نرم افزارحسابداری صدگان

چه كتاب‌هايي را مطالعه كنيم؟ (۱)

2 832

حسابداراپ

كتاب‌هاي مد نظر اين نوشتار، كتاب‌هاي حسابداري و حسابرسي است. در اين نوشتار نمي‌خواهم درباره كتاب يا كتاب‌هايي تبليغ كنم. قصد من اين است كه شرح حال بعضي از كتاب‌هاي موجود در رشته‌هاي حسابداري و حسابرسي را بنويسم و اين با خوانندگان است كه نتيجه گيري كرده و تصميم بگيرند كه چه كتاب‌هايي را براي مطالعه انتخاب كنند.


در حال حاضر تعداد كتاب‌هاي موجود در رشته‌هاي ياد شده بسيار زياد است و بيشتر خوانندگان نمي‌توانند تصميم صحيح بگيرند كه چه كتاب‌هايي را براي مطالعه انتخاب كنند. در زماني كه من دانشجو بودم، تعداد كتاب‌ها در اين رشته‌ها بسيار محدود و طوري نوشته شده بود كه غير‌قابل فهم بود.
بله، تعجب نكنيد. غير‌قابل فهم. كتاب‌هاي آن زمان طوري نوشته شده بود كه اگر كسي مي‌خواست مسائل پايان هر فصل را حل كند، مطلب درسي را كه مي‌خواند بسيار در سطح پايين و گنگ نوشته شده بود كه خواننده چيزي دستگيرش نمي‌شد. بعد از مطالعه متن درسي كتاب، سراغ مسائل آخر هر فصل مي‌رفتيم و با مسائل بسيار مشكل كه ترجمه شده از امتحانات انجمن‌هاي حرفه‌اي معتبر دنيا بود، مواجه مي‌شديم كه حل آنها تقريبا غيرممكن بود. البته اشكال از ما خوانندگان (دانشجويان آن زمان) نبود، بلكه مطلب درسي اين كتاب‌ها، هم به صورت گنگ نوشته شده بود و هم مطالب بسيار پيش پا افتاده و ساده را مطرح مي‌كرد كه به هيچ وجه با مسائل آخر فصل هر كتاب همخواني نداشت.

پندار سیستم

.

در اينجا به عنوان يك نويسنده كتاب كه سال‌ها وقت خود را صرف نوشتن كتاب‌هاي مختلفي كرده‌ام و كتاب‌هاي بسياري را به زبان خارجي مطالعه كرده‌ام، بايد بگويم كه يك كتاب درسي كه براي دانشجويان نوشته مي‌شود، طوري بايد نوشته شود كه شخصي كه متن درسي كتاب را به صورت عمقي مطالعه كرده باشد، بتواند مسائل پايان فصل آن كتاب را حل كند. همخواني نداشتن متن درسي هر كتاب با مسائل پايان فصل آن، يك ضعف بسيار بزرگ براي هر كتاب محسوب مي‌شود. البته بعضي‌ها به اشتباه بر اين باور هستند كه مسائل پايان هر فصل كتاب بايد سخت باشد و حل آنها فقط در اختيار مدرسين قرار گيرد تا بتوانند در سر كلاسهاي درس عرض اندام كنند. نوشتن چنين كتاب‌هايي در تمام نقاط دنيا منسوخ شده و به نظر من و به نظر بسياري از نويسندگان (مولفان) واقعي، كتاب‌هاي درسي بايد با زبان ساده و قابل درك (البته نه مطالب ساده) نوشته شود و داراي مثال‌هاي گوناگون باشد تا خوانندگان پس از مطالعه متن درسي كتاب‌ها، به كليه مطالب موضوع مورد نظر پي ببرند.

.

يك مدرس واقعي كه داراي دانش گسترده در موضوع مورد نظر باشد، هيچ وقت در سر كلاس درس خلع سلاح نخواهد شد. چنين مدرسي مي‌تواند مسائل و مطالب ديگري علاوه بر مطالب كتاب در مورد موضوع مورد نظر در كلاس درس مطرح كند (البته اگر مطالعات ديگري هم داشته باشد) و راهنمايي‌هاي بسياري را به دانشجويان بكند. او مي‌تواند مسائل امتحاني اخير انجمن‌هاي حرفه اي معتبر دنيا را در كلاس‌ها مطرح كند و به اين ترتيب بر دانش دانشجويان بيفزايد تا آنها در آينده در آزمون‌هاي كارشناسي ارشد و جامعه حسابداران رسمي ايران با مشكلات عديده روبه‌رو نشوند. بسياري از افرادي كه در آزمون‌هاي ياد شده شركت مي‌كنند، فكر مي‌كنند كه مطالب و مسائل مطرح شده مطالب جديدي است كه بايد در آينده فرا گيرند. اين افراد كاملا در اشتباه هستند. آنها در واقع آن مطالب و موضوعات را مطالعه كرده اند ولي مطالعه آنها بسيار سطحي و تا عمق چند ميلي متري مطالب بوده و به بسياري از مطالبي كه بايد به طور عمقي مطالعه مي‌كردند، توجه نداشته‌اند.

.

البته من در اينجا بعضي مدرسين را به عنوان مقصران اصلي مي‌شناسم كه براي راحتي كار خود، از هر مطلب درسي چند موضوع را به صورت سطحي در سر كلاس‌ها مطرح مي‌كنند و دانشجويان نيز فكر مي‌كنند كه كل مطالب را در مورد هر موضوعي فرا گرفته‌اند، غافل از اينكه آنچه فرا گرفته‌اند، فقط الفباي آن موضوعات بوده و سطح دانش آنها در مورد هر موضوعي محدود به موارد اوليه آن موضوع است. بله، از نوشتار من تعجب نكنيد. خودتان قبل از اينكه به كلاس‌هاي تكميلي براي آزمون‌هاي كارشناسي ارشد دانشگاه‌ها و جامعه حسابداران رسمي ايران مراجعه كنيد، سوالات و مسائل آنها را مطالعه كنيد و ببينيد كه تا چه حدي مي‌توانيد به آن سوالات و مسائل پاسخ صحيح بدهيد. در اين زمان است كه كليه نوشتار فوق را تصديق خواهيد كرد! خوشبختانه دوره آن كتاب‌هاي قديمي و آنچناني به پايان رسيده و تا آنجا كه من اطلاع دارم، ديگر هيچ مدرسي حتي مدرسين سنتي، اين كتاب‌ها را به دانشجويان پيشنهاد نمي‌كنند زيرا كتاب‌هاي بسيار جديدي به بازار آمده و جاي آن كتاب‌هاي قديمي را گرفته است. حال اين سوال پيش مي‌آيد كه آيا كتاب‌هاي جديدي كه به بازار آمده، جوابگوي خواسته‌هاي دانشجويان هست؟ آيا آنها را در حرفه‌هاي حسابداري و حسابرسي به راه درست هدايت مي‌كنند؟ اين موضوع جاي بحث فراوان دارد كه انشا ا…. در نوشتار بعدي به آنها مي‌پردازم.


گارو هوانسيان‌فر – عضو پيوسته انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان

محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. یک حسابدار می گوید

    سلام .
    من دانشجوی حسابداری هستم و واقعا با صحبت های شما موافقم .
    انتخاب یک کتاب به عنوان منبع برای امتحانات پایان ترم و آزمون کارشناسی ارشد دشوار است.
    یک خواهش دارم از شما و اون اینکه یک کتاب حسابداری میانه ۲را که از نظر شما کتب ایده الی است معرفی کنید و نام آن را برایم میل کنید.

  2. بهنام می گوید

    میانه۲ حسن همتی واقعا عمقی توضیح داده و مطابق استاندارد های ایران هست.مروری جامه بر مالی نوروش و همکاران هم خوبه چون استانداردهارو بخوبی در هر موضوع یا فصل آورده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.