نرم افزارحسابداری صدگان

۳۴ درصد گزارش‌هاي سازمان حسابرسي «مطلوب» است

0 688

حسابداراپ

مديرعامل سازمان حسابرسي گفت: از ميان بيش از ۵۰۰ هزار شركت موجود در كشور تنها ۱۱ هزار شركت حسابرسي مي‌شوند و از اين تعداد نيز رسيدگي به حساب‌هاي مالي تنها ۹۵۰ شركت بر عهده اين سازمان است.

اكبر سهيلي‌پور در جمع خبرنگاران با بيان اينكه در تير ماه گذشته ۲۵۰ هزار شركت اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده ارائه كرده‌اند، گفت:‌ اين به معني آن است كه حداقل اين تعداد شركت فعال در كشور وجود دارد. با اين وجود ۳۴ درصد گزارش‌هاي حسابرسي انجام شده توسط ما وضعيت مطلوب داشته است.

.

وي همچنين با بيان اينكه حسابرس در برخي حيطه‌ها مانند جعل و تباني امكان ورود ندارد، افزود:‌ حسابرس تنها دفاتر را رسيدگي‌ مي‌كند؛ اما بسياري از سوء‌ استفاده‌هاي مالي با جعل دفاتر است كه امكان رسيدگي حسابرس را سلب مي‌كند.
وي درباره اخبار منتشر شده پيرامون اختلاس در يكي از بانك‌ها گفت: بخش اصلي اقدامات سوء‌ استفاده‌كنندگان جعل اسناد بوده است، بنابراين تمام آثار مالي در دفاتر آن ثبت نشده و اعتبارات اسنادي در بخش‌هاي ديگر تنظيم شده بود، بنابراين اين افراد راه‌هاي سوء ‌استفاده مالي را بلد بودند.

.

سهيلي‌پور درباره وجود برخي اختلاف‌ها ميان گزارش‌هاي سازمان حسابرسي با سازمان‌هاي نظارتي ديگر مانند ديوان محاسبات و سازمان بازرسي كل كشور گفت:‌ ديوان محاسبات يا سازمان بازرسي به طور موردي به گزارش‌ها رسيدگي مي‌كند و ممكن است سازمان يا نهادي باشد كه تا ۲۰ سال هم از بازرسي اين نهادها مصون بوده باشد.

.

به گفته مديرعامل سازمان حسابرسي، گاهي اوقات اختلاف نظرها به دليل تفسير متفاوت از قانون است اما با اين وجود شوراي دستگاه نظارتي فعال شده كه سازمان حسابرسي، سازمان بازرسي، ديوان محاسبات، وزارت اطلاعات و ديوان عدالت اداري در آن عضو هستند. وي تاكيد كرد: اين شورا با تبادل اطلاعات ميان اعضا اين گونه تناقض‌ها را بر طرف مي‌كند؛ اگر چه هنوز اختلاف نظر در تفسير قانون وجود دارد.

.

پندار سیستم

وي درباره نحوه نظارت بر حسابرسان سازمان نيز گفت: دو روش كنترل گرم و سرد در سازمان اعمال مي‌شود. هم اكنون افراد حاضر در سازمان در رده‌هاي مختلف همديگر را كنترل مي‌كنند. از سوي ديگر كميته كنترل كيفيت هم وجود دارد كه بر كارها نظارت مي‌كند. جامعه حسابداران رسمي هم بر فعاليت حسابداران رسمي نظارت دارد؛ ضمن اينكه عملكرد حسابرسان براساس استانداردهاي حسابرسي است و معيار اندازه‌گيري عملكرد آنها همين استانداردها است.

.

مديرعامل سازمان حسابرسي سپس گفت: اين سازمان تاكنون ۲۰۰ عنوان كتاب تاليف و ترجمه كرده كه ۹۰ درصد آنها منابع رشته‌هاي حسابداري در دانشگاه‌ها است.

.

او با اشاره به اينكه هم اكنون سيستم حسابداري دولتي روش نقدي است و روش تعهدي اعمال نمي‌شود گفت:‌ تعهدي كردن حساب‌هاي خزانه بسيار سخت است؛ اما با اين وجود قابليت مقايسه حساب‌ها را فراهم مي‌كند.

.

وي با بيان اينكه براي به‌وجود آمدن تقلب در حساب‌هاي مالي سه عامل انگيزه، فرصت و نگرش توجيه‌كننده بايد وجود داشته باشد، گفت: همه تلاش‌ها بايد اين باشد كه دست كم يكي از اين عوامل در سازمان‌ها از بين برود.

.

سهيلي‌پور همچنين با اشاره به اينكه اين سازمان در هيات نظارت صندوق توسعه ملي عضويت پيدا كرده است، گفت: در اين هيات از سه قوه حضور دارند و هدف آن هم استفاده از همه ظرفيت‌ها براي كنترل فعاليت‌هاي اين صندوق است هم‌اكنون آيين‌نامه‌هاي نظارت صندوق در حال تهيه است و گزارش‌هاي ما نيز به مجلس ارائه خواهد شد.

منبع : دنياي اقتصاد

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.