نرم افزارحسابداری صدگان

مستثنی شدن بعضی از حسابرسان از آزمون رتبه‌بندی

1 754

حسابداراپ

به تازگي زمزمه‌هایی را شنیده‌ام که مسوولان بعضی از موسسات حسابرسی «به اصطلاح بزرگ» بخش خصوصی اظهار داشته‌اند که ما موسسات بزرگ و معتبری هستیم و رتبه‌بندی کادر حرفه‌ای در موسسات ما به صورت دقیق صورت می‌گیرد، بنابراين در شأن کارمندان ما نیست که هم ردیف کارکنان سایر موسسات حسابرسی در آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران به منظور تعیین رتبه آنها در حرفه حسابرسی شرکت کنند!

پندار سیستم

.

اگر این زمزمه‌هایی که شنیدم و شنیدیم حقیقت دارد، مسوولان این گونه موسسات حسابرسی دلایل خود را در این روزنامه به صورت کامل و جامع به اطلاع عموم برسانند و همه موسسات حسابرسی را با دلایل حسابرس پسند قانع كنند که کادر حسابرسی آنها چند سر و گردن از کادر حسابرسی سایر موسسات بالاتر است، بنابراين هر سمتی که این موسسات برای کادر حسابرسی خود تعیین می‌کنند، دیگر جای سوالی برای دیگران نباید باقی بماند و هیچ کس و هیچ مقامی، هیچ سازمان و ارگانی از آنها بازخواست نکند زیرا آنها جزء موسسات برتر هستند!


با صراحت کامل ادعا می‌کنم که در حال حاضر هیچ موسسه‌ای از نظر کار حرفه‌ای بر موسسات دیگر برتری ندارد، و اگر هم از نظر کار فنی پایین تر نباشند، به هیچ وجه بالاتر نیستند. درست است که ممکن است سطح بعضی از موسسات از لحاظ دانش و تجربه کاری شرکای آنها کمی پایین تر از موسسات حسابرسی دیگر باشد، ولی این بدان معنی نیست که یک یا چند موسسه حسابرسی در رده بالا و بقیه در همگی در رده‌های پایین قرار دارند. چنین چیزی وجود خارجی ندارد، نه در زمان حال و نه در آینده قابل پیش‌بینی است. چنین موضوعی می‌تواند فقط یک خیال واهی و باطل ایجاد شده از سایر عوامل باشد.


ممکن است، چند موسسه‌ به دلایلی (البته دلایل غیر‌حرفه‌ای) از نظر سطح مساحت زیر بنا، تعداد کارکنان و تعداد کارها و در نتیجه جمع درآمد از موسسات دیگر در سطح بالاتری قرار داشته باشند، ولی همه ما می‌دانیم که دلیل بزرگ بودن مواردی که در بالا عنوان کردم به هیچ وجه به سطح کار حرفه‌ای آنها بستگی ندارد و برای پی بردن به دلایل آنها، باید در جا یا جاهای دیگر دنبال علل آن بگردیم که بعضی از اين علل بسیار واضح و روشن است و هر کارآموز حسابرسی نیز از آن مطلع است.
گارو هوانسيان‌فر – عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. مرتضی زاویه گرگری می گوید

    با سلام وتشکر از راهنمایی ونظرات سازنده تان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.