این دستورالعمل بدون ابلاغ وزارتخانه آمده است.

.
بنابر این گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اظهارنظری در این‌باره اظهار داشت: از نظر من مساله تمام شده است و شبهه‌هایی در این زمینه به وجود آمده ‌که مقرر شد برای رفع آن یک استفساریه از مجلس به عمل آوریم تا آخرین نگرانی برخی افراد سختگیر در تامین اجتماعی برطرف شود.

.
وی افزود: این اطمینان را به کارفرمایان می‌دهم که موضوع بند«و» ماده «۸۰» عملیاتی خواهد شد اما در واقع در اجرا دچار قرائت و تعبیر متفاوت از قانون هستیم که باید برطرف شود.

.

منبع :جهان صنعت

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.